Vyhledat
Aktuality
Semináře na horké téma
20.4.2015
Problematika výkupu kovů
Dne 28.4.2015 seminář na MPO - pozvánku naleznete v modulu "Interní informace".
Dne 18.5.2015 seminář ve Sněmovně - info naleznete v modulu "Interní informace".
Nová koncepce výkupu kovů
18.4.2015
s předběžnou poznámkou SVDS
Čtěte v modulu "Články z medií" - Nová koncepce výkupu kovů
MŽP zveřejnilo na eKlepu
17.4.2015
Komplexní řešení problematiky negativních jevů při výkupu kovových odpadů v ČR
Jedná se o materiál, který není "objevný", ale je třeba mu věnovat pozornost.
Podrobnosti naleznete v modulu "Interní informace", pod názvem "Komplexní řešení", položka č. 35.
Případné připomnky či návrhy sdělte, prosím, do neděle, 19.4.2015 večer (do 24 hod.)
Info z VŽP
16.4.2015
Infringementová novela ve VŽP
Dne 16. 4. 2015 Výbor pro životní prostředí Sněmovny ČR projednal infringementovou novelu zákona o odpadech s přílepkem, novelizujícím novelizovanou vyhlášku 383/2001 Sb.
Výstoupení zástupce SVDS na výboru čtěte zde
nebo zde:
Pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci,
děkuji za slovo. Projednávaný infringement by ze strany Svazu výkupců a zpracovatelů druhotných surovin zůstal prakticky bez povšimnutí, kdyby neobsahoval, dle našeho názoru přílepek, jehož výsledkem je jakési dodatečné posvěcení novely vyhlášky 383/2001 Sb., jinými slovy zavedení bezhotovosti o které jsme přesvědčeni, že žádnou bezhotovost nezavedla, protože současné znění zákona o odpadech jí to prostě neumožňuje. Je to zajímavý chaos, vyhláška už platí, ale teprve nyní projednávaný zákon jí má posvětit.
Dne 7. 4. 2015 pan ministr ve svém úvodním před prvním čtení této novely řekl:
„A mimo jiné navrhovaná právní úprava, za což budu určitě peskován, a už mě úplně napadá od koho, kromě výše uvedeného také vymezuje možné způsoby, a já jsem to sliboval a tímto to plním, bezhotovostní platby za vykoupený kovový odpad. To je samozřejmě záležitost a problematika, která je dnes široce definovaná. Víte, že Ministerstvo životního prostředí upravilo tuto záležitost vyhláškou od 1. 3. a slíbili jsme, že využijeme tuto infrigenmentovou novelu právě pro to, abychom upravili možné způsoby bezhotovostní platby za vykoupený kovový odpad. Nově bude tedy možné úhradu za vymezené odpady provádět pouze převodem peněžních prostředků prostřednictvím poskytovatele platebních služeb nebo prostřednictvím provozovatele poštovních služeb formou poštovního poukazu“.
Pan ministr se nemýlil, jen mluvil v budoucím čísle a neřekl komu a co bylo slíbeno a že vyhláška byla široce „definovaná“? Zřejmě se jedná o překlep, protože nebyla definovaná vůbec. Tím, že bude peskován, nepochybně myslel SVDS, ale tady bych zdůraznil, že ono očekávané peskování nebude za zavedení bezhotovosti, jako spíše za to, jestli to bylo vůbec nutné, proč technická norma supluje kompetence ministerstva vnitra a jaké garance má MŽP, že omezení plateb v hotovosti naplní očekávání (aspoň v %), a také fakt že, opět podle našeho názoru, vyhláška nebyla prodiskutována s odbornou veřejností a podnikatelskými subjekty v Pracovních skupinách, které byly právě k takovým účelům MŽP zřízeny a zcela postrádá aspoň minimální analýzu toho, jaké dopady může přinést. Výsledkem je chaotické konání kontrolních orgánů. Vše nasvědčuje tomu, že byla vydána pod tlakem některých měst. Dámy a pánové, jako bývalý federální ministr si vůbec neumím představit, že bych mohl být donucen jednat pod takovýmto marginálním tlakem dvou, tří měst či obcí, které si neumí řešit své problémy a alibisticky očekávají řešení shora. A že jsou to města, ze kterých se ozývá, „Kdo nemá práci, ať neplodí děti“ a další podobné zvrácené nápady, které, když nebudou legislativně průchodné, chtějí tato města, podle slov svých představitelů, vyostřit situaci natolik, aby se touto problematikou zabýval i Parlament a zákony upravil ve prospěch slušných lidí. Rád bych se zeptal, které slušné lidi má autor tohoto mimořádně duchaplného výronu na mysli?
Výsledek je ten, že novela, tedy její přílepek, který dnes máte, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci posvětit, přinesla něco jiného, než je uvedeno v důvodové zprávě k této novele, kde se uvádí, že Navrhovaná právní úprava nebude mít žádné negativní sociální dopady, včetně dopadů na specifické skupiny obyvatel, zejména osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním postižením a národnostní menšiny a řešení nezakládají v žádném ohledu nerovnost, která by odporovala zákazu diskriminace z jakéhokoliv důvodu.
Je to opravdu pravda? Jak bylo zde řečeno, důvodou zprávu nelze měnit, ale v tom případě návrh novely projednávaného zákona obsahuje důvodovou zprávu, která není pravdivá. Co tedy s tím???
SVDS je největším svazem v ČR sdružujícím cca 76 právnických a fyzických podnikajících osob a 7 fyzických osob. Roční obrat více než 16 miliard dává puvoár mít na něco svůj názor.
