Vyhledat
Aktuality
Vyšlo 21. číslo měsíčníku EuRIC
17.7.2017
Obsahuje nejnovější klíčové informace o vývoji v oblasti regulace, institucí a politik EU, které jsou pro odvětví recyklace důležité.
Mezi hlavní informace patří:
Ø Pozvánka na Evropskou recyklační konferenci pořádanou EURIC společně s ASSOFERMET, konanou 5. října 2017 v Miláně.
Ø Zaregistrujte se v červenci a využijte jedinečných příležitostí pro vytváření sítí, zatímco vedoucí odborníci z oblasti průmyslu vás budou informovat o nejnovějším vývoji v oblasti podnikání a regulace na evropské úrovni, budte moci těžit z nejnovějších cenových informací;
Ø Najděte více informací o programu, on-line registraci, možnosti ubytování a sponzoringu na webových stránkách EuRIC.
Informace o otevřených nabídkách
- EuRIC poprvé poskytuje informace o otevřených nabídkových řízeních z evropských institucí, které hledají poskytovatele služeb v oblasti nakládání s odpady.
Účast EuRIC na událostech na vysoké úrovni a dialog s institucemi EU
- Emmanuel Katrakis, generální tajemník EuRIC, se zúčastnil v Bologni ve vedlejší akci v rámci delegace EU, schůzky ministrů životního prostředí G7, pod vedením italského ministra životního prostředí, s cílem zdůraznit klíčovou úlohu recyklace při plnění udržitelného rozvoje na globální úrovni;
- Delegace Evropské komise z GŘ GROW navštívila spolu se sekretariátem EuRIC zařízení pro recyklaci belgického terminálu pro šrot.
21. vydání měsíčníku EuRIC naleznete po přihlášení v odkazu "Články" - "EuRIC" - "21. vydání měsíčníku EuRIC"
Glosa Petra Millera
5.7.2017
Odpady, odpady? Ne! Druhotné suroviny, to je oč tu běží. Jo, a o peníze taky.
Zdá se, že snaha znárodnit odpady je celoevropský trend, jen s tím rozdílem, že někde se o tom již mluví (Maďarsko) nebo již u nějaké komodity realizuje (Belgie), jinde to zatím tutlají, ale to je asi tak vše. Tedy pokud si nevzpomeneme na spíše humornou akci Bohumína a nepatrného počtu jeho následovníků. Zatím registruji reakce na causy "Maďarsko a Belgie" a z naší causy, tedy kde nás kolegové z EuRIC uvedli jako stát, kde zmíněný problém může nastat, mám pouze reakce na oznámení možného našeho problému, a to z Německa, Francie, Slovenska a ze Španělska, které sdělují, že takový problém nemají i když u některých komodit to upřesňují.
Teď si odmysleme neústavnost takových ztřeštěných nápadů a jak skončily tam, kde se o to místní exekutiva pokusila (viz Bulharsko). EuRIC razí u komodit, které jsou realizovány na trhu, taková legislativní opatření, která budou v celé EU jednotná. Viz např. bezhotovost (myslím tím bezhotovost obecně). EuRIC je proti "bezhotovosti", přesněji většina organizací EuRIC se vyjádřila negativně, protože je to nesmyslné opatření, ale pokud by měla být prosazena od zeleného stolu, pak to musí být přijato ve všech státech jednotně. To je zásadní princip od kterého by se mělo odvíjet všechno uvažování okolo výmyslů, např. SMO ČR a nebo současné konstelace MŽP. Všechny tyto aktivity, pokud by byly zaváděny v různých státech EU nejednotně, mají jednu závažnou chybu a to, že vytvářejí nebo budou vytvářet nerovné konkurenční prostředí a budou zásadním narušením volného trhu.
A na tom přece stojí EU. Tedy okrajově bude možné, že si některé environmentální hlavy budou vymýšlet různé výstřelky, a tady pozor! Ne že by tím zachraňovaly životní prostředí, o to jim vůbec nejde, ale budou jednat v zájmu někoho, kdo by si to vše nejraději shrábnul pod sebe. Nakonec, jde přece jen o peníze, a všudy přítomné dotace také nejsou k zahození.
To není povzbuzující informace a o to víc pak nabývá na významu jednotná fronta oněch XY organizací, asociací a federací, z 20 zemí EU, zastoupených v EuRIC, která svou koordinovanou (a to slovo podtrhuji) aktivitou (a tady je význam EuRIC nezastupitelný), to může zvrátit a zatrhnout podobné hloupé plány, které jistě budou časem přibývat. U nás, jak jsem slyšel z různých míst, se prý čeká na novou vládu a pak se oba zákony prý protlačí, ať si říká Legislativní rada vlády co chce. Snad to prý uvedl veřejně i zatím nejmenovaný úředník MŽP. To je opravdu úsměvné a svědčí to o namyšlené aroganci a nemalé naivitě, zřejmě opřené o zatím jen slibná čísla o preferencích pro to či ono. Ale já se ptám v jaké podobě se protlačí a je to tak jasné, že tato squadra se udrží i po volbách? A kde se bere ta jistota, že si to občané, a o ně přece jde, nechají líbit? Každé volby mají stejné kouzlo. Jsou o zpřetrhání nikde nepublikovaných dohod a o navazování dohod jiných. Už jsem nějaké kotrmelce zažil a ono je to pořád stejné. Vždy se objeví nějaký věrozvěst jediné pravdy, bohužel, úroveň Havla je nedostižná a úroveň následovníků, zejména v posledních 10 letech, povážlivě klesá a to si myslím přesto, že dnes jsem se dočetl, že jednoho je prý záhodno považovat za osvíceného genia a že v jeho poslaneckém klubu sedí prý elita národa. Šiřitele těchto poplašných zpráv to vzalo tak u srdce, že pro deprese raději tuto excelentní sešlost opouští. No, s jeho tátou jsme byli docela přátelé a tak mohu říci, že syn se opravdu nepovedl a jeho odchodu si zřejmě nikdo ani nevšimne. Ale dost škádlení, za pár měsíců budeme chytřejší a tak bych tu dnešní letní glosu uzavřel s nadějí, že to voličům konečně dojde a až dojde k lámání chleba, teprve pak se zabývejme kdo a v jaké podobě bude tlačit oba zákony o odpadech.
Náš čas ještě přijde, a tak si zatím užívejme v klidu pěkné letní dny.
Petr Miller
57. jednání výboru SVDS
13.6.2017
Na úterý, dne 27. 6. 2017 od 12. hod bylo svoláno 57. jednání výboru SVDS do Prahy
Ustavení sekce "šrédry CZ" (pracovní název), kooptace devátého člena výboru, "bruselská legislativa - rizika a pozitiva pro evropskou odpadovou legislativu" v podání zástupce největší evropské organizace recyklátorů se sídlem v Bruselu a další témata, týkající se SVDS a segmentu našeho podnikání.
O výsledku 57. jednání výboru SVDS bude členúm SVDS podána podrobná informace.
Petr Miller předseda SVDS
Nové odpadové zákony - aneb čekání na vhodnou konstelaci
15.5.2017
Strastiplná cesta za moderními odpadovými zákony
Od kdy budou platit?
Snad prý v roce 2019 - tedy v optimálním případě, jak opatrně dodal Jaromír Manhart na konferenci "Odpady 21", v Olomouci.
Proč ta opatrnost?
Kdo ví, jak volby dopadnou a kdo bude sestavovat vládu! A vůbec, jde o velké peníze a tak ať zatím zákon o odpadech zraje jak archivní víno.
No, již jsme si zvykli, že projednávání odpadových zákonů je o běhu na dlouhé trati. Od roku 2001 je salámovou metodou upravován, novelizován a to tak, že pro jejich množství se stal zákonem značně komplikovaným a nepřehledným.
Objektivně je třeba poznamenat, že ke stavu, ve kterém se "odpady" nacházejí, nemalou měrou přispěli svou neutuchající tvůrčí invencí i evropští poslanci.
Kdo sleduje "drama" současného politického divadla, jehož aktéři rozehráli poslední dějství této vlády, si nemůže nepovšimnout, jaké důvody se udávají, proč by tato úspěšná, i když jaksi nepovedená vláda, měla dokončit svůj mandát a jak ministři hájí svou další existenci tím (byla by škoda přijít i o těch pár měsíců), že přece musí dokončit řadu zákonů, jejichž odložení by poškodilo blaho občana. To není nic nového, na blaho občanů se odvolává kde kdo a v každé době. Pamatuji, když jsme končili my a to byla skutečně bezkonkurenčně dodnes nejúspěšnější vláda, že jsme nacházeli mnoho důvodů, proč bylo, kromě jiného, rozhodnutí Havla o dvouletém mandátu vlády, fatální chybou. Jen tak namátkou, vyjmutí finančních prostředků na důchody ze státního rozpočtu do zvláštního fondu, druhá vlna kuponové privatizace, a nakonec i rozdělení státu a mnoho dalšího. Ví někdo s jistotu, jak by vypadala naše republika, kdyby mandát této vlády byl 4 roky?
Ale zpět k odpadovým zákonům.
Slyšel jsem toho či onoho ministra, proč nemůže opustit svoji židli a kdyby, tak jaká by to byla tragedie, ale dosud v této souvislosti nikdo nezmínil odpadové zákony.
Naskýtá se otázka, proč je tomu tak a je zdůvodnění, které uvedl ředitel odboru odpadů, Manhart, tím skutečným důvodem?
Co řekl, cituji z tisku:
"Budeme čekat na podzimní volby. Ihned poté, co bude nová vláda, tak se začnou oba dva zákony znovu projednávat," uvedl Manhart. Podle něj by přípravné práce na obou legislativních normách mohly naplno začít příští rok na jaře, poté by je projednala Poslanecká sněmovna a Senát. "V ideálním stavu by mohly začít platit začátkem roku 2019," řekl Manhart.
Po nové odpadové legislativě volají odborníci mnoho let a vláda ve svém programovém prohlášení slíbila, že ji do poloviny loňska připraví. Ministerstvo životního prostředí pracovalo na novele zákona o odpadech a novém zákonu o výrobcích s ukončenou životností dva roky.(?)
Vládní legislativní rada ale posuzovala zákony od loňského podzimu čtyřikrát. Přesto u nich stále zůstává téměř 50 zásadních rozporů a pět právních připomínek, mimo jiné k nedostatečně zpracovaným dopadům zdražení poplatků za odpady pro občany.
I moje návrhy zákonů, stejně jako každého jiného ministra, procházely Legislativní radou vlády, institutem, jehož úkolem je, aby navrhované zákony byly v souladu s celým právním sytémem. Samozřejmě, že se předpokládá, že lidová tvořivost poslanců - zákonodárců, někdy nezná mezí, ale i to je řešitelné. Ovšem kdyby mně neprošly legislativní radou vlády 4 x po sobě návrhy dvou zákonů, nepochybně by si mně Čalfa zavolal a velmi stručně mně naznačil můj další osud.
Když si přeložím do srozumitelné češtiny to, co povídal pan ředitel Manhart, pak řekl asi toto:
Dobrá, neprosadili jsme co jsme chtěli, to že jsme nedbali na vaše připomínky, to je nezajímavé, protože vy víte pendrek, co je potřeba a vůbec, kdo má razítko má i rozum a razítko máme my. Takže to odložme, protože noví poslanci, samozřejmě ti správní, které si vy zvolíte, a nová vláda, samozřejmě ta správná, protože vzejde z vašeho rozhodnutí, náš návrh bez problému hlasovací mašinerií protlačí. A nakonec i ti strejcové, co sedí v Legislativní radě vlády už také potřebují novou krev, která nebude bránit přeměně státu ve fungující firmu, řízenou osvíceným monarchou z jiného světa, jak u svatého vytržení někdo poznamenal. A aby se vyhovělo právním zvyklostem, tedy začněme od začátku. Takže nové přípravné práce, připomínková řízení (koho si vybereme), vypořádání připomínek (ovšem ne s každým) a poté rychlé projednání v obou komorách parlamentu, a schválení hlasovacím strojem. A to všechno jen pro vás, milí občané, a za vaše peníze. Co bychom pro vás neudělali!
Ponechme stranou, jestli to není to předčasný kalkul, spíše si položme otázku, proč se projednávání zastavilo a proč se má čekat na novou vládu, když řešení je už rok na stole.
Pokud je cílem přijetí obou odpadových moderních zákonů, pak cíle lze dosahnout jednodušší, rychlejší a efektivnější cestou. Nehledejte, milí úředníci, řešení v nejisté budoucnosti, řešení máte před sebou.
4 x vrácené návrhy Legislativní radou není maličkost a šprajc, to je o tom, že vaše návrhy nekorespondují s legislativou státu, připomínková řízení a jejich vypořádání spíše připomínají monarchistické pojetí, a to, že neberete v potaz názory a stanoviska těch, kteří se s vašimi někdy nepovedenými výtvory musí denně potýkat svědčí o aroganci, do které se rychle sklouzne.
Možná, že kdyby se toto podařilo v minulých letech odbourat, dnes už jsme mohli mít nové a skutečně moderní zákony nejen na stole, ale i v praxi.
Pokud ovšem toto není cílem, pak už zbývá jen odpověď na vtíravou otázku: "Ciu bono"?
"Jak prosté, milý ministře". No a o tom to všechno je.
Petr Miller předseda SVDS
Akční plán
23.4.2017
Na plnění Akčního plánu se SVDS významně podílel
Vyhodnocení
Akčního plánu implementace Politiky druhotných surovin ČR a aktualizace úkolů pro období 2017 - 2018
(MPO 2017)
a další, související informace naleznete po přihlášení v odkazu "Články" - "Interní" - "Akční plán, implementace"
Odstoupení členky výboru SVDS
22.4.2017
Kooptace nového člena výboru SVDS
Ing. Lenka Kempová, Ph.D., oznámila výboru SVDS, že dnem 18. 4. 2017, odstupuje z pozice členky výboru SVDS z rodinných důvodů.
Výbor SVDS v reakci na toto oznámení a po rozhovoru s kolegyní Kempovou rozhodl, že v souladu se stanovami SVDS kooptuje do výboru 9. člena s tím, že o jeho potvrzení požádá shromáždění SVDS v nejbližším termínu jeho konání.
Výbor SVDS požádal našeho člena, Kovošrot Group CZ, a.s.,(dále jen KŠG) aby, s přihlédnutím k záměru ustavit sekci "šrédrů a podobných zařízení" v rámci SVDS, nominoval do výboru SVDS svého zástupce.
Nabídka byla přijata a zástupce KŠG oznámí jméno zástupce do 30. 4. 2017
Výbor SVDS děkuje kolegyni Kempové za vykonanou práci a přeje jí v dalším osobním a profesním životě mnoho úspěchů.
Výbor SVDS
Ocelový šrot - export, import 2015 - 2016
3.4.2017
EU-28 STEEL SCRAP STATISTICS (FOR 2016) by Rolf Willeke Statistics Advisor of the BIR Ferrous Division
Tak, jako v předešlých letech, pan Rolf Willeke představil presentací "Statistika - ocelový šrot", která významně přispívá k informovanosti, co se děje ve světě nejen evropského ocelového šrotu. Domníváme se neskromně, že pozornou studií jednotlivých slajdů a uvedených dat, si lze udělat odhad, jak se bude vyvíjet situace v roce 2017. Po skončení presentace jsme pana Willekeho oslovili dotazem, jaký odhaduje vývoj v oblasti ocelového šrotu v roce 2017. Odpovědí byl jen úsměv a poplácání po ramenou. Všem poděkoval za pozornost a odešel. Tedy je to na nás.
Presentaci naleznete po přihlášení v odkazu "EuRIC", pod heslem "Presentace Willeke".
Presentace není, bohužel, komentována panem Willekem, to příště napravíme a komentář nahrajeme, nicméně čísla a grafy a texty jsou dostatečně vypovídající .
Na obrázku Saša Bolcek v rozhovoru s Rolfem Willekem
PM
Je možné si myslet něco jiného?
18.3.2017
"Události, komentáře" na ČT 1 dne 17.3.2017, výkup kovů, krádeže ...
Po dlouhé době opět na naše obrazovky zavítalo kdysi vděčné téma, "Výkupny kovů" neboli "všicí kradnů". I když zaznělo, že krádeže kovů poklesly o 90%, podle ohlasů z výkupen se pořad jaksi nepovedl. Jakoby nešlo o problém a o seznámení veřejnosti s reálným provozem, jak to vlastně funguje, spíše se řešila svízelná sociální situace "bezdomovce", jejíž řešení přece jenom spadá do jiné oblasti. Kdysi obdivovaný fetiš, bezhotovost, nastolený s velkou slávou ministrem Brabcem prý uspěl. Ponechme panu ministrovi jeho drobné radosti, nakonec víme, že to bylo uplně jinak. Ale to je dnes už jedno, ovšem jen potud, pokud je veřejnost informována objektivně. Jako mnozí další, nepovedenou a zbytečnou reportáž Terezy Stárkové z jedné pražské výkupny jsem přijal s rozpaky. Škoda 3 hodin, zbytečně utracených pro 2 minuty o ničem. Ovšem dnes ráno mně udělal v Parlamentních listech radost článek s tímto titulkem:
"Zpravodajství ČT připravují idioti, udeřil Petr Štěpánek"
Po shlédnutí výše zmíněné reportáže mně nezbývá, než souhlasit.
Petr Miller předseda SVDS
Ví MŽP opravdu co dělá?
4.2.2017
K povinnosti používání IČP (identifikační číslo provozovny) v ročním hlášení o odpadech za rok 2016
O odborné stanovisko na vskutku podivný obsah sdělení MŽP ze dne 30.1.2017 k povinnosti používání IČP (identifikační číslo provozovny) v ročním hlášení o odpadech za rok 2016, jsme požádali naší odbornou konzultantku. Vysvětlení, si můžete přečíst po přihlášení v odkazu "Články" - "Legislativa" - "Vysvětlení k používání IČP v ročním hlášení za rok 2016".
Platnost a účinnost sdělení je ministerstvem totiž určena takto: toto sdělení nabývá platnosti a účinnosti dnem 1. února 2017.
S MŽP už jsme toho při změnách legislativy nakládání s odpady zažili hodně, někdy jsme se dokonce i zasmáli, ale aby nám někdo, např. odbor odpadů, retroaktivně (zpětně) stanovil povinnost, a to pouhým Sdělením, tak to tu ještě nebylo.
Zdá se, že si Legislativní rada vlády tím neustálým vracením nápadů z MŽP, přece jenom nevymýšlí.
Obsáhlé vysvětlení o ničem
2.2.2017
Co MŽP dohání těmito sděleními? Že by to, co "prošustrovalo"?
Dnes jsme zaznamenali na stránkách ISPOP
Sdělení Odboru odpadů Ministerstva životního prostředí - agenda odpadů
Odbor odpadů Ministerstva životního prostředí vydalo 30.1. 2017 sdělení pro osoby povinné podat do 15. února 2017 pravdivé a úplné hlášení o druzích, množství odpadů a způsobech nakládání s nimi (dále jen „hlášení o produkci a nakládání s odpady za rok 2016“).
Sdělení čtěte zde
Na první pohled vše v pořádku, pokud si neuvědomíte, že čtete obsáhlé vysvětlení o ničem. Jediné, co se z toho dá odnést je, že pro klienty, které jste evidovali před 1.7.2016, můžete uvést náhradu IČP IČPdo1.7., což se jeví jako dost náročný text na to, že to v tomto roce musíte stejně změnit a uvést správně. Navíc je to jenom sdělení, nikoliv závazné, pouze doporučující.
Zdá se, že úředníci dohánějí co mohou. Dokonce i za cenu takovýchto sdělení.
Odpadáře by asi více zajímalo, jak to bude s návrhy nových odpadových zákonů. Zejména, když se objevila informace, že ani na třetí pokus návrhy nových odpadových zákonů Legislativní radou státu neprošly.
A co na to premiér Sobotka?
EuRIC Statement – Vote of the ENVI Committee on waste legislation
27.1.2017
Prohlášení EuRIC k hlasování ve výboru ENVI
EuRIC je znepokojen výsledkem hlasování ve výboru ENVI, které bude mít negativní dopady na hospodářskou soutěž na trzích recyklace
Zdá se také, že někteří EU poslanci jsou posedlí propagovat spíše svou popularitu na Twitteru a zapomínají na to základní, proč poslanci jsou a tím je odpovědnost za to, za co hlasují. Myslím, že ta situace bude v mnohých parlamentech velmi podobná. Hlasuje se za stranické tričko a podstata problému je vedlejší.
Text prohlášení EuRIC si můžete přečíst zde
Český překlad naleznete po přihlášení v odkazu "Články" - "EU - legislativa", pod názvem "Statement EuRIC k hlasování ENVI"
Glosa Petra Millera
23.1.2017
Je špatně, když svět už není takový jako býval?
Navrhované odpadové zákony.
Co se kolem toho již namluvilo a co, či čeho se dosáhlo. Zdá se, že kromě vršení překážek pro podnikání, buzerace a problémů, ničeho. Ovšem v ideových záměrech, předkládaných salámovou metodou ministrem Brabcem, by se jistě "dobra" našlo mnohem více. Legislativní rada vlády ideové "dobro" zřejmě v plné šíří nesdílí a již dvakrát návrh zákona o odpadech vrátila k přepracování. To se tak často nestává a být ministrem, možná, že bych se nad tímto nepochybným varováním zamyslel. Za mých časů to byl signál k úvaze o odchodu na odpočinek, protože návrh zákona byl neprojednán a nebylo dobře vypořádáno připomínkové řízení.
Návrhy MŽP nemají podporu jen tohoto legislativního orgánu, nemají podporu ani těch, kterých se některá zmatená ustanovení konkrétně týkají. Dnes už se nedá říci, že to jsou "staré dobré výkupny - mediální otloukánci", kteří pod taktovkou komerčních zájmů plnily stránky hloupými až blbými články, co zase ty výkupny provedly.
MŽP, ovládané obtížně identifikovatelným hnutím "ANO", zřejmě pod vlivem nesmyslného hesla, řídit stát jako firmu po vzoru svého pantáty, se obulo do všech a aby nebylo pochyb, že "dobře už bylo", spustilo "bandurskou", ve formě sankcí a postihů a to ne ledajakých. Nakonec viz článek zde.
V aktuální verzi nového zákona o odpadech se píše: „Nepodnikající fyzické osoby jsou povinny odpad třídit, odděleně soustřeďovat a odkládat na místa určená obcí pro daný druh, kategorii nebo materiál odpadu, nebo jej předávat do zařízení určeného pro nakládání s daným druhem a kategorií odpadu.“ Pokud tohle domácnosti nebudou plnit, jde o přestupek, za který nově hrozí pokuta až 100 tisíc korun.
Je to nepochybně úsměvné a nabízí se srovnání, kdy pan senátor a prý "zkušený matador" za ČSSD, Petr Vícha a jeho "melody boys", se pokoušeli prosadit podobný nesmysl v jedné severomoravské části obecně závaznou vyhláškou. Dokonce městská policie upozorňovala občany, že do výkupen nemohou prodat svůj majetek, neboť, jak bylo na rynku vybubnováno, konšelé si to nepřejí. SVDS zachoval chladnou hlavu a bez vybubnování, ale o to účinněji svým letákem nabádal občany, aby tento právní paskvil nebrali na vědomí, a že jejich majetek jeho výkupny rády vykoupí. Tak trochu "Kocourkov" v údajně právním státě.
No a zdá se, že to má pokračování. Aby takové ustanovení, které obsahuje návrh zákona, mělo smysl, nemohu jako autor říci "A" a neříci "B". Takže to vidím tak, že bude zřejmě třeba posílit ČIŽP o statisíce zaměstnanců, kteří pod drobnohledem budou zkoumat u každé popelnice, co, kdo a kam odložil a hned do pokutových bloků budou, samozřejmě pod drobnohledem EET, čmárat výše pokut.
No, to jsme si mohli nechat "šedý mor", přece jen "Žalovat se nemá, ale hlásit se to musí, protože to by bylo falešné kamarádství".
Chápu, že problém je trochu složitější a že limity stanovené EU jsou tvrdé. Co však nechápu je, že si je nechá Evropa vnutit a to ještě pod nesmyslným heslem, "Circular Economy", o jehož smyslu nelze uvažovat jinak, než o nadneseně pojmenované formě revize odpadových zákonů, které zastaraly v zeleném blábolení a v současné podobě jsou spíše na překážku průmyslovému rozvoji.
Evropský výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin Evropského parlamentu (ENVI) měl na svém programu v pondělí a také v úterý hlasování o nových odpadových směrnicích. Jakmile směrnice projdou celým legislativním procesem EU, tak podle článků 2 a 3 návrhů vstoupí v platnost dvacátým dnem po jejich vyhlášení v Úředním věstníku EU, přičemž členské státy budou mít osmnáct měsíců pro jejich implementaci. Dále 25. ledna v Bruselu proběhne konference na téma oběhového hospodářství.
Dělám si z toho tak trochu legraci, ale to jen tak na okraj. Nechci také, aby tato moje poznámka byla myšlena jako útok proti administrativní a hlasovací parlamentní mašinerii, která ne vždy ví pro co zvedá ruku. Spíše jde o to, že v poslední době už se nevydávají zákony, které by neobsahovaly nějaké sankce a to sankce, které jsou likvidační a vzhledem k příjmové úrovni obyvatel a příjmům podnikatelů nereálné. Stát se přece neřídí sankcemi, stát je o dohodě těch, kteří ho tvoří. Ale tady se o dohodu nejedná, tady se jedná o diktát a to by mělo rychle skončit.
Možná, jak se nad tím zamýšlím, to může být ze strany vedení MŽP kalkul, který počítá s tím, že návrh zákona se odloží k ledu a že na podzim "ANO" ustojí volby, a pak ministr Brabec bude nadále pokračovat ve svém "ANO dopuštění", neboli budování státu, coby ekologické firmy.
Může se stát ledacos, ale co když si lidé v tomto státě budou všechno představovat zcela jinak????
Pak zřejmě nějakou dobu budeme moci slyšet brblání mudrlantů ve spřátelených mediích, které nikdo už poslouchat nebude: "Svět už nikdy nebude jako byl".
Nepřipomíná Vám to nedávné události?
Petr Miller předseda SVDS
SVDS nabírá další členy
14.12.2016
Věříme, že naši noví kolegové budou aktivními členy.
Naše řady rozšířily dvě významné firmy
- KOVOŠROT GROUP CZ a.s. (dále jen KGCZ a.s.)
- KELIB FINANCIAL GROUP, s.r.o.
Vstupem KGCZ, a.s., která provozuje šrédr, se rozšířilo portfolio SVDS do odvětví EuRIC - ESG (EUROPEAN SCHREDER GROUP).
Nové vydání Bulletinu SVDS
14.12.2016
Bulletin č. 6 a PF byly rozeslány poštou a byl vložen na naše www stránky
Včera jsme rozeslali poštou 6. číslo bulletinu SVDS, který má tentokrát 20 stran, všem členům, kteří splnili členské povinnosti, ke kterým se přihláškou a smlouvou zavázali. Bulletin nahrazuje letošní druhé letošní shromáždění (podle stanov musíme svolat aspoň jedno shromáždění v kalendářním roce). Tuto formu informace našich členů jsme zvolili proto, že oba návrhy odpadových zákonů ještě nejsou v legislativním stadiu, do kterého budeme mít možnost vstoupit. V EU se projednávají návrhy, které mohou výrazně zasáhnout národní legislativy. Stejně jako českou, tak jako členové EuRIC pozorně sledujeme evropskou legislativu a jsme v neustálém kontaktu se sekretariátem EuRIC v Bruselu. Jsme rádi, že Vám můžeme sdělit, že SVDS už není v EuRIC nováčkem, ale stali jsme se členy, jejichž názory jsou všemi asociacemi a organizacemi z 20 členských států brány v úvahu. Že je tomu opravdu tak, dokládá i účast na pražském jednání výboru SVDS vedoucího bruselského sekretariátu EuRIC, v listopadu tohoto roku. O tom všem a o mnohém dalším, se můžete dočíst v našem posledním vydání bulletinu a to včetně souhrnné rekapitulace s čím můžeme v nových návrzích odpadových zákonů počítat, na co je třeba si dát pozor a proti čemu musíme důrazně protestovat a případně se snažit lobyingem změnit.
6. číslo bulletinu SVDS je již umístěno na našich www stránkách. Po přihlášení si můžete všechny bulletiny přečíst po kliknutí na odkaz v horní liště „SVDS“ a dále na odkaz „Bulletin“. Bulletiny jsou seřazeny od vydání č. 6 do vydání č. 0.
Bulletiny a PF jsme rozeslali všem, kteří s námi spolupracují, tedy vedení EuRIC, MŽP, MPO, ANSDS, SPDS, ČAOH a dalším.
V zásilce, kterou, jak doufáme, vzhledem k nevalné pověsti naší pošty, obdržíte v následujících dnech, najdete netradiční PF.
Jeho motto je spíše reakce na idealistická a nerealistická očekávání přínosu „oběhových hospodářství“, „cirkulárních ekonomik“, a celé plejády „balíčků“, s neúnavnou pílí "objevování Ameriky", šířených z EU. Zdá se však, že ani tak nejde o tento humorný poslední výkřik bruselských hlav, tedy o to, co jako samozřejmé praktikovali naši otcové a dědové, jako spíše o revizi nadále neudržitelné a zkostnatělé odpadové legislativy.
Výbor SVDS
Co vlastně zamýšlí MŽP?
29.11.2016
Pane ministře, dvakrát vrácené návrhy odpadových zákonů LRV, navíc ve velmi krátké době, Vás opravdu nechají spát?
Pro ty, kteří nejsou zběhlí v legislativních procesech, LRV je zkratka pro Legislativní radu vlády. Každý návrh zákona, zejména ty, které pocházejí z exekutivy, projdou bdělým okem jejích komisí.
To není nic nového, je to letitý, zaběhlý, tedy běžný rituál a velmi potřebný.
Nevzpomínám si, že by se mně někdy stalo, že by LRV vrátila FMPSV nějaký návrh k přepracování či dopracování. Kdyby ano, legislativní odbor by zažil krušné chvíle. Ovšem může to být i jinak a kompetentní legislativní odbor MŽP má svázané ruce, protože se řídí pokyny ministra. Pak už to není problém odbornosti legislativního odboru a stává se z toho "neodbornost politická". Nakonec pan ministr je z hnutí, které si dalo do vínku, že bude stát řídit jako firmu. I když to zní pro nezasvěceného lákavě, je to stručně vyjádřeno, "blbost". Nakonec se o tom pravidelně přesvědčuje i hlavní protagonista tohoto nesmyslu.
Dvakrát vrácený návrh LRV však signaliuje něco, co je závažné a co nelze jen tak přejít. Množství pozměňovacích návrhů dávalo tušit, že navrhovaná norma není bez chyb a že nastane boj. Pan ministr ho podstoupil a teď "sklízí co zasel"!
MŽP, místo toho, aby hledalo kompromisní řešení, nasadilo "buldozer", kterým chce svému návrhu razit cestu. Bylo by to úsměvné, kdyby to nebylo k pláči. Jen si tak říkám, jestli to muselo dospět do těchto konců. Výsledkem je, že "archivní odpadový zákon", těžce zkoušený nápady celé řady ministrů, se stále nemůže dočkat, že se z něho konečně stane moderní zákon. Ovšem, pokud to má být cestou direktivní představy ministerstva, které si myslí, že má patent na rozum, pak to vždy skončí špatně. MŽP je u vytržení samo nad sebou, a nikoho nepotřebuje, pracovní skupiny, s velkou slávou ustavené, se nesvolávají, návrhy zákonů jsou projednávány tak, že již dopředu je zřejmé, že každý nesouhlas je odsouzen k zavrhnutí. Hlavy pomazané od ministerských stolců mají navrch.
Bohužel.
Pane ministře, za této situace by bylo potřebné slyšet i Váš názor, co Vy si o tom myslíte a jak to tedy bude dál.
A proč?
Protože je to jednak Vaše povinnost a protože se to nás týká.
Nakonec je ještě jedna spolehlivá cesta k prosazení Vašich nápadů, dokonce prý demokratická.
V nadcházejících volbách se vašemu hnutí přisuzují největší šance, no a pak je to již jen o hlasovací mašinerii vděčných, kteří odvedou svůj dík.
Ale o tom opravdu, ale opravdu, řízení státu není.
Petr Miller předseda SVDS
Pozvánka na bezplatné školení
28.11.2016
Hlášení odpadů do ISPOP
Pořádá: MHMP, odbor ochrany prostředí, Oddělení integrovaného povolování a odpadového hospodářství ve spolupráci s agenturou CENIA
Pozvánku si můžete přečíst v odkazu "Články" - "Interní" - "Školení odpady ISPOP"
Pozvánka je také vložena včetně odkazu, do kalendáře na rok 2017
ČAOH přináší zajímavé informace
21.11.2016
Soudy a rozhodnutí správních úřadů o poplatcích za ukládání odpadů na skládky
Informaci si přečtete zde.
Pozvánka
12.11.2016
Seminář k představení studie "The Circular Economy and Benefits for Society"
Obdrželi jsme pozvánku:
Vážená paní, vážený pane,
dovoluji si Vás pozvat na seminář k představení studie "The Circular Economy and Benefits for Society", které se uskuteční dne 21. listopadu 2016 na Ministerstvu životního prostředí.
Studie vznikla v rámci aktivit tzv. Římského klubu a její téma je aktuální jak v ČR, tak na úrovni EU.
Studie k oběhovému hospodářství - http://www.clubofrome.org/wp-content/uploads/2016/03/The-Circular-Economy-and-Benefits-for-Society.pdf
Studie k přínosům oběhového hospodářství v ČR a Polsku je dostupná - http://www.clubofrome.org/wp-content/uploads/2016/10/The-Circular-Economy-Czech-Republic-and-Poland.pdf.
Podrobné informace naleznete v přílohách k tomuto emailu.
S pozdravem
Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D.
Odbor odpadů
Ministerstvo životního prostředí
Upozornění: Seminář proběhne v anglickém jazyce.
Příloha 1 - Program je zde
Příloha 2 - Dopis nám. Smrže je zde
Úvahu Petra Millera "CE" - nápad s otazníkem", naleznete zde.
Glosa Petra Millera
9.11.2016
Žhavá aktualita
Žhavá aktualita
Nikoliv, nejedná se o výsledky voleb v USA, kde je v tuto dobu prakticky rozhodnuto, jedná se o něco, co může být rozhodující pro výrobu oceli v Evropě a s tím i pro odpadové hospodářství.
Již za 20 minut, tedy v 11.00 hod. začne v Bruselu demonstrace, kterou na dnešní den svolala evropská unie průmyslových odborových svazů IndustryAll, a které by se mělo účastnit 12 000 lidí, kteří pracují v ocelářském průmyslu, či na něj navazují.
Také z ČR již včera byla vypravena česká účast, cca 150 odborářů z podniků Třinecké železárny, ArcelorMital a Vítkovice Steel.
V této souvislosti bych připomněl mou poznámku v „Aktualitách“ z letošní první akce na toto téma, která se odehrála v únoru a zejména pak komentář ze dne 4. 3. 2016 v odkazu „Články“ - „EURC“- „Co se odehrálo v Bruselu“. Myslím, že se pod naše hodnocení můžeme opět oba podepsat, tady jak Saša Bolcek, tak i já.
Doufejme, že dopad dnešní demonstrace se dostane pro ty, co o tom budou rozhodovat, nad horizont jejich vnímání a že se nebude opakovat to, že druhý den po akci evropských ocelářů se celá akce, jako zřejmě nezajímavá, z tisku vypařila.
A nepůjde jen o dumpingové ceny oceli a výrobků z oceli importovaných z Číny a nastavení opatření, jejichž nepřijetí by mohlo znamenat konec evropského ocelářství a s tím i konec významného počtu pracovních míst.
Zdá se však, že to není argument a že, jak se mnozí vyjádřili, zánik tohoto segmentu nic dramatického neznamená. Ano, neznamená, ovšem za předpokladu, že vím, jak pracovní místa nahradím a že to nebude o pracovních místech „skladníků“ ve skladech Amazonu, ale o pracovních místech v odvětvích s vysokou přidanou hodnotou. A že by to nebylo jednoduché, zejména v těchto profesích, tak to mohu z vlastní zkušenosti potvrdit.
V mé reakci na emotivní reakci našeho člena, který neunesl, že v zákonem stanovené svátky musí mít zavřeno, a protože SVDS neprosadilo, že na výkupny se to nevztahuje, ukončil v SVDS své členství, jsem některé obavy zmínil. Po přečtení našich poznámek ze 4. 3. 2016 možná nabydete dojem, že realizace „černého scénáře“ je velice reálná a pak nějaké zákazy kdy lze vykupovat či handrkování o finálním znění obou odpadových zákonů, se z hlediska kovových odpadů stanou bezvýznamnou prkotinou.
Tak doufejme, že převládne rozum. Otázkou však zůstává, který rozum to bude.
A na závěr ještě zdánlivě nesouvisející poznámku.
Zvítězil Trump.
Nevolili ho bohatí, ani korporace ani banky, ani ti, kteří se považují za výkvět celého vesmíru a válečné konflikty jim nedělají vrásky. Zvolili ho převážně obyčejní lidé a to je dobře. A že to bude mít vliv i na Evropu, tak s tím můžeme počítat, na 100%.
Petr Miller
Odpolední poznámka v 15.45 hod.
O akci ocelářů, kromě českých zdrojů, stručně informují britské weby (údajně z UK 100 protestujících) a ve francouzském jazyce belgické zdroje. Soustředí se spíše na info o tom, jak demonstrace probíhala, kde začala, kam se přesunula a že skončila.
EuroZprávy akci zřejmě nepovažují za hodnou povšimnutí, protože se o ní do této doby ještě žádný komentář nezmínil.
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >>