Vyhledat
Aktuality
Odpadové zákony - nekonečný příběh
14.5.2020
Arogance nebo neumětelství
Vážení členové SVDS a příznivci
Dnes jsem odeslal tento dopis Organizačnímu výboru sněmovny.
Dobrý večer, vážení poslanci a členové organizačního výboru.
Obracím se na Vás v průběhu projednávání návrhů nových odpadových zákonů, které dnes završil garanční výbor, Výbor pro životní prostředí, přijetím usnesení (zde), které přikládám do přílohy tohoto mailu.
Garanční výbor bez ohledu na současnou situaci, kdy se veřejnost a zejména veřejnost odborná nemůže přímo projednávání účastnit, a bez ohledu na stanovisko Hospodářského výboru, který projednání odložil do 9.6.2020, tedy do doby, kdy předpokládá, že pominou důvody pro jednání s vyloučením veřejnosti, těsnou většinou rozhodl přiložené usnesení přijmout a fakticky tak obejít Hospodářský výbor tím, že žádá zařadit návrhy odpadových zákonů do druhého čtení na schůzi pléna sněmovny dne 26.5.2020.
Připomínám, že návrhy odpadových zákonů byly 5 x vráceny Legislativní radou vlády k přepracování (takovou situaci za dobu své federální ministerské funkce nepamatuji) a byly připomínkovány více než 3 000 pozměňovacími návrhy či připomínkami (opět nepamatuji) které, podle tvrzení náměstkyně Peštové byly vypořádány, jenomže odborná veřejnost si myslí opak (opět nepamatuji).
Nechci hodnotit poněkud zcestnou argumentaci neinformovaného navrhovatele, poslance Šillara, na podporu jeho návrhu usnesení, ani na stejné úrovni podporu ze strany zástupců MŽP, protože bylo až příliš zřejmé, že vůbec nepochopili a nebo nechtěli pochopit důvody, které vedly Hospodářský výbor k odložení projednání tak důležitých návrhů zákonů, které navíc mají se životním prostředím pramálo společného, protože se vesměs jedná o problematiku materiálů, které se odpady nikdy stát nemohou už ze své podstaty a proto také jsou součásti surovinové strategie státu.
To je však jiný příběh, který, kdyby uchopila sněmovna a tak konečně udělala jasno co je a co není odpad a kompetenci jednoznačně vložila na bedra Ministerstva průmyslu a obchodu, kam tato problematika nesporně náleží, byl by to záslužný čin, dnes je však na stole výše popsaná situace, kterou je třeba řešit.
Vážení členové Organizačního výboru,
pro širší informaci o reakci rozhodujících podnikatelských subjektů a organizací na formu a způsob projednávání návrhů odpadových zákonů a zejména k ocenění profesionálního přístupu Hospodářského výboru, připojuji přílohy (byly součástí včerejší Aktuality), které pro objektivní posouzení situace je nutné znát.
S přáním příjemného večera
Petr Miller
Předseda Svazu výkupců a zpracovatelů druhotných surovin, z.s.
Ministr Brabec to nemá lehké a bude to mít ještě těžší
12.5.2020
Návrhy odpadových zákonů jdou do finále..Opravdu???
Zítra má Výbor pro životní prostředí na programu dva zbývající návrhy z balíku návrhů nových odpadových zákonů. Arogance členů tohoto výboru nepřipustila, že by projednávání tak důležitých návrhů zákona mělo být samozřejmě za účasti veřejnosti, zejména té odborné a tak hlasovací mašinerie stájových kolegů "ANO" zřejmě bude pokračovat i zítra. Tentokrát je přímý přenos slibován na jiné adrese a tak doufejme, že se opět nebude téměř hodinu hrát němá groteska bez vypravěče, s občasným výpadkem obrazu. O co jistě nepřijdeme, bude demonstrativně teatrální souhlas některých poslanců tohoto výboru s názorem zástupce ministerstva, neboť tak jsou karty rozdány a je třeba to dát silně najevo.
Již v minulém hodnocení projednávání návrhů odpadových zákonů jsem popsal příkladný přístup Hospodářského výboru k projednávání důležitých návrhů zákona, jakými jsou všechny návrhy odpadových zákonů, a připojil autentický audio záznam.
Dnes bych připojil veřejné poděkování největší české organizace ve výkupu a zpracování druhotných surovin -
- Svazu výkupců a zpracovatelů druhotných surovin - všem členům tohoto výboru, které naleznete
Se souhlasem představitelů dalších významných subjektů, výrazně se angažujících v segmentu odpadů, přikládám další vyjádření k průběhu projednávání návrhů odpadových zákonů:
Asociace Informačních Technologií a Telekomunikací zde
EKOLAMP, s.r.o. zde
Unie zaměstnavatelských svazů ČR zde
Svaz průmyslu druhotných surovin ČR zde
Česká asociace odpadového hospodářství zde
REMA AOS, a.s. zde
Sdružení místních samospráv a Spolek pro obnovu venkova zde
Petr Miller
předseda SVDS
Bez daňových poplatníků, ale za jejich peníze
2.5.2020
Projednávání návrhů odpadových zákonů, příběh na pokračování
Již první projednávání v obou výborech sněmovny, tedy ve výboru pro životní prostředí (dále jen ŽP) a Hospodářském výboru (dále jen HV), kterých jsem se účastnil, dávalo zřetelný signál, že se jedná o dva diametrálně odlišné přístupy a chápání práce poslance a jeho osobní odpovědnost. Podtržení slova osobní není náhodou.
29.4.2020 zahájil výbor ŽP projednávání návrhu zákona o odpadech. Stav nouze vyloučil veřejnost, zejména tu odbornou z projednávání a tím dostalo projednávání tak důležitých zákonů, které mohou mít dopad na širokou veřejnost, zcela jiný punc. Někdo snaživý se snažil zachránit situaci tím, že na Stream 1 měl být zajištěn přímý přenos. To jako náhražka osobní účasti nemohlo obstát, protože chyběla možnost, kterou poskytuje videokonference s možností vstupu do jednání a navíc, „jako na potvoru“, triviální a dnes již historická technická vymoženost nefungovala, takže odborná veřejnost téměř po celou dobu obecné rozpravy mohla být pouze účastníkem tragikomické němohry, kde chyběl vypravěč, který by divákům aspoň sem tam něco špitl o tom, co napínavého se právě na scéně odehrává. Mnohé jistě napadlo, že kdyby ozvučení zadalo vedení sněmovny kterémukoliv zvukaři nějaké kapely, zhostil by se toho jistě na výbornou. Ale to už tak je a odpadové zákony jsou jako prokleté, a tak se není co divit, že ministr Brabec ztrácí nervy a snaží se návrhy protlačit na půdu, kde spoléhá na pevný šik hlasovací mašinerie „ANO“, vyznačující se tím, že všichni členové myslí zázračně stejně a odhlasují jednotně vše, co se po nich požaduje. Jestli je to dobře nebo špatně, není rozhodující, stranická poslušnost je to oč tu běží. V cca 11.10 hod. se podařilo přenos ozvučit, což nevyloučilo další výpadky, kdy na čas zmizel nejen zvuk, ale i obraz.
Vše by probíhalo krásně podle plánu, ale ouha, jeden výbor, čert, aby ho vzal, kazí to jarní souznění, a dokonce má jiný názor. Předsedkyně výboru ŽP, v 11.20 hod oznámila, že HV přerušil projednávání odpadových zákonů do doby skončení nouzového stavu, tedy do doby, kdy se bude moci účastnit veřejnost, zejména ta odborná, která opentlila návrhy odpadových zákonů více než 3 000 zásadními nesouhlasy a pozměňovacími návrhy, které, podle náměstkyně Peštové, byly všechny úspěšně vypořádány. Ovšem její nadšení pro pravdivoi informaci má dost podstatnou chybu – odborná veřejnost si myslí pravý opak. Protože předsedkyně Balcarová navrhla se k projednávání odpadů postavit jako hospodářský výbor, již za 7 minut, tedy v 11.27 hod. přispěchal na pomoc ministr Brabec, zřejmě aby osobně dohlédl, jestli se hraje podle nastavených not a hlasuje se tak, jak se hlasovat má. V takto nevídaně silné sestavě MŽP dále tlačilo odpady, samozřejmě za přispění stájových členů, zejména poslanců Fialové a Šillera. Nelze nezmínit pozoruhodné žonglování náměstkyně Peštové, která tradičně opět nepochopila, v čem spatřuje HV zásadní problém, a přišla s domněnkou, že je zbytečné přerušovat projednání odpadů, protože pozměňovací návrhy jsou prý stejné. Nu dobrá, jistěže nejen že nejsou, a že paní náměstkyně nepochopila, v čem je problém, na to jsme si již za ty dlouhé roky „spolupráce“ zvykli, ale na druhou stranu lze pochopit, že žádnou velkou radost navrhovatelům zákonů nedělá, když se je podaří protlačit až na pátý pokus přes Legislativní radu vlády, což si myslím, že asi bude rekord a za svou karieru federálního ministra si nevzpomínám, že něco podobného by se stalo v letech 1989 až 1992. Nicméně členové výboru ŽP po krátké výměně názorů a za podpory stájových kolegů z týmu „bude líp“, rozhodli projednávání nepřerušovat s tím, že po obědě ještě projednají návrh zákona o výrobcích s ukončenou životností a projednání zbývajících dvou návrhů přeruší. A tak v dobrém rozmaru a s vidinou oběda ve 12.10 skončila obecná rozprava, která trvala více než dvě hodiny. Následovala podrobná rozprava, která byla ovlivněna tím, že na některé návrhy byl vysloven názor již v rozpravě obecné. Nicméně opět dominoval v návrzích tandem Elfmark – Adamová, jejichž návrhy MŽP úspěšně odmítalo. Ovšem hlasování nebylo vždy jednoznačné, a to dává těmto jejich návrhům naději na úspěch při hlasování sněmovny.
Celá debata a pozměňovací návrhy se točily okolo třídící slevy, výhřevnosti, skládkování a nikterá nevybočily do jiné problematiky. Žádný návrh se netýkal problematiky výkupu a zpracování druhotných surovin nebo zájmů výkupen a ani náhodou nikdo nezmínil absenci zákonných ustanovení na podporu recyklace, kterou se tak všichni rádi ohánějí a k jejíž větší slávě vznikají podivné instituty jako houby po dešti.
Podrobná rozprava končila ve 12.35 hod. usnesením a bylo odhlasováno, že odpoledne by měl být projednán bod 2, tedy návrh 677 – VUŽ s tím, že musí být projednán do určitého časového limitu, protože výbor je vázán dalším programem. Body 3 a 4, tedy obaly a pozměňovák, budou projednány na další schůzi výboru a to za 14 dní, konkrétně 13.5.2020.
Projednání návrhu zákona o VUŽ již bylo rutinou v zamítání návrhů tandemu Elfmark – Adamová, Krutáková a schvalování návrhů Fialové a poslance Kotta po blahosklonném "souhlas" či "nesouhlas" náměstkyně Peštové. Spravedlivě je třeba dodat, že v průběhu hlasování došlo k výjimečnému nesouhlasu některého poslance „ANO“ s názorem náměstkyně Peštové, ale to je taková již trapná a okoukaná dětská PR hra, aby se neřeklo, nicméně v konečném hlasování se to vždy musí vrátit tam, kde to má být.
Aby info o projednávání odpadových zákonů bylo úplné, je třeba ještě zmínit projednávání na HV.
Protože tady byly vysloveny některé radikální názory, níže naleznete zvukovou nahrávku, která potvrzuje přepis.
Již v úvodu jsem se zmínil o odlišném pojetí práce obou výborů, tedy nepřekvapí, že v HV silně zazněly názory, které navíc byly v tomto výboru respektovány napříč politickým spektrem.
Především byla vyslovena neochota návrhy odpadových zákonů vůbec projednávat, dokonce byla vyslovena nespokojenost s tím, jak bylo jednání výboru připraveno. Pro přesné znění toho, co kdo řekl a jak výbor jednal a jak rozhodl, je níže přiložen zvukový záznam, který doporučuji pozorně vyslechnout.
Již v úvodu jednání místopředseda Juříček (ANO) přednesl návrh grémia výboru, kterým je přerušení některých bodů programu, mezi nimi všech odpadových zákonů do doby, kdy se bude moci projednání účastnit veřejnost.
Poslanec Adamec (ODS) byl velmi přímý a své postoje sděloval energicky a jednoznačně, mezi jinými také takto: … “je mi opravdu jedno, co dělá výbor pro životní prostředí, nechápu, proč mám projednávat něco, co ovlivní celou společnost, a ještě to dělat za zády veřejnosti“.
V jiné části svého vystoupení řekl: „Že výbor pro ŽP chce tyto zákony projednat bez veřejnosti je skoro zločin“.
..já nechci, aby mně lidé z odborné veřejnosti říkali, že jsme pěkní hajzlíci, že jsme zneužili nouzový stav a prohlasovali jsme co jsme chtěli“
Myslím, si že takový rozhodný hlas tady byl už velmi třeba. Lze jen souhlasit s tím, že HV může být jedno, co dělá výbor pro životní prostředí, tedy pokud nebude škodit, a to i přes to, že je to dnes ještě zatím výbor garanční. Odpadové zákony totiž neřeší jen skutečné odpady, tedy to, co už není využitelné a čeho se zbavíme spalováním nebo skládkováním do doby, než vymyslíme technologie, které budou umět i tento, dnes zatím ještě odpad zpracovat a využit, ale také to, co umí obce lépe, např. poplatky za skládkování, spalování a další věci s přímým dopadem na rozpočty měst a obcí, tedy potažmo na kapsy všech občanů, kdy se návrhy MŽP dostávají na velmi tenký led, a proto by měly být navrhovány velmi obezřetně. Jenomže, a to velmi bohužel, MŽP svým svérázným stylem „buldozer“ problémy neřeší, jen direktivně nařizuje, ukládá sankce a hýří dobře míněnými radami, o které nikdo nestojí. Chybně nastavené kompetence a malá důraznost MPO umožňují z nepochopitelných důvodů MŽP řešit to, co mu nepřísluší a co by mělo podnítit širokou diskusi už v projednávání současných návrhů odpadových zákonů. Co odpadem nebylo, není a odpadem se stát nemůže, a proto to nemůže upravovat zákon o odpadech, jsou suroviny, tedy materiály, které mají svou cenu, jsou využitelné a jsou obchodovatelné na trhu, suroviny, bez nichž se nedá formulovat surovinová strategie státu ani predikovat hospodářský vývoj. Proto je názor a postoj hospodářského výboru pro celý segment využitelných surovin důležitější a jeho projednání návrhů odpadových zákonů velmi pozorně sledované a nejen v našem zájmu je doporučit jeho členům, aby věnovali pozornost také tomu, co je a co není odpad a vyvodili z toho motivaci pro svou další práci a zákonodárnou poslaneckou iniciativu.
Současná "pandemie", mediálně nafouklá do obludných rozměrů, která zasáhla i do odpadových zákonů, svým vývojem dává naději, že bude překonaná stejně jako byly překonány všechny předchozí pandemie, snad u nás s tím rozdílem, že to bude za minimálních ztrát, na kterých se politické garnitury snaží přiživit. Proč ne, je to jejich chleba, ale stejně zůstane jen na občanech, jak to především budou hodnotit oni a jaký vystaví účet v nadcházejících volbách. Myslím, že o překvapení nebude nouze.
Něco se však změní, zatím jen hádáme co a kde, ale všichni po této špatné zkušenosti asi cítíme, protože si to přejeme, že změnit se z mnoha důvodů musí mnohé. Třeba i kdyby to mělo být jen poučení pro MŽP, že vrchnostenský přístup k podnikatelům a odborné veřejnosti v segmentu nakládání s druhotnými surovinami a odpady nikdy nebude to "pravé ořechové".
Zvukový záznam z jednání hospodářského výboru naleznete zde
Petr Miller
předseda SVDS
Bývalý kolego, přesně a srozumitelně
29.4.2020
Pár ministrů zdravotnictví jsem osobně zažil, ale tenhle si tu hvězdnou náhodu chce ještě chvíli užít.
K přečtení zde
Petr Miller
předseda SVDS
Vyznat se v tom guláši není tak složité
17.4.2020
Budou volby a to je oč tu běží
Myslím, že nejsem sám, kdo v úžasu sleduje tu chaotickou přemíru zákazů, opatření a dobře míněných rad, které není radno neuposlechnout, ale které, jak se dívám kolem sebe, lidé řeší, zaplať pánbůh, vlastním rozumem. Logiku nehledejme, politika není o logice, dnes je to navíc o přetahované, kdo bude na obrazovce a bude v roušce hlásat moudra, a že současná situace je pro některé politiky a zejména pro, z hlediska volebních výsledků marginální politickou stranu "dar z nebes", o tom snad nelze pochybovat.
Kolega se kterým spolupracuje SVDS se na dění v naší branži podíval podrobně a jeho pohled stojí za pečlivé přečtení. Třeba proto, že je nám povolováno co nám nebylo zakázáno a že faktický stav je takový, že mnozí své podnikání nepřerušili. Všemi skloňovaný "COVID -19" odezní a tak, jak se objevil, tak zmizí. Ale tím to neskončí, protože teprve potom nastanou vydatné politické žně a hra na lidovou notu, "Já ne, já ne, to ty, to ty.....
A tak opravdu "Hledejme přiměřenost" a hlavně používejme vlastní rozum.
Článek naleznete zde.
Petr Miller
předseda SVDS
Odpověď z MPO na naši žádost ze dne 29.3.2020
10.4.2020
Na základě podnětu SVDS a dalších, vláda svým rozhodnutím uvolnila restrikce pro výkupny a sběr druhotných surovin
Sdělení MPO naleznete zde
Petr Miller
předseda SVDS
Opravdu "boží" Evropská komise
10.4.2020
Česko zase pohoršilo Evropskou komisi. Rozumný hlas z Česka v EU.
Evropská komise včera oznámila, že dnes zveřejní návrh „exit strategie“, tj. jak postupně vyjít ven z koronavirové krize. Zároveň hloupě sdělila médiím, že se cítí „iritována“, že Česko, Dánsko a Rakousko rozhodly o malém uvolnění některých restrikcí, aniž by na ni počkaly. Večer pak na EK nalehly Francie a Španělsko, aby EK nic nezveřejňovala. Měly strach, že by jim to zkomplikovalo situaci doma. Čelí virové lavině, drží lidi doma a diskuse o exitu jim nevyhovuje. EK dnes ráno couvla, nic zveřejňovat teď nebude. Tolik známá fakta. Teď informace ze zákulisí.
Při videokonferencích našeho výboru ENVI v EP se dvěma zodpovědnými komisaři a s šéfkou ECDC (dr. Andrea Ammonová, na fotce) už dva týdny diskutujeme, jak připravit exit. Naléhám na to hlavně já, trochu i můj německý kolega. Co máme na mysli? Nejde nám o to, kdy se mají otevírat obchody či hospody. Situace v různých zemích je různá, to ať si rozhodnou státy samy. Jde o něco jiného. Hlavní výhodou EU je volný pohyb a propustné hranice. Nelze všechno držet zašperované dlouho. Poškodilo by nás to všechny. Hlavně ekonomicky. K otevření ale nevede lehká cesta. Musí skončit plošné karantény. To znamená dostat virus pod kontrolu systémem chytrých, lokálních karantén. A zároveň obnovit důvěru mezi státy. Budou-li chytré karantény fungovat jen v jedné zemi, těžko se budou hranice otevírat. Vyřešily by to třeba dočasné imunizační pasy.
Bohužel ale EK v této věci zatím nepřipravila nic. Ani v textu, který ji Francouzi zakázali zveřejnit. Komisaři na naše naléhání ani neodpovídali. Chápala to jen dr. Ammonová, která (sic!) je lékařka. Dnešní videokonference, která to měla diskutovat, byla zrušena. Je to s nimi fakt těžké pořízení. Chaos není jen doma, ale ještě větší venku. Tak doufejme, že se k tomu po Velikonocích vrátíme…
Převzato z FB , autor Saša Vondra
Výkup s rozumem a bez hysterie
8.4.2020
Pokoušet se zastavit tok druhotných surovin stejně jako sledovat TV komentátory v rouškách, bez smysluplné argumentace proč? Tak to chce opravdu, ale opravdu pevné nervy.
Vážení kolegové,
v návaznosti na uvolnění výkupu sběrných komodit od občanů vám zasíláme leták MZdr se základními pravidly. Ta jsou sice vydána pro maloobchod, což výkupny nejsou (i když jsou ve výčtu uvedeny), v základních principech je to však stejné i pro naši činnost.
Protože v rámci maloobchodu je povinnost občanovi poskytnout jednorázové rukavice (nebo přiměřenou náhradu) lze výkup provozovat standardním postupem.
Pokud by někdo z vás chtěl realizovat bezkontaktní postup výkupu, pak lze například:
pro zabránění dotyku obsluhy s doklady a papíry při výkupu, OP nebrat při kontrole do ruky, požádat o položení na nějaké vymezené místo a pouze se podívat a opsat si údaje, přičemž manipulaci s OP musí provést občan (držet OP v ruce není vhodné z důvodu "kontaktní vzdálenosti").
Založení a skladování "potenciálně infikovaného" podepsaného příjmového doklad nahradit tím, že se u váhy zavede kniha, do které sám občan zapíše nezbytné údaje, tedy jméno, příjmení a č. OP, což je dostatečná identifikace dodavatele, obsluha občanovi nadiktuje katalogová čísla a hmotnosti a občan vše podepíše. Na knihu nebude obsluha sahat (případně jedině v rukavicích), ta bude sloužit pouze při kontrole, že zapsaný občan v evidenci v konkrétní den odpad přivezl a stvrdil to podpisem. Takovýto zápis je jednoznačně určitelný a je spárovatelný se zapsanými daty v evidenci provozovny.
Závěrem si přejmě lepší časy, moc nezmatkujme a nepropadejme hysterii, na to máme plejádu vyvolených. Především používejme vlastní rozum a pro každou provozovnu zvolme optimální řešení s cílem zabezpečit své zdraví a zdraví zaměstnanců.
Petr Miller
předseda SVDS
Letál info zde
Leták pro tisk zde
MZdr MO zde
Hamletovská otázka - otevřít či neotevřít a když ano, pak kdo.....
5.4.2020
Výkupny a coronavir a marné hledání logiky
Dobrý den, kolegové ze segmentu výkupu a zpracování druhotných surovin.
To, co se nám stále nedaří, kolegům na Slovensku, po opakovaných pokusech se podařilo. Níže naleznete odkaz, ze kterého je patrné, že zprovoznění výkupen dostalo na Slovensku právní rámec, po čem již mnoho dní bez odezvy marně voláme. Kliknutím na hypertextový odkaz si otevřete kompletní informace, nicméně vyjímám to podstatné a tím je tento odstavec:
V tomto opatrení sú explicitne uvedené zberné dvory, ktoré sú od pondelka 30. marca 2020 znovu otvorené. Výraz zberné dvory je však v tomto konkrétnom prípade použitý pre prehľadnosť a zahŕňa všetky prevádzky, ktoré slúžia na zber odpadov. Okrem zberných dvorov sem patria aj výkupne a zberne odpadov.
Odkaz je zde: https://www.minzp.sk/spravy/
Slováci jsou opět před námi a neodpustím si poznámku, že Jano Budaj, nový ministr životního prostředí Slovenska, kolega z Laterny magiky a VPN z devadesátých let, je představitelem politiků 90tých let, na které současní, tzv. politici, ani po 30letech prostě nemají.
Na žádost, kterou jsme adresovali ministrovi Havlíčkovi ani po týdnu nepřišla odpověď, což také o něčem vypovídá a jak se zdá, také zmizel ministr Brabec, tady ten ministr, který řídí ministerstvo, které, jak jsme stále přesvědčováni, je široko daleko jediné, které bezkonkurenčně rozumí výkupu a zpracování druhotných surovin, ministr, který je tak aktivní např. v prosazování bezhotovosti, obhajování návrhů nových odpadových zákonů, kde především dominují sankce a zákazy všeho druhu, a kde o podpoře našeho podnikání není ani vidu ani slechu, a dnes, když má možnost zazářit, především tím, že prosadí na vládě ukončení toho nesrozumitelného stavu, ve kterém se nachází výkupny druhotných surovin, a zasadit se o nepřetržitý tok druhotných surovin, bez kterých se výroba neobejde, tak jako to vidíme nejen na Slovensku, ale i v jiných evropských zemích, tak náhle zmizel. A tak jediné co stojí za zmínku, z toho mála, co z tohoto ministerstva v poslední době přišlo, je jmenování nového ředitele odpadů, a ujištění, že to není apríl, což mnohé možná zklamalo. Ale to už je nad rámec této informace.
Z Euric jsme obdrželi částečně vyplněný dotazník od některých členů EuRIC z několika států EU. Doporučuji si to přečíst. Viz příloha originál - zde - a další příloha český překlad - zde - .
EuRIC dlouhodobě s ohnutým hřbetem poklonkuje Komisi EU a to je hlavní důvod, proč SVDS z této organizace koncem tohoto roku odchází. Ten dotazník je však v této situaci důležitý a není to o tom, že by se EuRIC z předklonu narovnala, ale je to o tom, že členové si uvědomili, že vzájemná informovanost je k prospěchu celé naší branže. I když jsou odpovědi místy v obecné rovině můžeme si udělat obrázek, jak to vypadá v Evropě v našem segmentu. Až na výjimky je vidět, že snahou vlád je neházet ekonomice klacky pod nohy a to i v zemích, kde jsou ze současného vývoje dopady největší. Je vidět, že tam mají rozumnou vládu racionálně uvažujících lidí a ne politiky, pro které teď nastaly politické žně a čas řízené hysterie a strachu. To co vidíte v tabulce za ČR je mně neznámá firma, „second hand“, která s námi nemá nic společného, a která, coby nový člen nově utvořeného odvětví EuRIC – textil, podle mého názoru je nereprezentativní důsledek akce, která má opticky zakrýt výpadek SVDS, tedy ČR.
A nyní prosba i pro nečleny SVDS, vás, kteří hojně navštěvujete naše www stránky.
Kolegové, pokud máme někde vystupovat a hájit zájmy segmentu výkupu a zpracování druhotných surovin, pak musíme mít aspoň rámcovou informaci o současném stavu tohoto segmentu, kterou nemůžeme získat nikde jinde, než od vás. Žádám vás o vyplnění dotazníku, který by měl odrážet dopady stávající situace na naše podnikání. Zatím odevzdala necelá polovina členů SVDS, což opravdu nestačí. Dotazník naleznete - zde - , snad ta chvilka na vyplnění vás o mnoho času nepřipraví a opravdu moc prosím a žádám o vyplnění a o obratem odeslání, ideálně v PDF, na adresu svds@svds.cz. Údaje za jednotlivé provozovny budou anonymizovány, pro argumentaci budou požívany pouze kumulativní údaje.
Petr Miller
Předseda SVDS
Otevřený dopis ministrovi Havlíčkovi
29.3.2020
Bohužel, nemám jinou možnost než formu otevřeného dopisu
Sliby, chyby, obvyklý nástroj mnoha vlád
26.3.2020
Na netu se objevilo, že si Babiš vytřel s podnikateli ...el. Vláda zalezla, supluje jí mluvčí zdravotnictví.
Ministerstvo zdravotnictví ústy mluvčí Gabriely Štěpanyové vzkázalo, že vědí, že krizový zákon a zákon o ochraně veřejného zdraví mají jiné režimy odškodnění. Kompenzace podnikatelům jsou však dle jejích slov podle resortu dostatečné.
Kabaret pokračuje.
Ministerstvo zdravotnictví, kromě svého poslání, se pouští do ekonomiky a sociální politiky. To, co vytrubuje mluvčí, když pomineme, že neví o čem mluví, což dnes není nic s čím se denně nesetkáváme i u jiných "trubačů", je spíše drzost a trestuhodné překračování kompetencí, a "Ken" jak říká Vávra, ten by měl, pokud si vůbec uvědomuje co se děje, okamžitě reagovat a to velmi tvrdě. Před lety jsem seděl s jeho předchůdci na stejném patře, a tak jako kdysi, stejně i dnes bych si cestu ihned našel, abych mu sdělil, co si o to myslím a to dokonce bez ohledu na to, co si myslí premiér. Ovšem tehdy byla jiná doba a Babíš, opravdu, a to ani zdaleka, není Čalfa.
Dnes ovšem panuje taková smířlivá, koblihová, nálada a když jsem viděl projednávání ve sněmovně a druhý den v senátu, nevím, nevím co si o tom myslet.
No, dnes se množí žádosti abychom podali žalobu na vládu a že žalobní titul je zřejmý.
Kolegové sděluji, že jsem již zadal právní kanceláři dotaz a z konzultace jsem vyrozuměl, že je to "dělatelné". Ovšem v této turbulentní době navrhuji ještě vyčkat, třeba si vláda uvědomí, jakou botu udělala a změní svůj přístup. Nakonec už dnes jsem zaznamenal reakce některých právníků a tak doufám, že se snad rozhoupá Legislativní rada vlády a postaví exekutivu na pevnou zem.
Myslím, že by to bylo k všeobecnému prospěchu.
Petr Miller
předseda SVDS
Konečně positivní informace
23.3.2020
Celodenní sledování ČT 24 je spolehlivou cestou do cvokárny
Odkaz na konečně rozumný článek naleznete zde: https://eurozpravy.cz/veda-a-technika/veda/jak-zabit-koronavirus-lide-znaji-navod-tisice-let-sami-se-o-nej-pripravili.d80d3b57/
Z textu článku, který naleznete na tomto odkazu vyjímám tuto důležitou a srozumitelnou informaci, kterou považuji za konečně první a jasný návod. Zatím co celé Česko šije roušky jak o závod, které jsou nám platné jak mrtvýmu zimník, tak nám uniká info, že zejména ve výkupnách máme lék, tedy měď, jen nevím, jestli je dobré jen pro začátek začít s olizováním, nebo rovnou jemně umlít (viz výše odkaz).
Jak však upozornila televize BBC, měď není jediný materiál, který je schopen s koronaviry bojovat. Dokáží to i některé další, a mnohem rychleji, než v řádu několika minut či hodin. Například alkohol.
Koronaviry lze zničit během několika desítek sekund 62 až 71 procentním alkoholem. Stejnou účinnost má 0,5% peroxidu vodíku nebo domácí bělidlo obsahující 0,1% chlornanu sodného. Ani v tomto případě není možné vnitřní užití, které může být dokonce zdraví nebezpečné, na dezinfekci povrchů ale působí podle studie vědců amerického institutu NIAID lépe něž měď.
Tak silný alkohol není běžně na trhu (tedy nevím jak na Moravě, kde podezírají Čechy, že švestky dokonce jedí), ale to nepochybně lze nahradit nižším obsahem alkoholu, podávaného v pravidelně se opakujících přiměřených dávkách. Ještě postrádám, co na to pan doktor Nešpor?
Desatero z dílny MPSV
23.3.2020
Srozumitelný návod na řešení všech situací, které mohou nastat během současných mimořádných opatření
Pracovněprávní desatero boje s koronavirem
v přehledné tabulce naleznete na tomto odkazu: https://www.mpsv.cz/documents/20142/1443715/Desatero_tabulka.pdf/b415b933-f717-6936-df03-0fccd8ee6c16
Soubor informací MPSV naleznete na tomto odkazu:
https://www.mpsv.cz/web/cz/informace-ke-koronaviru#Program
ANTIVIRUS - PROGRAM NA OCHRANU ZAMĚSTNANOSTI
Ve čtvrtek 19. 3. 2020 vláda schválila návrh program ochrany zaměstnanosti Antivirus. Má pomoci firmám ochránit pracovní místa. Stát bude prostřednictvím Úřadu práce ČR kompenzovat firmám vyplacené prostředky. Toto opatření pomůže zaměstnavatelům lépe zvládnout současnou situaci a nebudou tak muset sáhnout k propouštění.
- Komu a za jakých podmínek budou kompenzace náležet?
Zaměstnavatelům, jejichž hospodářská činnost bude ohrožena v důsledku šíření nákazy, bude poskytován příspěvek na plnou či částečnou úhradu náhrad mezd, které budou zaměstnancům náležet z důvodu překážky na straně zaměstnance (nařízení karantény) nebo na straně zaměstnavatele (překážka – uzavření provozovny z důvodu nařízení vlády uzavřít provoz), bude-li prokázáno, že překážka v práci vznikla v důsledku nákazy COVID-19.
- Kdo bude příspěvek vyplácet a jak dlouho?
Příspěvek bude poskytovat Úřad práce ČR, výše a doba poskytování bude závislá na důvodu vzniku překážky v práci, u každého zaměstnance bude nutné odlišit důvod překážky v práci.
- Jaká konkrétní opatření budou realizována a na jaké situace reagují?
Režim A - Nařízení karantény zaměstnancům. Náhrada mzdy nebo platu bude zaměstnancům vyplácena ve výši 60 % průměrného vyměřovacího základu. Zaměstnavateli bude poskytnut příspěvek v plné výši vyplacené náhrady mzdy.
Režim B - Nemožnost přidělovat práci zaměstnancům z důvodu mimořádných krizových opatření vlády. Zaměstnavateli je na základě usnesení vlády o přijetí krizových opatření v souvislosti s výskytem nákazy COVID-19 nařízeno uzavření provozu. Náhrada mzdy nebo platu vyplácena zaměstnanci ve výši 100 %. Zaměstnavateli bude poskytnut příspěvek ve výši 80 % vyplacené mzdy.
- Kdy má zaměstnavatel žádat o vyplacení náhrad?
Realizace podpory je nastavena tak, že zaměstnavatel bude žádat o refundaci vyplacených náhrad mezd po skončení vykazovaného období, tj. po skončení kalendářního měsíce, za který bude o příspěvek žádat. Za měsíc březen tedy bude zaměstnavatel podávat žádost na počátku měsíce dubna. Podrobné informace k čerpání podpory včetně žádosti o čerpání podpory budou zveřejněny v průběhu příštího týdne.
PLÁN NA POMOC ŽIVNOSTNÍKŮM (OSVČ)
V rámci vyhlášeného nouzového stavu došlo k realizaci řady omezujících opatření, která mají značný negativní dopad na podnikání mnoha OSVČ.
20. 3. 2020 byl proto do mezirezortního připomínkového řízení odeslán návrh zákona na odpuštění povinných plateb na důchodové pojištění pro OSVČ, a to na dobu 6 měsíců.
Opatření se dotkne přibližně 600 000 osob a v případě schválení by mělo být účinné již od března.
Zákon bude parlamentem ČR ve stavu legislativní nouze projednán pravděpodobně již v úterý 24. 3. 2020.
Více informací ZDE
Coronavirus může spustit i očistný proces
21.3.2020
Možná, že se Evropa změní, doufejme, že ta cena nebude vysoká
Dobrý den, kolegové.
Chtěl bych se pokusit shrnout pro nás stále nejasnou situaci a navrhnout nějaké řešení.
Informace z různých míst státní správy každý den přináší něco nového a mnohdy, tak říkajíc, "čert aby se v tom vyznal". Ano, MPSV vydalo 19. března tuto zprávu, https://www.mpsv.cz/documents/20142/1248138/19_03+TZ+Program+ochrany +zam%C4%9Bstanosti+Antivirus_v3.pdf/55bab96e-2c40-3868-4ef2-286939fa6d56
která by měla být klíčovým opatřením, aby firmy nemusely sáhnout k propouštění. Jenomže když se do této zprávy začtete, pak kromě toho, že se dozvíte, které politické straně máte být vděční, aby firmy nemusely propouštět a také, abyste jako občané věděli, že se na stát můžete spolehnout, pak to je asi vše, co je ihned použitelné. A kdo na to nebude mít nervy, provozovnu raději zavře.
A protože vše musí mít administrativní rámec, aby bylo zřejmě, koho se to opatření může týkat, to lze vyčíst z tohoto textu:
.....„poskytován příspěvek na plnou či částečnou úhradu náhrad mezd, které budou zaměstnancům náležet z důvodu překážky na straně zaměstnance (nařízení karantény) nebo na straně zaměstnavatele (překážka – uzavření provozovny z důvodu nařízení vlády uzavřít provoz), bude-li prokázáno, že překážka v práci vznikla v důsledku nákazy COVID-19“.
Tedy příspěvek může být poskytnut jednak našim zaměstnancům, z důvodu překážky na jejich straně a jednak provozovatelům výkupen, pokud musela být provozovna uzavřena z důvodu nařízení vlády, v důsledku nákazy COVID-19. Trochu krkolomně sděleno, ale hned další odstavec tu nejasnost dále prohlubuje: „Příspěvek bude poskytovat Úřad práce ČR, viz tento odkaz, který to nijak neulehčuje
výše a doba poskytování bude závislá na důvodu vzniku překážky v práci, u každého zaměstnance bude nutné odlišit důvod překážky v práci“.
Co to znamená v praxi.
U jednotlivých zaměstnanců, kteří budou mít v ruce positivní výsledek odběru na coronavirus, a nebudou hospitalizováni a bude jim nařízena karanténa v bytě, tak tam je to jasné a všechny administrativní úkony s tím spojené si musí vyřídit sami.
Ovšem u provozoven výkupu je to jiné.
Především musí být prokázáno, že provozovna byla uzavřena na základě nařízení, ale to ještě není vše, protože provozovna má všechny zaměstnance zdravé, ale i tak musí být uzavřena, tedy co se zaměstnanci? A tady nastupuje ta obezlička a to, že „Příspěvek bude poskytovat Úřad práce ČR, výše a doba poskytování bude závislá na důvodu vzniku překážky v práci, u každého zaměstnance bude nutné odlišit důvod překážky v práci“.
A tady nastane problém. I když bude nařízeno uzavřít výkupny, a to se dosud nestalo nějakým srozumitelným a striktním opatřením (a v tomto bodě nesouhlasím s názorem kolegyně Hofmanové, že ze sdělení tiskové mluvčí MPO, Švehlové, to vyplývá, protože já si myslím, že naopak z jejího vyjádření vyplývá, že pani Švehlová nedocenila problém v celé šíři), pak zdraví zaměstnanci mohou v uzavřené provozovně dále pracovat, to znamená třídit, dělit připravovat nakládky apod., tedy to samé jako v továrnách, které výrobu nezastavily a také zřejmě, protože to z info MPSV vyplývá, bude muset provozovatel u každého zaměstnance prokázat, že v tomto konkrétním případě nárok vznikl. Kde na to provozovatel vezme, to zatím nikdo neřeší, nebo řeší, ale si stejně jako u roušek. Že nejsou, dobrá, ale kdo je šikovný, tak si ji spíchne sám.
Už vidím jak „úřední šiml“ řehtá.
Z mé zkušenosti vím, že vždy jsou taková opatření vyhlašovaná s velkým troubením, ale vždy je to po podrobné analýze jaký to může mít dopad. Mám s tím své osobní zkušenosti. Na základě analýz se také stanovuje objem vynaložitelných finančních prostředků a ty jsou striktně dodržovány. Nakonec jak režim „A“, tak režim „B“ vždy počítá s nějakou účastí zaměstnavatele, tedy vždy se počítá s tím, že celý náklad nebude ležet na státu. Ale ono to je ještě jinak, stát nemá žádné peníze, ty musí nejdříve od někoho dostat a pak se může snažit je efektivně přerozdělit. tedy účast zaměstnvatele bude ještě větší. To ostatní, co MPSV navrhuje, jsou jen technikalie.
Někteří členové SVDS jsou OSVČ, tedy zde je další návrh řešení https://www.mpsv.cz/documents/20142/1248138/20_03+TZ_OSV%C4%8C.pdf/3823197b-9e67-6e44-0199-a1917bb44bea
Ovšem tady jde zatím jen o návrh, stejně jako i u dalšího návrhu, který může značně zkomplikovat život provozovatele výkupny, https://www.mpsv.cz/documents/20142/1248138/19_03+TZ+o%C5%A1et%C5%99ovn%C3%A9 +AKTU%C3%81LN%C4%9A.pdf/aab4c8c3-8e88-ca8a-708f-1a1436e92944
U obou posledních návrhů jde o návrhy, které musí v režimu legislativní nouze schválit příští týden sněmovna. Tedy opět, tak jak už jsme zvyklí, setrvejme v nejistotě a čekejme na Godota.
O stávající situaci komunikuji se slovenskými kolegy z ANSDS, a níže přikládám obsah přílohy mailu od předsedkyně ANSDS, který je jakoby výčtem i našich problémů a nejasností a neschopnosti vlády uchopit ten problém srozumitelně, ale na druhou stanu také chápu, že vláda není tým odborníků, spíše podnikatelů a jen shodou okolností také rádoby politiků, kteří na čas mají svěřenou moc.
Ale abychom se nedostali na jejich úroveň, navrhuji tento postup.
Prosím o vaše stanoviska k tomu, co dnes zažíváte, návrhy, tedy konkrétní věty rozvité, kterými chcete upozornit, že ne všechna opatření, dnes vyhlašovaná jak na běžícím pásu, mohou problémy související s vašim podnikání vyřešit a proč ne. Že my nejsme automobilkami, které mají rezervy, protože my je nemáme zejména proto, že jsme je neměli z čeho vytvořit, jakákoli omezení výkupu jsou pro nás v této chvíli zničující a pokud máme udržet zaměstnanost, jsou stávající opatření nedostatečná. Že je nejvyšší čas, aby už konečně MŽP pochopilo, že nesmysly, které se snaží protlačit do návrhů nových odpadových zákonů, jsou spíše překážkou úspěšné realizace surovinové strategie státu a dětinským trváním na vlastní důležitosti. Že odvolávání se na "Green Deal" a nesmysl zvaný "CE" je v této době nanejvýš dobré pro zbytečné komise a aparáty z naších peněz dobře si žijící a naprosto zbytečné armády úředníků EU, která do životního prostředí vnáší jen zmatek a hlouposti, za které budeme draze platit. Domnívám se, že se přes víkend podaří dát dohromady „dopis – apel – oslovení“ konkrétních míst s cílem sdělit jim naše starosti a problémy, jejichž řešení je nad naše možnosti.
Neměla by to být uplakaná suplika, ale jasně a srozumitelně zveřejněné prohlášení nemalého počtu lidí, kteří jsou součástí především výrobního odvětví a jedním článkem komoditního řetězce, nezbytného pro výrobu celého odvětví.
Pokud si to odsouhlasíme, MŮŽEME DOPIS ROZESÍLAT OD PONDĚLÍ.
Teď mimo mísu. Jak jsem již psal před měsícem, na základě info z Bloombergu, od 23.2.2020, Čína plně rozjela výrobu hutního průmyslu a nejen hutního. To, o čem si dnes píšeme, se může zanedlouho stát jen úsměvnou episodou éry, kdy si někteří mysleli, že nad EU, která se cítila být povinována radit celému zbývajícímu Světu, není. Postrádá teď někdo ten více než královsky placený aparát EU?????
Zde naleznete text sdělení kolegů z ANSDS
Přeji všem dobré nervy a jak jsme si už zvykli, řešení asi bude na každém z nás.
Petr Miller
předseda SVDS
Coronavir nastavil zrcadlo pravdy
16.3.2020
Ví státní správa co dělá?
Vážení kolegové,
někteří z Vás žádáte informace, jiní vyjadřujte pochybnosti, ale co je v tuto chvíli pro členy SVDS důležité je to, jestli tím, že máte otevřené provozovny, nejste v konfliktu s posledním opatřeními vlády. Samozřejmě že nikdo nezpochybňuje všeobecnou snahu co nejlépe a s co nejmenšími ztrátami se vyrovnat s coronavirem, ale to lze pouze za předpokladu, že je jednoznačně řečeno, co lze a co nelze. Od minulého týdne se výbor SVDS snažil získat od kompetentního orgánu jasnou odpověď, ale zdá se, že ani do dnešního dne taková odpověď/závazné stanovisko k dispozici není. Koncem minulého týdne mailem a přes datovou schránku jsme požádali na jasně formulovaný dotaz stejně jasnou a srozumitelnou odpověď a protože nepřicházela, zřejmě proto, že krize nekrize, o víkendu se nepracuje, jsme se po mnohokrát opakovaném volání přece jen dovolali a nějaké stanovisko obdrželi, jak jsme vás informovali. Jenomže co platilo včera, dnes již neplatí, jak informoval náš člen, který si chtěl potvrdit, že včerejší informace platí. Odpověď, kterou obdržel vyplynulo, že je vše jinak a že i na nás se vztahuje okamžité ukončení činnosti. Tedy jsem se znovu pokusil dovolat a byl jsem úspěšný. Na dotaz, proč včerejší vyjádření je diametrálně odlišné od včerejšího, nemohla, jak je z medií opakovaně ujišťováno, vyškolená zaměstnankyně krizového "call centra" odpovědět a pouze poukázala na usnesení vlády. Na otázku, aby mně odkázala na část tohoto usnesení, ze kterého je zřejmé, že se na výkupny vztahuje dočasné ukončení provozu, neuměla odpovědět. Stejně tak neuměla odpovědět na dotaz proč MPO ještě neodpovědělo na dotaz mailem a na dotaz přes datovku největší organizace v ČR, jejíž členové podnikají ve výkupu a zpracování druhotných surovin. Nakonec debata byla ukončena konstatováním pracovnice "call centra", které komunikaci nahrává, že opravdu nic o výkupnách v usnesení vlády není, a tudíž za splnění dalších podmínek (které samozřejmě fungují bez vládního opatření) můžeme naše výkupny provozovat. Ovšem to není vše a korunu tomu nasadilo toto dnešní sdělení z MPO, jako reakce na můj dotaz na MPO z minulého týdne:
Dobrý den,
pokud patříte mezi velkoobchod, pak můžete svoje provozovny mít otevřené.
S pozdravem
Lucie Švehlová
Tiskové oddělení
T +420 224 852 327
svehlova@mpo.cz
Na Františku 32, 110 15 Praha 1
www.mpo.cz
Myslím, že dotaz byl jednoznačný, jenomže odpověď, opravdu k zulíbání, se jaksi vymyká pochopení, co vlastně je nám na náš dotaz sdělováno. V kovárně bychom to uzavřeli stručně, které si odpustím, ale co si nemohu odpustit je plácnutí ministra Brabce, že krizový štáb je vláda, což slyšet od člena vlády je opravdu pozoruhodné.
No nic, myslím si, že za této nejasné situace každý provozovatel zváží, co je pro něho a jeho zaměstnance a také pro klienty jeho provozovny to nejméně rizikové.
V době, kdy píší tuto poznámku informuje prímař z nemocnice v Ústí nad Labem o prvních třech vyléčených. Dobrá zpráva, jen nevím jestli jsem slyšel dobře, ale snad řekl, že se vyléčili sami, že žádný lék na vyléčení není. Tak už opravdu nevím co si o tom myslet, zejména když slyším zprávy z Itálie a Španělska.
Petr Miller předseda SVDS
Opatření vlády
14.3.2020
Stanovisko výboru SVDS k opatření vlády
Oznámení pro členy
Vláda přijala další mimořádné preventivní opatření s cílem zamezit šíření nákazy koronaviru v ČR. Od soboty 14. března 2020 od 6:00 hodin do 24. března 2020 do 6:00 hodin se uzavírají obchody s výjimkou prodejen potravin, hygienického a drogistického zboží, lékáren a výdejen zdravotnických prostředků, paliv a pohonných hmot, brýlí a kontaktních čoček, výpočetní a telekomunikační techniky, spotřební elektroniky a výrobků pro domácnosti, tabákových výrobků, malých domácích zvířat, krmiva a dalších potřeb pro zvířata, novin a časopisů, služeb prádelen a čistíren a prodeje přes internet a dalšími vzdálenými prostředky.
V Klasifikaci ekonomických činností CZ NACE jsou maloobchody vedeny pod číslem 47 "Maloobchod, kromě motorových vozidel" zatímco činnost "Shromažďování, sběr a odstraňování odpadů, úprava odpadů k dalšímu využití" je uvedena pod číslem 38. Z toho se domníváme, že výše uvedený zákaz se na naše podnikání nevztahuje a je jenom na rozhodnutí každého zda svoje zařízení uzavře nebo ne. V případě vývoje tohoto názoru Vás budeme informovat.
Zároveň žádáme všechny členy SVDS pokud by jste se setkali s jiným názorem, vysloveným z kompetentního místa, abyste ihned výbor informovali mailem nebo mobilem s poznámkou kdo nebo kým byl odlišný názor vysloven.
Výbor SVDS
Papír - další problém na trhu surovin
10.2.2020
Zákon definuje co je odpad, ale je to pravda?
Dnes jsem obdržel dva odkazy na články v Průmyslové ekologii.
V úvodu článku "Zelenější Evropa bude stát bilion eur" mne zaujala věta kolegy Vandrovce:
„Vysloužilé elektrospotřebiče by proto již ve fázi svého vývoje neměly být vnímány jako pouhý odpad, ale jako významný budoucí zdroj surovin.“
Já si myslím, že nejen elektrospotřebiče, ale prakticky každý výrobek, je budoucí zdroj surovin. Řešení se nabízí jednoduché – zrušme pojem, že vše co odložíme je odpad a konečně začněme používat rozum a zjistíme, i když bohužel ne všichni, že není odpad jako odpad. Prostě některé materiály se odpadem stát nemohou už pro jejich fyzikální vlastnosti, a po spotřebě a to bez ohledu na to, jestli se to někomu líbí nebo ne, se nemohou stát níčím jiným, než opět surovinou. Pokud přijmeme tento nesporný fakt a nebudeme vymýšlet krkolomné konstrukce, pak nakládání s jakoukoliv surovinou nemůže být řízeno principy nakládání s odpadem pod taktovkou MŽP, ale jednoznačně principy surovinové strategie státu pod taktovkou MPO. Úloha MŽP bude pak jednoznačná a už vůbec ne dominantní jako dosud, protože ve skutečnosti stojí až na samém konci řetězce, kdy se pro jeho kompetence a jeho úředníky otevírá prostor pro uplatnění odpadového pohledu v jednoduchém modelu likvidace zbytků (energetické využití - skládky), které podle současných technologických možností již dále zpracovat nelze. Přínos by byl nesporný. Ušetříme si tím starost jak udělat z odpadu neodpad a nekonečnou řadu dalších blbostí, které ani o píď nevylepší životní prostředí.
Také další článek v Průmyslové ekologii, "MŽP se dohodlo na řešení klesající ceny papíru, náklady obcí se nezvýší," stojí za povšimnutí, již proto, že je otázkou, jestli je to řešení.
Trochu odbočím. SVDS je členem EuRIC a po letech členství jsme se rozhodli tuto organizaci opustit. V čem nám může EuRIC pomoci? V ničem. EuRIC je organizace pro organizaci, protože jak se staví k problematice druhotných surovin a důvodům, které jsou příčinou stávajícího stavu, je jen v roli užitečného idiota k větší slávě nesmyslu nazvaného „Green Deal“ a zcestných fantasmagorií představitelů EU, a stejně jako MŽP, které není v jiné roli, než EuRIC. Nemá totiž žádný nástroj, kterým by mohlo ihned efektivně zareagovat na, jak optimisticky MŽP uvádí, „běžný cyklický výkyv“. Odcházejí nám členové, kteří byli dlouholetými členy SVDS a kteří jsou dnes v situaci, že musí propouštět a nemají finance ani na pokrytí základních potřeb. Pokud bude odliv pokračovat, brzy se dostaneme na hranici po jejímž překročení bude problém SVDS udržet. A jak tady pomůže ministr Brabec překlenout těmto firmám tíživou situaci? Novou odpadovou legislativou s přemírou zbytečných ustanovení a sankcí a královskými/ministerskými radami asi ne. A je to opravdu běžný cyklický výkyv, srovnatelný s roky 2008 a 2009???? To určitě ne, tam byly příčiny jiné a rozhodně ani náhodou nejsou podobné těm, které jsou na stole, a mimochodem, ty z roku 2008 přetrvávají dodnes.
Opět se neubráním, abych to nesrovnal se situací v oceli. Opět, stejně jako u oceli, nikdo s odborníků ANO netušil, že taková situace může nastat, ovšem teď, hodně po dvanácté, do toho říznou a „Zhruba do roka by měly vzniknout nové zpracovatelské kapacity papíru u nás i v Německu. Očekáváme, že poté se situace zlepší a cena vykupovaného papíru půjde zase nahoru,“ zhodnotil situaci ministr životního prostředí Brabec.
Ovšem s tímto tvrzením, mám problém. Především, v politice se dá říci prakticky všechno a optimismus patří do arsenálu každého koaličního poslance, a u ministra to patří k samozřejmé výbavě, ale co se bude dít v tom ohlášeném roce budovatelského úsilí a čekání na Godota? Papír se dnes v lepším případě vykupuje jen omezeně, ale, jak uvádí ministr Brabec, je to jen nedostatkem zpracovatelských kapacit. Za rok budou a pak se výroba rozeběhne. Pan ministr již ví, ale přece jen by se měl rozpovídat a prostému lidu nastínit kdo bude spotřebitelem a kam všude se bude náš papír nebo snad šrotpapír exportovat. To je asi zatím velká neznámá a tak se musíme spokojit s ujištěním, že i v Německu také vzniknou nové zpracovatelské kapacity (uniká mi co jako my s tím) a slibem, který nezarmoutí, že pak jistojistě už fakt nastane kýžený okamžik růstu výkupních cen této komodity. Jak bychom řekli v kovárně, v jednoduchosti je síla, akorát mi není pořád jasné, kým nahradíme export toho na co nemáme zpracovatelské kapacity do Číny a dalších asijských zemí a vůbec, kam budeme směřovat výrobky z nových zpracovatelských kapacit?
Petr Miller
předseda SVDS
Doporučení pro eko-design výrobků z papíru a další
21.1.2020
Kolegové z Asociace českého papírenského průmyslu posílají příspěvek k "CE"
Inspirativní materiály byly zpracovány ve spolupráci několika evropských profesních asociací za podpory českého papírenského průmyslu ve vztahu k cirkulární ekonomice. Jde o doporučení pro eko-design výrobků z papíru a lepenky a oddělený sběr papíru a lepenky ve vazbě na finální recyklaci.
Finál - oddělený sběr papíru, doporučení naleznete ZDE
a
Finál - recyklovatelnost, pokyny naleznete ZDE
Míst, kam může Evropa odložit odpad, ubývá
15.1.2020
Nejen z EU
Zdá se, že míst kam odložit odpad z EU, ale nejen z EU, ubývá.
Dnes SVDS obdržel info, o dalších zákazech a omezeních,
V příloze naleznete informace oznamující zákaz a / nebo omezení dovozu komodity „šrot“ a „odpad“ do Bangkoku a Laem Chabang – Thajska, s okamžitým účinkem na
Jak je z textu přílohy (originál zde) zřejmé, je situace ve zmiňovaných místech neudržitelná.
Viz tento text z přílohy:
1. Dojde-li v Thajsku k nějakému případu kvůli zakázanému, omezenému nebo nesprávně deklarovanému zboží, musí přepravce a příjemce společně převzít odpovědnost a nést veškeré vzniklé náklady nebo poplatky, včetně veškerých nákladů souvisejících s vrácením nákladu do přístavu, portu nakládání / původu.
2. Máte-li jakékoli další otázky nebo potřebujete více informací, neváhejte kontaktovat thajskou kancelář nebo cenový tým a požádat o pomoc.
K. Kessuda (Dada) (e-mail: kessuda.d@th.yangming.com)
K. Warangkana Chaiyos (Pack) (e-mail: warangkana.c@th.yangming.com)
K. Parita Kanokthong (Lucky) (e-mail: parita.k@th.yangming.com)
3. V případě jakýchkoli nových nebo aktualizovaných celních předpisů týkajících se zákazu / omezení zboží a revidovaných informací o místní kontaktní osobě, informujte CMPR.
Veškeré nejnovější informace bez oznámení CMPR, ztráta nebo odpovědnost budou na účtu agenta.
Děkuji a s pozdravem,
Obchodní skupina
Yang Ming Marine Transport Corp