Vyhledat
Aktuality
Co bude dále?
27.2.2015
Nejen k tomu, co se nazývá "Novela vyhlášky 383/2001 Sb."
Vážení členové SVDS, příznivci a sympatizanti, kteří naše stránky navštěvujete v míře, která láme všechny naše rekordy.
Začal bych tím, že si do úvodu vypůjčím hodnocení našeho člena, účastníka včerejší akce na MŽP v mé drobné úpravě.
Z času stráveného na MŽP /čtvrtek, 26. 2. 2015) kdy se měla diskutovat novela vyhlášky 383/2001 Sb., za avizované účasti ředitele odpadů Manharta mně vyšly tři závěry,
1. To NIC, které jsme se dozvěděli, bylo užitečné aspoň tím, že už víme, jak to na MŽP chodí.
2. Že cca 50 účastníků dnešního dvouhodinového fóra, investovalo do toho celkem 100 hodin času (nepočítaje cesty z Brna či Ostravy, atd.), aby mohli za 300,- proškolit zaměstnance MŽP o realitě dané problematiky a praktických dopadech, o kterých nemají strůjci změn nepochybně ani potuchy....
3. Že pan ředitel se zřejmě zalekl a upřednostnil jinou, zřejmě méně konfliktní akci.
První postřeh pro neznalého poměrů ve státní správě je objevný, pro znalé jen k zasmání.
Ten druhý je o beznaději, neboť stále platí, že "Kdo má razítko, má i rozum".
Ten třetí nepřekvapil. Očekávali jsme, že to takto dopadne, spíše bylo překvapením, že akce nebyla stornována.
Tolik citace a nyní do reality všedního dne výkupce druhotných surovin a také běžného občana, protože poslední výtvory z dílny MŽP se netýkají tolik výkupen jako spíše běžného občana.
Kromě radikálních návrhů, které se podařilo eliminovat, zvažovali jsme, že vyhlášku budeme bojkotovat a v síle, kterou představujeme, vytvoříme neřešitelný problém kolotoče správních řízení s koncem pro MŽP velmi nejistým.
Nicméně faktem je, že zákon, který 25. 2. doputoval do Sněmovny, na poslední chvíli se snažil napravit, co rychlokvašená vyhláška na objednávku nezvládla a že od 1. 7. 2015, kdy se očekává účinnost zákona, bude bezhotovost zavedena. Samozřejmě, že to bude ještě vyžadovat další novelizaci 383/2001 Sb., a pak vypořádání se s existencí zákona o bezhotovostních platbách.
Když jsme o tom uvažovali, hledali jsme, jestli jinde v našem právním řádu je takové omezení plateb v hotovosti a protože žádné podobné opatření jsme nenalezli, naskýtá se otázka, jestli vyhláška není zároveň diskriminačním opatřením, postihujícím část obyvatelstva. Navíc zdůvodnění je postavené na zástupném, uměle vykonstruovaném problému s neprokázanými tvrzeními a ve srovnání s jinými kriminálními jevy se jedná o zcela marginální záležitost. Naskýtá se také otázka, proč nebyla bezhotovost zavedena v bazarech, zastavárnách a nakonec i autobazarech, protože i tyto oblasti vykazují kriminální činnost, a to četnější, než oblast výkupu a zpracování druhotných surovin.
Řada nezasvěcených občanů se může v souvislosti s naší opozicí k vyhlášce 383 domnívat, že jsme jakousi součástí spolupodílnictví na krádežích a kriminálním chování části našich spoluobčanů.
Abychom vyvrátili tento nesmysl, je třeba uvést, že vyhláška se podstatné části našich členů vůbec netýká, protože buď nevykupují občanský sběr, nebo jeho procentní podíl na celkovém výkupu je zanedbatelný. Pravdou je, že části našich členů se však týká, a občanský sběr tvoří podstatnou část jejich výkupů. Tady je však třeba vědět, že průměrná platba za dodanou druhotnou surovinu se pohybuje v intervalu od 40. Kč do 150,- Kč, a že mnoho našich spoluobčanů je v situaci, kdy, ne že hned jdou a koupí si krabicové víno, ale mnozí jdou a koupí dětem sešity do školy nebo rohlíky. To je pravda, kterou my vidíme a na kterou ze senátorského nebo vládního postu zřejmě nelze dohlédnout. Odečteme-li náklady na zavedení bezhotovostních plateb, tak co těm lidem z toho zbude?
Když jsme včera na MŽP požadovali analýzy a konkrétní čísla, na jejichž základě bylo nutné novelizovat vyhlášku 383, která nejenom, že nic nevyřeší, ale spíše zavede sofistikovanější způsoby krádeží a jejich realizaci na trhu, a že to nebude ve výkupnách nebo jen ve výkupnách na území našeho státu, uslyšeli jsme jen ticho a viděli pokrčení ramen. A tak nezbývá, než se zeptat, jak vlastně státní správa pracuje? Takto přece státní správa pracovat nemůže, navíc v situacích, kdy rozhoduje o občanech, jejich právech a povinostech a nemá povědomí o příčinách a bezhlavě řeší důsledky své chybné politiky. Uvedl, jsem, že dopady bezhotovostní platby se většiny našich členů zásadně netýkají. To však není zcela pravda. U výkupen, které budou vyhlášku dodržovat pravděpodobně dojde k dramatickému snížení objemu výkupu, protože logicky budou lidé hledat takovou výkupnu, kde jim nestrhnou část na úhradu nákladů se zavedením bezhotovostní platby a prostě jim peníze vyplatí. Bohužel, s jistotou se obáváme, že tomu tak bude a se stejnou jistotou víme, že si s tímto jevem státní správa neporadí a to ze zcela objektivních důvodů.
Všem občanům České republiky bychom pak chtěli prostřednictvím našich stránek sdělit, že není pravda, co sdělují zástupci či představitelé některých obcí, že došlo k zákazu pro fyzické osoby, nosit šrot do výkupen a to podle obecních vyhlášek obcí. Jasně to potvrzují opakované závěry MV ČR i MŽP ČR i všech zájmových sdružení v oblasti výkupu surovin. Tento zákaz neexistuje v žádné zemi EU. V řadě zemí je už dnes výkup šrotu méně omezený. To, co někteří nazývají šrotem, který nosíte do výkupen navíc není šrotem a dokonce není ani odpadem, to je jen další bruselský nesmysl staršího data, který úředníci MŽP dovedli k dokonalosti. Dnes už i Brusel prozřel a i když kostrbatě a složitě, přece jen v řadě nařízení, v přesně stanovených případech, to dokonce definuje.
Občané, podle zákona o odpadech se tak zvaný odpad stává (nepřesně) odpadem, až když ho předáte osobě oprávněné. Do té doby je to Váš majetek, hodnota a Vaše právo s ním nakládat, jak uznáte za vhodné. Je také nesmyslné tvrzení, že do výkupny nosíte odpad. Zákony se velmi často dostávají do střetu s realitou a logickým myšlením. Občané, vy nemáte odpad, ale druhotnou surovinu, která má kladnou hodnotu, která je obchodovatelná na trhu.
Děkujeme všem, kteří připojili podpis pod naší PETICI NA PODPORU SVOBODNÉHO PODNIKÁNÍ V OBLASTI VÝKUPU A ZPRACOVÁNÍ DRUHOTNÝCH SUROVIN.
Díky Vám máme podpisové archy s cca 15 000 podpisy.
V ČR podle statistických dat žije téměř 10% lidí pod vymezenou hranicí chudoby. Zejména tito lidé ale i všichni další mají nezadatelné právo na ochranu svého vlastnictví. Některé požadavky SMO lze vykládat jako centralizované pokusy o hromadné vyvlastňování a to je nepřípustné. Předpokládáme, že SMO je připraven, jako v případě posledního rozhodnutí ve věci emisních povolenek, nést v plném rozsahu důsledky svých neuvážených prohlášení a požadavků. Rozdíl by byl v tom, že by se jednalo o desítky miliard korun ročně.
No, abychom to uzavřeli.
Ještě včera, 27. 2. 2015, jsme očekávali, že MŽP účinnost vyhlášky odloží do doby nabytí platnosti zákona, který 25. 2. 2015 doputoval do Sněmovny. Bylo by to řešení čisté a důležitý positivní signál pro odbornou a podnikatelskou veřejnost. Bohužel, tak se nestalo. Chceme se však konstruktivně postavit k řešení problému, který si nesporně MŽP samo přivodilo a které z nějakých důvodů nechce vidět a proto jsme přjali vstřícné rozhodnutí a uvítali bychom, aby nevyznělo jako slabost SVDS.
SVDS vyzývá své členy, aby dobrovolně a za využití všech forem, které jsou reálně možné, snažili se vyhlášku naplnit podle svého uvážení. Tímto konstruktivním přístupem SVDS podává ministrovi Brabcovi pomocnou ruku, jak z problému MŽP se ctí ven.
O dobrovolné plnění jde proto, protože SVDS je od samého počátku přesvědčeno, že ze strany MŽP přijaté legislativní řešení (zavedení bezhotovosti) je od samého počátku chybné a k zavedení bezhotovosti nedošlo, protože:
Ø je v rozporu se zákonem o omezení plateb v hotovosti
Ø je diskriminační, protože se zřejmě jedná o jediný případ v českém právním řádu, kde se čistě soukromým subjektům (výkupce a prodávající šrotu) zakazuje hotovost v jakékoliv výši (tedy i např. 10,- Kč) a touto logikou - pokud je tedy hlavním smyslem potírání kriminality - by měla být bezhotovost zavedena prakticky všude (bazary, zastavárny, autobazary, atd. atd.)
Ø sám zákon o odpadech v jeho platném znění (před plánovanou novelou, která jde nyní do poslanecké sněmovny) zákaz hotovosti v přijaté podobě zavést neumožňuje
V Praze dne 27. 2. 2015
Výbor SVDS
.
CODET trade s.r.o. - špičková třídící technika.
Neuenhauser technika pro životní prostředí Stroje pro zpracování šrotu drtiče ...
MISTRA s.r.o. - Výroba strojů pro zpracování kovového odpadu
Firma MISTRA s.r.o. se již přes 30 let zabývá vývojem, výrobou a dodáním ...
Plné pneumatiky Trelleborg Excavator
Plné pneumatiky Trelleborg Excavator byly navrženy zejména pro využití v oblasti ...
Finsko spouští největší jaderný reaktor v Evropě
Ve stejný den ukončilo Německo provoz svých jaderných elektráren. Je to rozumné?
Čína a USA dosáhly dohody
Čína a USA dosáhly dohody v odvětvích zemědělství, automobilů a energetiky a Čína ...
Čína prosazuje omezení šrotu
Národní vládní agentury Číny uvolňují seznam položek zakázaných od 31. prosince 2018.
Čínský dovoz šrotu
Čínský dovoz šrotu v září klesl na nejnižší úroveň letošního roku, což je o 44,6 ...
Čínská vláda dokončuje zákaz dovozu šrotu
Recyklátoři šrotu celého světa se pokoušejí zjistit, co sleduje Čínská státní rada, ...
Kabinet odpadů - listopad 2018
Tomáš Polívka trefně ve svém hodnocení odděluje "ONI" a "MY" Zdá ...
Alenka v říši divů? Nikoliv, jen krátký exkurz do odpadového zákona.
§ 8 odst. 6 vyhlášky o bezhotovostním výkupu odpadů dle § 8/2 a § 8/5 vyhlášky