Vyhledat
Aktuality
Odpadové zákony schváleny. Dobrá nebo špatná informace???
3.12.2020
Jedna z mnoha reakcí na oslavný text pana ředitele odboru odpadů. "Myslím, že si bohužel vůbec neuvědomuje velikost negativního dopadu svého „pocitu vítěze“. Až čas ukáže, a já se obávám, že to bohužel pro něj nebude za příliš dlouho, jak špatnou cestu naši odborníci z MŽP nalinkovali. Politické cíle jsou naplněny, lobbystické odměny vyplaceny, tak co ještě víc… už jen to, že teď je ten správný čas začít pracovat na tom, jak to všechno opravit, aby se s tím dalo pracovat" :-)
Dobrý večer, pane řediteli.
Samozřejmě, že jsem to divadlo sledoval po celou dobu a to nejen včera, ale prakticky od začátku, co se to dostalo do sněmovny a zejména do výborů. Nicméně děkuji za informaci, která potvrzuje, co jsme předvídali již před rokem, že návrhy odpadových zákonů v podání MŽP mohou být úspěšné pouze za předpokladu, že je MŽP za cenu ignorování názorů lidí z praxe dotlačí do sněmovny. To se podařilo, takže žádné překvapení, žádná sláva, žádný úspěch, je to jen očekávaný výsledek hlasování poslanců, z nichž někteří neví o čem je řeč, jiní, v jednom šiku ví, že to dělají proto, aby bylo líp. No, dejme tomu, že to tak je a že to nemá jiné pozadí. Když jsem sledoval ten marný boj, pak doufejme, že volby v příštím roce a známá hra „Škatulata hejbejte se“ to už snad konečně vyřeší. Bylo by už na čase a proč, není tak nesnadné pochopit.
Ale vraťme se od politiky k tomu, co je důležité pro ty, o kterých se rozhodlo, protože oni ponesou důsledky toho nadšení nad schválenými odpadovými zákony.
Nový zákon o odpadech, nový zákon o výrobcích s ukončenou životností, změnový zákon a novela zákona o obalech byly schváleny s účinností od 1. 1. 2021.
Nu dobrá, ale co s tím?
Dnes se, jakoby zázrakem, objevují vyhlášky o 198 stranách a 53 254 slovech, které měly být na stole již před tím, než se odpadové zákony dostaly do sněmovny (žádná výmluva jejich skrývání to neomluví), o tom jistě se povede dlouhá debata, protože my nemáme čas na to, abychom celé dny vysedávali nad vyhláškami, protože, což Vám asi uniklo, musíme vydělat nejen na sebe, naše zaměstnance, úvěry, pomatené výmysly od zeleného stolu, a pod., ale také na Vás, tedy na státní správu. Dnes je na pořadu dne debata, jestli platit veřejnoprávní televizi a co takhle otevřít debatu, jestli je efektivní z našich daní platit některé státní orgány a instituce. Dnes takové kacířské myšlenky spíše vzbuzují úsměv, ale pozor!, podobné kacířské myšlenky dovedly pracující z ČKD na Václavské náměstí a bylo vymalováno.
Nelze donekonečna vršit zákazy, pokuty, nesmysly a další a další povinosti na bedra podnikatelů, jejichž realizaci si samozřejmě musí také sami zaplatit. Chcete kvalitní kamerové systémy, proč ne? Tak nám je kupte. Nám stačí ty, které máme a máme je abychom uchránili svůj majetek. Vy požadujete, abychom realizovali systém "Velkého bratra". Proč ne, je to sice trapné, ale když to nařízujete, pak za vaše peníze. Smutné je na tom to, že v důsledku to bude za peníze nás všech. A vůbec proč?
K vyhláškám se brzy vrátíme, a bude to zajímavá debata, nicméně chtěl bych Vás požádat, pane řediteli, abyste nás informoval o procesu notifikace technických předpisů podle směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/1535 ze dne 9. září 2015 o postupu při poskytování informací v oblasti technických předpisů a předpisů pro služby informační společnosti. Včera přijaté odpadové zákony jsou při realizaci podmíněny řadou technických předpisů, nakonec vyhláška o ELV a nakonec i vyhláška o nakládání s odpady obsahují nepochybně řadu technických předpisů, které mají naplnění cílů odpadových zákonů umožnit.
Dnes, kdy píši tento příspěvek na naše www stránky, již mám od Vás odpověď, že je vše v pořádku, že, cituji:
"Zákon o VUŽ byl notifikován v souladu s touto směrnicí již před poměrně dlouhou dobou.
Notifikace dále probíhá u vyhlášky o Katalogu odpadů, vyhlášky o autovracích, vyhlášky k asfaltovým směsím a vyhlášky o nakládání s odpady.
Lhůta 3 měsíce je vždy dodržena. Informace k notifikacím jsou k dispozici v systému TRIS EK".
Pane řediteli, děkujeme za odpověď obratem, Vaše sdělení prostudujeme, nicméně se nadále domníváme, že nadále pretrvává stav, kdy nebyl notifikovan samotny zakon o odpadech.
Pane řediteli, abychom nebyli nevděční, SVDS Vám děkuje, že ač nejsme připomínkovým místem se na nás obracíte a i když nežádáte naše stanoviska, protože Vám to ten podivný a neakceptovatelný systém připomínkového řízení, kdy do včeho kibicuje každý, jen ne ti, kteří pak nesou tu tíhu důsledků, tak aspoň nás informujete.
Nakonec, proč nám nevyhovět, přece kdo čte, aspoň nezlobí.
Jenomže my jen nečteme, ale naše názory a stanoviska na to, co se dotýká našeho podnikání, rádi veřejně sdělíme, což samozřejmě činíme i prostřednictvím dalších, kteří ze zákona připomínkovými místy jsou a kteří jsou s námi naladěni na stejnou notu.
Petr Miller
Předseda SVDS
CODET trade s.r.o. - špičková třídící technika.
Neuenhauser technika pro životní prostředí Stroje pro zpracování šrotu drtiče ...
MISTRA s.r.o. - Výroba strojů pro zpracování kovového odpadu
Firma MISTRA s.r.o. se již přes 30 let zabývá vývojem, výrobou a dodáním ...
Plné pneumatiky Trelleborg Excavator
Plné pneumatiky Trelleborg Excavator byly navrženy zejména pro využití v oblasti ...
Finsko spouští největší jaderný reaktor v Evropě
Ve stejný den ukončilo Německo provoz svých jaderných elektráren. Je to rozumné?
Čína a USA dosáhly dohody
Čína a USA dosáhly dohody v odvětvích zemědělství, automobilů a energetiky a Čína ...
Čína prosazuje omezení šrotu
Národní vládní agentury Číny uvolňují seznam položek zakázaných od 31. prosince 2018.
Čínský dovoz šrotu
Čínský dovoz šrotu v září klesl na nejnižší úroveň letošního roku, což je o 44,6 ...
Čínská vláda dokončuje zákaz dovozu šrotu
Recyklátoři šrotu celého světa se pokoušejí zjistit, co sleduje Čínská státní rada, ...
Kabinet odpadů - listopad 2018
Tomáš Polívka trefně ve svém hodnocení odděluje "ONI" a "MY" Zdá ...
Alenka v říši divů? Nikoliv, jen krátký exkurz do odpadového zákona.
§ 8 odst. 6 vyhlášky o bezhotovostním výkupu odpadů dle § 8/2 a § 8/5 vyhlášky