SVDS dnes disponuje statisticky významnými údaji z terénu od roku 2011. Teď odmyslím sociální dimenzi vyhlášky, která sama o sobě by měla vyústit v nějakou sofistikovanou diskusi a tak jen několik informací jak to vidíme my. To, co bude řečeno, není možné paušalizovat, ale je to vždy odvozeno od regionu.
U některých firem se bezhotovost neprojevila vůbec nebo tak, že není nutné se tím zabývat. Ovšem jsou regiony, kde pokles tržeb a klientů ve srovnání rok 2014 – 2015 poklesl o více než 50 % a někde i o 80%. Ano, pro některé regiony to může znamenat problémy včetně nárůstu nezaměstnanosti a zejména problémy pro majitele některých výkupen, jak uhradit odstupné, úvěry bankám, které musely být vynaloženy, aby byly splněny podmínky provozu těchto zařízení. Že budou v krajním případě následovat žaloby na stát za zmařené investice lze s jistotou očekávat.
Dámy a pánové, to, že někdo tvrdí, že zmizely kárky z ulic, o čem to je? Ty dvě tři fotky, na kterých občan z viditelné menšiny tlačil kárku do výkupny evidentně se rzí pomalu rozpadlým šrotem, který někde vyhrabal na smetišti a které do omrzení kolovaly v mediích, tak přece takto primitivně nelze argumentovat.
Cca 3 roky je pozorován trend klesající dostupnosti kovového šrotu, nejen u nás, ale v celé Evropě. Proto u nás nikdy nebude omezen dovoz ojetých aut, i když by si to výrobci aut tolik přáli, protože to je o tom tolik potřebném šrotu. Je třeba se také zeptat hutí, jak vnímají takováto omezení. A já vím, protože jsem se takových jednání účastnil, že zástupce hutí prohlásil, že považuje jakoukoliv regulaci sběru kovů pro zájmy hutí za nepřijatelnou.
Co tedy chceme. Myslíme si, že striktní zákaz bezhotovosti není řešení a jestliže novela jednoznačně obchází zákon o platbách v hotovosti, tak navrhujeme a neměl by to být problém, přijmout úpravu, že bude tolerována platba v hotovosti do 2 000,-Kč. Že tím především řešíme problém sociálně vyloučených spoluobčanů, podtrhuji nikoliv zlodějů, by měl být pádným důvodem k jeho přijetí. Myslím si také, že bezhotovost by neměla být významným zdrojem příjmu pošty a bank, který jim spadl jako dar, navíc na úkor těch nejchudších.
Ještě dvě poznámky na závěr: dnes SVDS eviduje na podpisových listech více než 16 000 podpisů občanů, kteří si nepřejí být omezování ve svých právech volně nakládat se svým majetkem, jak si to přestavují představitelé ministerstva, některých měst, obcí. Přidáme-li k naší iniciativě cca dalších 3 000 podpisů brněnské iniciativy, jsme velmi blízko 20 000 podpisů, které budou směřovat vládě a oběma komorám Parlamentu. Myslíme si, že to je již dostatečný počet, aby se problémem, proč byly shromážděny, vláda i Parlament zabývaly. Ano, vážené poslankyně, vážení poslanci, to vám přijde opět na stůl a budete se s tím znovu zabývat, protože 20 000 podpisů o něčem vypovídá a nelze je mávnutím smést ze stolu. Jsou to totiž i podpisy vašich voličů.
Na závěr si neodpustím kacířskou myšlenku.
Je vůbec nutné, aby se druhotnými surovinami, tedy ne odpadem, protože kovové předměty se nikdy nemohou odpadem stát, zabývalo MŽP, kterému to logicky nepatří, a nepatří to ne náhodou, ale zcela určitě pod MPO? Myslím, že by se tím vyřešilo mnoho věcí, nad kterými v rozpacích dnes stojíme.
Děkuji za pozornost.
Komentář k projednání VŽP a zejména k výkonům některých poslanců bude na interních stránkách dostupný po info mailem.
Glosa Emila Polívky
13.4.2015
Nemanželský trojúhelník díky konstrukci zákona i zpětném odběru
Pozorovat dění okolo "nemanželského trojúhelníku"- INTERSEROH.cz - MŽP - EKO-KOM je jedním z dokladů o rozpadu právního prostředí v této oblasti. Monopolista , který si kdysi sám vyprojektoval a prosadil zákon, který za pomoci aparátu věcně příslušného ministerstva úspěšně obhajuje řadu roků (včetně udržení jeho nesmyslné samostatnosti mimo konstrukci zákona o zpětném odběru výrobků s ukončenou životností) .A tento monopolista je nakonec přizván tímto ministerstvem k posouzení obchodně oprávněném pokusu o nastolení normálního stavu-t.j.alespoň minimálního tržního prostředí v oblasti "obalů". Pozoruhodný přitom není jen postoj Eko-kom (který pouze pokračuje v obhajobě svých zájmů i když zavrženíhodnými prostředky), ale především pracovníků MŽP, kteří beztrestně zneužijí svého formálního postavení a dají žádost potenciální konkurence přímo do rukou monopolní organizace. Co lze za této situace očekávat?
Lze očekávat, že celá situace skončí u soudu, protože ani žadatel ani odpůrce se zřejmě nespokojí s výsledky správního řízení, ať již dopadne jakkoliv. A tak se snad odborná veřejnost někdy bude mít možnost seznámit se skutečnou a nezávisle posouzenou situací, což za stávající urovně rozhodovacího procesu a poskytování informací o něm (včetně článku v Odpadovém foru) je prakticky nemožné.
ing Emil Polívka, sen.
Glosa Petra Millera
6.4.2015
K info z medií „Inspekce začala trestat za směnky“.
Čtěte zde
Místo abych šel koledovat, zamýšlím se nad nesmyslnými a nepravdivými informacemi, které jsou zřejmě šířeny záměrně s cílem vyvolat nejistotu v řadách výkupců i občanů. Věta, že „Inspektoři životního prostředí se rozhodli trestat provozovatele sběren kovového odpadu, kteří vymysleli fintu, jak svým zákazníkům vyplácet za šrot peníze na ruku, přestože to zákon zakazuje“, je nesmyslná, protože inspektoři mohou udělat jen to, co jim zákon umožňuje a jejich vlastní iniciativa, vybočující z rámce toho co mohou, je v podstatě trestný čin zneužívání pravomoci veřejného činitele. Toliko můj názor. Pokud by skutečně došlo k zahájení správního řízení, které by nepochybně skončilo u správního soudu, musel by pan Lukáš Kůs, takto zatím ještě iniciativní vedoucí odboru odpadového hospodářství České inspekce životního prostředí, soudu sdělit, jak k zjištění, že „Považujeme to za obcházení zákona o odpadech,“ dospěl a o jaké zákonné ustanovení své přesvědčení opírá. Věta pana vedoucího, že „Musíme to pořádně rozklíčovat a posuzovat případy jednotlivě, je to nová věc,“ je přímo úžasná a jistě všichni přejeme, aby se mu to, jak pravil, rozklíčovat podařilo. Pokud si odmyslíme humornou stránku této věty, zůstává několik otazníků. Především inspekce koná, aniž by pan vedoucí problém už rozklíčoval a hned se nabízí další otázka, proč má subalterní úředník hledat řešení, když autor vyhlášky měl povinnost vydat metodický pokyn a mít aspoň rámcovou představu o tom, cože to zase vymyslel a jaké to bude mít důsledky. Zjištění, že zmizely kárky z ulic a je otázkou kde a s čím, je opravdu, ale opravdu velmi málo. Za mého angažmá ve vládě se pracovalo jinak a mělo to logiku, protože ponechat volné pole působnosti úředníkům a jejich nadšení pro lidovou tvořivost, je zaručená cesta do problémů. Sdělení, že inspekce se radila s právníky, co jako s tím a dokonce záležitost konzultovala i s odborníky z ministerstva životního prostředí jistě klidu a právní jistoty nepřidá, zejména když si uvědomíme, jaké žonglování podstoupila vyhláška o zavedení bezhotovosti. Stále také přetrvává názor SVDS, že vyhláška ve skutečnosti žádnou bezhotovost nezavedla, protože stávající znění zákona o odpadech to prostě neumožňuje a je dokonce v rozporu i s dalšími zákony a hlavně s principy tvorby zákonů. Kdyby tomu tak nebylo, nemusela by infringementová novela zákona o odpadech, která je na pořadu probíhající schůze Sněmovny, obsahovat přílepek, nalepený na požadavek Bruselu, kterým se tvůrci snaží vyhlášku legalizovat. Ovšem stále zůstává otázkou, jak to poslanci a senátoři přijmou a co vlastně bude platit. Nepřesná, protože byl do zákona vložen zmíněný přílepek, je „Důvodová zpráva“ k novele zákona, která uvádí, že, cituji výňatek:
„3.4 Sociální dopady:
Navrhovaná právní úprava nebude mít žádné negativní sociální dopady, včetně dopadů na specifické skupiny obyvatel, zejména osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním postižením a národnostní menšiny. Nepředpokládá se ani negativní dopad na rovné postavení mužů a žen. Platná právní úprava ani navrhované řešení nezakládají v žádném ohledu nerovnost, která by odporovala zákazu diskriminace z jakéhokoliv důvodu.
Je to, co uvádí „Důvodová zpráva“ opravdu pravda???
Ano, byla by, pokud by nebyl vložen přílepek, který návrh zákona staví do jiného světla a o čemž se autor zákona stydlivě nezmiňuje.
Sdělení iDnes, že inspekce začala trestat je nepravdivý a zavádějící, protože „trestat“, což samo o sobě je v této souvislosti opravdu hloupé slovo a myslím, že v zákonu o správním řízení ho nenalezneme. Takže co se doopravdy stalo???
Stalo se pouze to, že u jedné firmy, shodou okolností člena SVDS, byl vydán protokol, který konstatoval, že kontrola, provedená dne 13. 3. 2015 byla shledána bez závad a na to následovalo dne 3. 4. 2015 doručení téže firmě do její datové schránky, obsahující opravu protokolu z kontroly ČIŽP ze dne 13. 3. 2015, kdy závěr kontroly " bez závad" se mění na "porušení zákona o odpadech".Trvalo to sice celých 11 dnů, tedy ty zmíněné konzultace a porady, ale neberte to! „Odvolávám, co jsem odvolal a slibuji, co jsem slíbil“. Starší si jistě pamatují, z jakého filmu tato, slavná věta je. Zmíněný postup ČIŽP svědčí o ledasčem, jen ne o kvalifikovaném výkonu státní správy, kompetentních úřednících a také, a to především, o nepřipravenosti záměru zavést vyhlášku o bezhotovosti. Našemu členovi byla dána 15 denní lhůta „na případné námitky“, což nepochybně „případně“ využije a výbor SVDS již informoval spolupracující právní kanceláře a požádal o jejich vypracování.
Co se může stát dál?
Kdyby mělo zvítězit racionální uvažování, a o překvapení nemusí být nouze, kontrolní orgán zjištění stáhne a nebude si dělat ostudu, pokud ne, bude následovat „běh na dlouhé trati“.
SVDS považuje používání směnek za legální a právněčisté a proto i přes výše zmíněný „úlet“ kontrolního orgánu ČIŽP, nevydává svým členům pokyn k nepoužívání tohoto úvěrového cenného papíru, obsahujícího zákonem přesně stanovené údaje, ze kterých vyplývá dlužnický závazek, dávající majiteli směnky nesporné právo požadovat ve stanovenou dobu stanovenou částku. A jak vtipně dodává Wikipedie, že při splnění faktických náležitostí směnka platí, i kdyby to měla být směnka na pivním tácku či na dveřích od stodoly. Ovšem myslím si, že to by kontrolní orgány už vůbec „neskously,“ jak by nepochybně poznamenal, tímto výrazem proslavený známý senátor. Právem očekáváme a velmi si myslíme, že by to měl udělat, že se k postupu kontrolního orgánu ČIŽP také vyjádří nový ředitel ČIŽP, pan Erik Geuss. Už jenom proto, že je za své podřízené před MŽP odpovědný.
Jsem přesvědčen, že je třeba nechat vychladnout emoce a zatím nehodnotit ani nemlátit prázdnou slámu. Je na to příliš brzy. Konec května by už měl ukázat, co se vlastně stalo, a doufejme, že ve Sněmovně obstrukce také jednou skončí a návrh novely s přílepkem dospěje do Senátu. SVDS jeho legislativní pouť bude bedlivě sledovat a využije všechny příležitosti se k návrhu na rozhodujících místech vyjádřit velmi kategoricky. A těch cca 20 000 podpisů, které SVDS a další iniciativy posbíraly? Ty budou mít také jistě svou váhu.
Přeji příjemné dozvuky svátečních dnů.
V Praze dne 6. 4. 2015
Petr Miller
Předseda SVDS
Ostravská TV 1. 4. 2015
1.4.2015
Zprávy z regionů
Pořad k výkupnám a dopadům vyhlášky o omezení plateb v hotovost,můžete sledovat zde
Opět se potvrzuje, že jestli uměle vytvořená a nafouklá problematika okolo výkupen bude prezentovaná ve zkratce, bude čím dál složitější pro nezasvěcené pochopit, o co vlastně jde.
Tato zkratka k tomu rozhodně nepřispěla.
Petr Miller předseda SVDS
Akumulátory
27.3.2015
Důležitá informace k výkupu baterií
Svérázné výklady platné legislativy ze strany kontrolních orgánů na pokračování.
Důležitou informaci k výkupu akumulátorů naleznete v modulu "Interní informace"
pod položkou č. 34 "Důležitá informace k výkupu baterií".
Opravdu "Máte slovo"?
27.3.2015
Jen poznámka na dobrou noc v 01,30 hod
Otevřel jsem si lahev vína a přemýšlím, jestli to nebyl jen sen.
Děkuji za SVDS za pozitivní maily, které přicházejí i v tuto pozdní hodinu.
Tak dobrou noc
Petr Miller
PS: Tu grotesku můžete shlédnout zde
Reakce některých medií zde a zde
"Máte slovo" 26. 3. 2015
24.3.2015
Info k pořadu
Info k pořadu bylo odesláno mailem všem členům SVDS v 20.45 hod. dnes, 24. 3. 2015
Prosím, otevřete si svou mailovou poštu.
Petr Miller
předseda SVDS
Poznámka k "bezhotovosti"
23.3.2015
SVDS nemůže za právně problémovou vyhlášku
Stanovisko a dopručení pro členy SVDS k formám "bezhotovosti"
naleznete v modulu "Interní informace" pod názvem
"Strašením se chyby nenapraví"
Autovraky jinak
22.3.2015
Změny v plnění cílů opětovného použití a využití při zpracování autovraků
Info naleznete v modulu "Legislativa" pod názvem "Autovraky podle Bruselu"
Omezení informací pro nečleny SVDS
20.3.2015
Rekordní návštěvnost a tisíce stažených dat
Dobrý den, paní/pane.
Děkujeme za Váš zájem o naše www stránky. Samozřejmě, jsme rádi, že poskytujeme informace o dění v segmentu výkupu a zpracování druhotných surovin, které jsou vyhledávány, což je pro nás známkou uznání. Naše www stránky zřejmě přispívají i k tomu, že v poslední době se naše řady rozrůstají a zdá se, už si většina uvědomuje, že se hraje o všechny v segmentu výkupu a zpracování druhotných surovin. Eskalace tlaku a demagogie ze strany naších „přátel“ bude samozřejmě pokračovat, protože se jim nedaří realizovat jejich záměry. To, co je překážkou, je skutečnost, že jsme se semkli a vytvořili jednotnou barieru nikoliv jen odporu, ale spíše prostoru pro racionální uvažování o problému, který je zčásti vykonstruovaný a zčásti je dílem snah ovládnout to co je vždy až na prvním místě. Takto motivovaným snahám nelze čelit jednotlivě.
Není dobré stát stranou a čekat co se kde dozvíte. Je třeba stát se členem SVDS a svou aktivitou se spolupodílet na výrazném ovlivňování všeho, co děje v segmentu našeho podnikání.
V tomto roce toho bude opravdu hodně.
Stát se členem SVDS je jednoduché. Stačí navštívit naše www.svds.cz a v levém sloupci kliknout na „Můžete si stáhnout“. Zde naleznete vše potřebné, od přihlášky až po smlouvu o reklamě a službách. Podle výše Vašeho ročního obratu si vyberete typ smlouvy. Takže nejprve přihláška, kterou vyplníte, podepíšete a orazítkujete, a odešlete mailem jako sken na naší mailovou adresu. To samé se smlouvou.
Prosím, abyste uvedli od roku 2001 do roku 2014 výši vašich obratů a to samé u výše vykoupených hmotností Fe, Al,Cu, papír. Pokud vykupujete ještě něco jiného, tak to, prosím, také uveďte. Počet zaměstnanců a odvody patří také ke sledovaným údajům.
Jakmile vyřešíte všechny Vaše členské povinnosti, obdržíte heslo do www stránek – přístup pouze pro členy, a vaše logo, které zašlete umístíme do rotujícího okénka na www + další podle smlouvy.
Ještě upozornění: Usnesení Spolkového rejstříku nabyde právní moci dne 24. 3. 2015, kdy dojde ke změně názvu spolku a sídla.
Nový název zní:
Svaz výkupců a zpracovatelů druhotných surovin, z.s.
Sídlo: Bechyňská 640, Letňany, 199 00 Praha 9
Nadále však platí, že doručovací adresa je zásadně mailem svds@svds.cz a v případě nutnosti písemné korespondence poštou:
Petr Miller Libáňská 2334/2 193 00 Praha 9
Do dnešního dne to bylo tak, že jsme poskytovali informace prostřednictvím našich www stránek každému návštěvníkovi. V poslední době je návštěvnost našich www enormní. V lednu navštívilo naše www stránky 2 156 návštěvníků, v únoru to bylo již 5 059 návštěvníků, kteří listovali v 28 305 stranách a stáhli si data v objenu 8,07 GB. Tento trend pokračuje i v březnu. Samozřejmě, že nás to těší, ale máme také závazek k vlastním členům, díky jejichž platbám můžeme provozovat www stránky a udržovat vysokou kvalitu informací. Je také třeba si uvědomit, že se hra o segment výkupu nehraje jen na domácím hřišti, ale že se přesunuje do Bruselu a nejen tam. To samozřejmě vyžaduje zvýšené náklady.
Poskytování informací všem dnešním dnem končí a naše www budou poskytovat pouze rámcové informace a podrobnosti budou sděleny pouze těm, kteří budou mít přístup do neveřejné části www stránek. Navíc, našim členům jsou další informace poskytovány prostřednictví mailů.
V neděli zveřejníme v neveřejné části www stránek první vyhodnocení "20 dní bezhotovosti" a "Modrý hadinec v Česku".
V této souvislosti bychom rádi upozornili naše členy, že mají možnost si měnit přístupová hesla a tak zamezit neoprávněným vstupům do neveřejné části. Samozřejmě, že také není korektní sdělovat login a heslo třetím osobám, což opravdu není problém pro administrátora zjistit.
Vážená paní/pane, doufáme, že informace je dostatečná a je na Vás jak s ní naložíte. Nicméně věříme, že nebudete stát stranou a stanete se již dnes členy S V D S.
Pěkný víkend Výbor SVDS
Tak máme další Blue za sebou...
15.3.2015
Tentokrát Blue 24. Poněkud tajemný název akce, ale, "Proč se nepřiblížit krimi filmům když už máme Malou kobru". Co nám vlastně to Blue 24 přineslo, to snad raději nekomentujme, nebo komentujme, ale zase velká opatrnost nutná není..
V rámci celorepublikové akce zkontrolovali inspektoři ČIŽP 201 sběren kovů a zahájí přes sto správních řízení
Čtěte zde
Především je třeba si uvědomit, jakou vypovídající hodnotu má info z ČIŽP.
Co že nám to sděluje z největší akce posledních let???
Je tomu již několik let, kdy jsem s Erikem Geussem mluvil, tehdy ještě co by úředníkem MPO o pitomosti definice odpadu a neexistenci pojmu druhotná surovina, kdy jsme si nepochybně dobře porozuměli. Nakonec nebyl jsem u toho jednání sám, takže již dopředu dávám na vědomí, že si nevymýšlím a jakékoliv znevěrohodnění je vyloučené.
Ale mně o to opravdu nejde. spíše o to, co s tím malérem, co zavinil ministr Brabec opravdu hloupou novelizací 383, kterou "nic zařídit nemůže".
Nakonec moje moudrá babička říkávala, "Jak si hochu usteleš, tak si lehneš".
No a to je případ Brabce.
Geuss uvádí, že "obhlídka zařízení výkupu", (to je ale fakt opravdu pěkný název) byla zaměřena na dodržování úhrady v bezhotovosti. Moc pěkné a alibistické, nicméně proti tomu stojí tvrzení SVDS, že takový zákaz nikdy vydán nebyl, protože současné znění zákona o odpadech to neumožňuje.
Co by si s tím pan ředitel počal nechme na něm, nicméně jeho šance v případě, že by jen firmy, které sdružuje SVDS se rozhodly vyhlášku nerespektovat, by znamenalo kolaps ČIŽP.
Myslím, že není doba na přetahovanou a SVDS je subjekt, který nevyhledává spory i když je přesvědčen, že by je vyhrál, ale spíše hledá racionální východiska. Doufejme, že, jak uvádí pan ředitel, zpracování a hlavně vedení navazujících správních řízení si nevyžádá čas, který se bude presentovat šedinami či úmrtními oznámeními dnešních účastníků této opravdu komické akce.
Více než 100 správních řízení je informací o tom, že někdo pojal podezření, ale to je pouze o podezření, tedy vlastně o ničem. V tomto smyslu je třeba s touto informaci zacházet.
To platí především pro pana ředitele Geusse.
Pěkný večer všem Petr Miller předseda SVDS
Petr Miller
předseda SVDS
Z dnešní ČT 24
13.3.2015
Sběrny po dvou týdnech bezhotovostních plateb
Dnešní ČT 24 nevybočila z normálu. Během 6 až 7 minut se mají tři účastníci plus redaktorka vyjádřit smysluplně k problematice, jejíž zvládnutí dělá potíže i státní správě.
Včera proběhla akce, respektive dvě akce, ČIŽP a Policie ČR. Někde údajně společně, jinde separátně. Podle zatím předaných informacích o průběhu lze uvažovat o možnosti vyžádat si k některým formám kontroly minimálně vysvětlení a pokud se potvrdí některé informace, bude třeba formulovat stížnost Generální inspekci MV ČR.
Žádáme naše členy, kteří ještě informace neodevzdali, u kterých dnes, nebo v dalších dnech proběhla kontrola, aby poskytli výboru SVDS všechny informace o průběhu kontrol a zejména poskytli zápisy kontrolních orgánů.
Pokud se týká výsledků dnešní kontroly, pak to také nevybočuje z repertoáru podobných akcí.
Zkusme počítat, což není zrovna dobrý nápad, neboť počty mohou být problémem, ale za pokus to stojí.
Jestliže je pravdou, že bylo provedeno 1 200 kontrol provozoven výkupu a zajištěno 4,5 tuny podezřelého materiálu, což je údaj nic neříkající, protože podezírat mohu kde koho a kde co, ale to ještě neznamená, že jsem objevil Ameriku, a u bezpečnostních složek to může být profesionální deformace, pak jednoduchým výpočtem nutně musíme dojít k úvaze o smyslu všech těchto "hurá akcí".
4 500 kg podezřelého materiálu - průměrná cena 10 Kč/kg (směs železa a barevných kovů)
Kdo si neví rady použije kalkulačku nebo počítač, nicméně v každém případě bychom se měli shodnout, že se jedná o 45 000,- Kč, slovy čtyřicetpěttisíc korun českých.
Takže jsme dspěli k číslu, které by mělo ohromit svou vypovídací schopností o efektu monstrozní akce.
Je tomu opravdu tak???
Lidi znalé to neohromí, spíše se tomu zasmějí, navíc se jedná o objem v kg, který pro větší výkupnu nic neznamená, jen pro příklad uvedu, že když odesílá vykupující firma z Brna do Ostravy vlakem kovový odpad - druhotnou surovinu, je běžné, že během přepravy se "ztratí" 4 tuny, jinak
4 000,- Kg z jednoho vagonu.
To jen abychom věděli o čem mluvíme.
Samozřejmě, že teď, do toho bohulibého záměru se vloží "šťouralové" a jízlivě se budou ptát, kde že je ta efektivita vynaložených prostředků a jaký náklad na zjištění zatím jen podezřelých 45 tun bylo "nutné" vynaložit.
Zkusme opět počítat.
Všech 50 pracovníků ČIŽP v terénu = mzdové náklady a cestovní náklady + čert ví, jaké další náklady tito specialisté a odborníci ještě mají a k výkonu své profese potřebují.
1600 provozoven navštívilo odhadem 3 200 policistů. Dnes je zřejmě třeba jištění, protože při návštěvě výkupny "orgány" nikdy neví, co je může potkat, a tak je možné, jak jsme na to ostatně zvyklí, že odhad dva policajti na jednu provozovnu je silně podhodnocený, tedy spíše očekávejme, že přijede marškumpačka. Samozřejmě že nepřichvátají "pěškobusem či nějakou sockou" a tak musíme připočíst cestovní náklady a náklady na opotřebení aut a mundůrů, což ovšem nic není, protože to jde už kapes nás všech, tedy daňových poplatníků.
Tak nevím... Mám ještě pokračovat?????
Petr Miller předseda SVDS
Nejsme sami
12.3.2015
Další se přidávají
Zatím neznáme text Petice, kterou oslovila brněnská iniciativa občany, nicméně podle prvních informací spolu s naší Peticí podporu svobodnému podníkání vyjádřilo více než 20 000 občanů a to už je počet, nad kterým není možné mávnout rukou. Jedná se totiž o iniciativní občany, kteří se nebojí vyjádřit svůj názor na to, co vychází pod vedením pana Brabce (ANO) z MŽP.
Představitel iniciativy, pan Prokeš, připojil odkazy na dva články, které si můžete přečíst
Přeregistrace SVDS
9.3.2015
SVDS = Svaz výkupců a zpracovatelů druhotných surovin, z.s.
Usnesení čtěte zde
První signály
9.3.2015
Opravdu "bezhotovost" funguje?
Na hodnocení je ještě velmi brzy, ale první signály avizují, že se "nic tak mimořádného nestalo", jen se změnily postupy. Významný pokles objemu kovového odpadu nelze přičítat ani tak zavedení bezhotovosti jako spíše tomu, že před koncem února zažívaly výkupny opravdový "boom" a případy, že výkupna musela uzavřít výkup, protože už neměla hotovost, nebyly výjimkou. V této souvislosti si neodpustím poznámku, že jsem nikde nečetl, že by také koncem února mimořádně stouply krádeže kovů a obecního mobiliáře. Ani se mi nechce věřit, že by zkušená mediální grupa takovouto příležitost k masáži veřejnosti tak amatérsky přehlédla?
Co se vlastně událo a čeho se dosahlo, na to částečně odpoví březen a duben. Nakonec oba dva měsíce jsou dobou důkladných úklidů.
Co se však zcela objektivně stalo a co pár hlupáků není schopno dohlédnout je to, že tímto nesmyslným a nic neřešícícm opatřením byli poškozeni ti nejchudší, kteří celý den hledali nějaký kousek železa, aby si mohli koupit aspoň rohlík. Ti, kteří o nějakém vlastním účtu si mohou nechat jen zdát a i kdyby si ho chtěli založit, u většiny bankovních domů by neměli na zlodějské poplatky za zřízení a vedení účtu.
Domyslel také toto někdo?
Domyslel někdo, že když do výkupny tito lidé přinesou 6 kg kovového odpadu, že musí ještě doplatit 5 Kč za složenku?
Domysleli to ti moudří rychtáři a rychtářky, co do omrzení melou jako gramofon obehranou písničku o kanálech a uvědomují si, že mají také odpovědnost za své chudé, za ty, kteří nikdy nic neukradli a co pro ně tedy udělají?
Ono je hezké vysedávat ve Sněmovně a nebo v Senátu a vést moudré klábosení nad kterým občas rozum zůstává stát. Ale kde je ten obyčejný život, který se hraje poněkud podle jiných pravidel, pánové a dámy, naši zastupitelé. No, ale věřme, že pan ministr, který patří k těm, co všechno prostě zařídí, brzy najde řešení a zařídí, jak napravit to, co svou vyhláškou pod tlakem mocné kohorty starostů, která se uhnízdila kde se dá, co pokazil (a není to jediné, co by měl napravit). Doufejme, že to bude brzy a že nebudeme muset čekat do příštích voleb.....
Petr Miller předseda SVDS
PS: Další info je v neveřejné části v modulu "Interní informace".
Co bude dále?
27.2.2015
Nejen k tomu, co se nazývá "Novela vyhlášky 383/2001 Sb."
Vážení členové SVDS, příznivci a sympatizanti, kteří naše stránky navštěvujete v míře, která láme všechny naše rekordy.
Začal bych tím, že si do úvodu vypůjčím hodnocení našeho člena, účastníka včerejší akce na MŽP v mé drobné úpravě.
Z času stráveného na MŽP /čtvrtek, 26. 2. 2015) kdy se měla diskutovat novela vyhlášky 383/2001 Sb., za avizované účasti ředitele odpadů Manharta mně vyšly tři závěry,
1. To NIC, které jsme se dozvěděli, bylo užitečné aspoň tím, že už víme, jak to na MŽP chodí.
2. Že cca 50 účastníků dnešního dvouhodinového fóra, investovalo do toho celkem 100 hodin času (nepočítaje cesty z Brna či Ostravy, atd.), aby mohli za 300,- proškolit zaměstnance MŽP o realitě dané problematiky a praktických dopadech, o kterých nemají strůjci změn nepochybně ani potuchy....
3. Že pan ředitel se zřejmě zalekl a upřednostnil jinou, zřejmě méně konfliktní akci.
První postřeh pro neznalého poměrů ve státní správě je objevný, pro znalé jen k zasmání.
Ten druhý je o beznaději, neboť stále platí, že "Kdo má razítko, má i rozum".
Ten třetí nepřekvapil. Očekávali jsme, že to takto dopadne, spíše bylo překvapením, že akce nebyla stornována.
Tolik citace a nyní do reality všedního dne výkupce druhotných surovin a také běžného občana, protože poslední výtvory z dílny MŽP se netýkají tolik výkupen jako spíše běžného občana.
Kromě radikálních návrhů, které se podařilo eliminovat, zvažovali jsme, že vyhlášku budeme bojkotovat a v síle, kterou představujeme, vytvoříme neřešitelný problém kolotoče správních řízení s koncem pro MŽP velmi nejistým.
Nicméně faktem je, že zákon, který 25. 2. doputoval do Sněmovny, na poslední chvíli se snažil napravit, co rychlokvašená vyhláška na objednávku nezvládla a že od 1. 7. 2015, kdy se očekává účinnost zákona, bude bezhotovost zavedena. Samozřejmě, že to bude ještě vyžadovat další novelizaci 383/2001 Sb., a pak vypořádání se s existencí zákona o bezhotovostních platbách.
Když jsme o tom uvažovali, hledali jsme, jestli jinde v našem právním řádu je takové omezení plateb v hotovosti a protože žádné podobné opatření jsme nenalezli, naskýtá se otázka, jestli vyhláška není zároveň diskriminačním opatřením, postihujícím část obyvatelstva. Navíc zdůvodnění je postavené na zástupném, uměle vykonstruovaném problému s neprokázanými tvrzeními a ve srovnání s jinými kriminálními jevy se jedná o zcela marginální záležitost. Naskýtá se také otázka, proč nebyla bezhotovost zavedena v bazarech, zastavárnách a nakonec i autobazarech, protože i tyto oblasti vykazují kriminální činnost, a to četnější, než oblast výkupu a zpracování druhotných surovin.
Řada nezasvěcených občanů se může v souvislosti s naší opozicí k vyhlášce 383 domnívat, že jsme jakousi součástí spolupodílnictví na krádežích a kriminálním chování části našich spoluobčanů.
Abychom vyvrátili tento nesmysl, je třeba uvést, že vyhláška se podstatné části našich členů vůbec netýká, protože buď nevykupují občanský sběr, nebo jeho procentní podíl na celkovém výkupu je zanedbatelný. Pravdou je, že části našich členů se však týká, a občanský sběr tvoří podstatnou část jejich výkupů. Tady je však třeba vědět, že průměrná platba za dodanou druhotnou surovinu se pohybuje v intervalu od 40. Kč do 150,- Kč, a že mnoho našich spoluobčanů je v situaci, kdy, ne že hned jdou a koupí si krabicové víno, ale mnozí jdou a koupí dětem sešity do školy nebo rohlíky. To je pravda, kterou my vidíme a na kterou ze senátorského nebo vládního postu zřejmě nelze dohlédnout. Odečteme-li náklady na zavedení bezhotovostních plateb, tak co těm lidem z toho zbude?
Když jsme včera na MŽP požadovali analýzy a konkrétní čísla, na jejichž základě bylo nutné novelizovat vyhlášku 383, která nejenom, že nic nevyřeší, ale spíše zavede sofistikovanější způsoby krádeží a jejich realizaci na trhu, a že to nebude ve výkupnách nebo jen ve výkupnách na území našeho státu, uslyšeli jsme jen ticho a viděli pokrčení ramen. A tak nezbývá, než se zeptat, jak vlastně státní správa pracuje? Takto přece státní správa pracovat nemůže, navíc v situacích, kdy rozhoduje o občanech, jejich právech a povinostech a nemá povědomí o příčinách a bezhlavě řeší důsledky své chybné politiky. Uvedl, jsem, že dopady bezhotovostní platby se většiny našich členů zásadně netýkají. To však není zcela pravda. U výkupen, které budou vyhlášku dodržovat pravděpodobně dojde k dramatickému snížení objemu výkupu, protože logicky budou lidé hledat takovou výkupnu, kde jim nestrhnou část na úhradu nákladů se zavedením bezhotovostní platby a prostě jim peníze vyplatí. Bohužel, s jistotou se obáváme, že tomu tak bude a se stejnou jistotou víme, že si s tímto jevem státní správa neporadí a to ze zcela objektivních důvodů.
Všem občanům České republiky bychom pak chtěli prostřednictvím našich stránek sdělit, že není pravda, co sdělují zástupci či představitelé některých obcí, že došlo k zákazu pro fyzické osoby, nosit šrot do výkupen a to podle obecních vyhlášek obcí. Jasně to potvrzují opakované závěry MV ČR i MŽP ČR i všech zájmových sdružení v oblasti výkupu surovin. Tento zákaz neexistuje v žádné zemi EU. V řadě zemí je už dnes výkup šrotu méně omezený. To, co někteří nazývají šrotem, který nosíte do výkupen navíc není šrotem a dokonce není ani odpadem, to je jen další bruselský nesmysl staršího data, který úředníci MŽP dovedli k dokonalosti. Dnes už i Brusel prozřel a i když kostrbatě a složitě, přece jen v řadě nařízení, v přesně stanovených případech, to dokonce definuje.
Občané, podle zákona o odpadech se tak zvaný odpad stává (nepřesně) odpadem, až když ho předáte osobě oprávněné. Do té doby je to Váš majetek, hodnota a Vaše právo s ním nakládat, jak uznáte za vhodné. Je také nesmyslné tvrzení, že do výkupny nosíte odpad. Zákony se velmi často dostávají do střetu s realitou a logickým myšlením. Občané, vy nemáte odpad, ale druhotnou surovinu, která má kladnou hodnotu, která je obchodovatelná na trhu.
Děkujeme všem, kteří připojili podpis pod naší PETICI NA PODPORU SVOBODNÉHO PODNIKÁNÍ V OBLASTI VÝKUPU A ZPRACOVÁNÍ DRUHOTNÝCH SUROVIN.
Díky Vám máme podpisové archy s cca 15 000 podpisy.
V ČR podle statistických dat žije téměř 10% lidí pod vymezenou hranicí chudoby. Zejména tito lidé ale i všichni další mají nezadatelné právo na ochranu svého vlastnictví. Některé požadavky SMO lze vykládat jako centralizované pokusy o hromadné vyvlastňování a to je nepřípustné. Předpokládáme, že SMO je připraven, jako v případě posledního rozhodnutí ve věci emisních povolenek, nést v plném rozsahu důsledky svých neuvážených prohlášení a požadavků. Rozdíl by byl v tom, že by se jednalo o desítky miliard korun ročně.
No, abychom to uzavřeli.
Ještě včera, 27. 2. 2015, jsme očekávali, že MŽP účinnost vyhlášky odloží do doby nabytí platnosti zákona, který 25. 2. 2015 doputoval do Sněmovny. Bylo by to řešení čisté a důležitý positivní signál pro odbornou a podnikatelskou veřejnost. Bohužel, tak se nestalo. Chceme se však konstruktivně postavit k řešení problému, který si nesporně MŽP samo přivodilo a které z nějakých důvodů nechce vidět a proto jsme přjali vstřícné rozhodnutí a uvítali bychom, aby nevyznělo jako slabost SVDS.
SVDS vyzývá své členy, aby dobrovolně a za využití všech forem, které jsou reálně možné, snažili se vyhlášku naplnit podle svého uvážení. Tímto konstruktivním přístupem SVDS podává ministrovi Brabcovi pomocnou ruku, jak z problému MŽP se ctí ven.
O dobrovolné plnění jde proto, protože SVDS je od samého počátku přesvědčeno, že ze strany MŽP přijaté legislativní řešení (zavedení bezhotovosti) je od samého počátku chybné a k zavedení bezhotovosti nedošlo, protože:
Ø je v rozporu se zákonem o omezení plateb v hotovosti
Ø je diskriminační, protože se zřejmě jedná o jediný případ v českém právním řádu, kde se čistě soukromým subjektům (výkupce a prodávající šrotu) zakazuje hotovost v jakékoliv výši (tedy i např. 10,- Kč) a touto logikou - pokud je tedy hlavním smyslem potírání kriminality - by měla být bezhotovost zavedena prakticky všude (bazary, zastavárny, autobazary, atd. atd.)
Ø sám zákon o odpadech v jeho platném znění (před plánovanou novelou, která jde nyní do poslanecké sněmovny) zákaz hotovosti v přijaté podobě zavést neumožňuje
V Praze dne 27. 2. 2015
Výbor SVDS
.
Návrh zákona o odpadech
27.2.2015
Vládní návrh zákona o odpadech doputoval do Poslanecké sněmovny 25. 2. 2015 v 10.43
Viz odkaz zde: https://apps.odok.cz/kpl-detail?pid=KORN9Q3FJ9Y5
Platné znění zákona s vyznačením změn naleznete zde
Pozvánku na 26. schůzi Sněmovny naleznete zde
Návrh zákona je zařazen k projednání pod bodem 32 a zatím není pevně zařazen na konkrétní den.
-
32.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 169/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 409/ - prvé čtení
<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >>