Vyhledat
Aktuality
Svolání mimořádného jednání výboru SVDS
4.2.2015
Dnešní pětihodinový maraton kolem novely vyhlášky 383/2001 Sb.
Délka jednání nebyla z důvodů rozdílných pohledů na vyhlášku 383/2001 Sb.,
jako spíše s tím, jak efektivně naložit s tím, na čem jsme se všichni shodli.
Nakonec byl přijat tento závěr:
- Bude připraveno stanovisko SVDS k novele vyhlášky č. 383/2001 Sb., pro ČTK
- SVDS vyzve ministra Brabce k jednání o situaci, která nastane, pokud vyhláška opravdu ve sbírce zákonů vyjde
- Stručné stanovisko SVDS k vyhlášce bude zveřejněno na www.svds.cz ve veřejné části a v neveřejné části pro členy SVDS budou k dispozici další podrobnosti a upřesňující pokyny
Definitivní znění pro všechny 3 body závěru z jednání výboru budou postupně vkládány na naše www stránky do pátku, dne 6. 2. 2015
Petr Miller předseda SVDS
Hyde Park 2.2.2015
3.2.2015
Promarněná příležitost
Dnes jistě mnozí čekali na Hyde Park s ministrem Brabcem. V pátek ministr podepsal vyhlášku, která má zakázat platby v hotovosti a která s komentářem byla k přečtení na webu MŽP a v dalších mediích.
V poslední době, zejména z dílny MŽP, se rojí vyhlášky, jejichž porozumění zřejmě vyžaduje nějakou speciální přípravu.
Po prvním přečtení jsem si nebyl jist, že čtu dobře, ale jak jsem četl stále dokola, musím přiznat, že to, co chtěl básník národu sdělit, jsem moc nepochopil. A nebyl jsem sám soudě z četných dotazů našich členů. Tedy jsem požádal známého právníka, o jeho názor. Po přečtení mně řekl toto:
¨“Přiznám se, že když mám já osobně problém smysl a význam změny vyhlášky pochopit - a to je už co říct, protože se považuju za člověka vskutku složitých a košatých právních souvětí - tak nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že 90% všech obyčejných čtenářů to nepochopí vůbec“.
A pak dodal něco, co mne po prvním čtení napadlo, a kdyby se to potvrdilo, pak by to byl opravdu, ale opravdu velký fór. Je třeba na tom hned pracovat a proto byl svolán k mimořádnému jednání výbor SVDS na 4. 2. 2015, aby zaujal k novelizaci vyhlášky stanovisko za SVDS.
Pokud bych měl komentovat dnešní vystoupení ministra Brabce k výkupnám, pak jen mohu poznamenat, že kdyby neopakoval známé bludy a klišé, tak neřekl nic. Navíc bylo zřetelně vidět, že mu téma nesedí a nelogický telefonní dotaz, který utnul debatu o výkupnách, která svým obsahem působila spíše jako kratičká vsuvka do debaty o uhlí, byl pomocným lanem, jak od tohoto tématu rychle odejít.
SVDS musí reagovat, tedy již zítra na tom začneme pracovat. Ještě jsem si pro osvěžení zopakoval pravidla legislativních procesů vlády, což nebylo na škodu.
Když si uvědomíme, že materiál byl předán na ÚV 20. 10. 2014 a Pracovní komise na to má podle zákona 45 dnů, a protože nebyl materiál vrácen k přepracování, pak si musím položit otázku, proč to Brabec nepodepsal v prosinci a mohlo to opravdu platit od 1. ledna, jak předvídal a hlavně sliboval SMO ČR, tedy hlavnímu zadavateli změn, které pozvolna gradují pod jejich taktovkou. Že by to bylo komisí vráceno k přepracování si nemyslím, protože původním text změn nedoznal, tedy je v tom něco jiného. Dále by bylo užitečné znát stanovisko pracovní komise k návrhu. Jestli např. avizuje nějaké možné problémy apod.
Dnes jsem si všiml při sledování pořadu „Hyde Park“ jedné věci, kterou nebylo možné přehlédnout. V okamžiku, kdy moderátor přešel z „uhlí“ na výkupny, Brabec znejistěl a v obličeji to bylo více než čitelné. Nejenom, že opakoval fráze a nesmysly, ale nebyl schopen uvést žádný relevantní argument. K zasmání na tom je, že při „uhlí“ volal po analýzách a studiích, které postrádal, ale u výkupu kovů mu tolik potřebná data nijak nescházela. Opakovaná dezinformace o počtu ilegálních výkupen je už směšná a je třeba si pokožit otázku, jak tedy funguje státní správa a orgány za tento stále dokola omílaný stav (pokud opravdu existuje) odpovědné. Samozřejmě, že bude třeba se nad tím zamyslet a tou nesrozumitelností a spoustu možných výkladů se nějak prokousat.
Bohužel, tento Hyde Park nebyl mediálně zvládnut ani moderátorem a to je škoda, protože to mohl být prostor, kde mohly být veřejnosti presentovány i jiné záměry, které v souvislosti s ataky proti výkupnám již byly vyřčeny a které se nedotýkají jen výkupen, ale všech občanů.
Ministr Brabec podepsal
2.2.2015
Vyhláška se zákazem výkupu všech kovů od fyzických osob za hotové míří do sbírky. Zatím bez komentáře SVDS
Ministr životního prostředí Richard Brabec v pátek 30. ledna podepsal finální znění vyhlášky, která definitivně zakáže výkup kovů od fyzických osob za hotovost. Jediným možným způsobem, jak za kov ...
11. shromáždění skončilo, ať žije 12. shromáždění
31.1.2015
Více než 70 účastníků 11. shromáždění včetně hostů, podtrhlo význam shromáždění SVDS
Král je mrtev, ať žije král. Tento známý výrok z dějin se příliš nehodí, neboť jsme krále neztratili ani nového nezvolili, jen jsme opustili označení sdružení a nahradili slovem „svaz“. Tedy kromě jiného. Toto označení se jeví jako přesnější, lépe vystihující skutečnost, že jsme svazem firem, a dalších osob, které spojuje profesní zájem a že, ač mnohým velmi překážíme, žijeme a jsme rozhodnutí žít i nadále.
11. shromáždění, kromě změny stanov, ve kterých jsme s opatrnosti změnili některá ustanovení, a zamýšlením, kam že se ubírá naše odpadová legislativa, se zabývalo aktivitami „našich přátel“, které ve svých důsledcích směřovaly či ještě směřují k omezení naší podnikatelské činnosti až k jejímu totálnímu znemožnění. Vhodnými protiakcemi se povedlo tyto snahy zlikvidovat, i když to je silné slovo, tedy aspoň zmírnit nebo oddálit. Nikdo z nás si nedělá iluze, že by likvidační snahy v jiné formě nepokračovaly dál.
V poklidné a konstruktivní atmosféře, kterou narušovala jen místy vzrušená diskuse okolo praktických zkušeností versus připravované změny v odpadových zákonech bylo potvrzením, že zákony, byť jsou sebelépe myšleny, se nesetkávají vždy s reálným životem a mnohdy život spíše komplikují než usnadňují.
Projekt SVDS vzdělávání dospěl do dalšího stádia, ve kterém byla představena Pyramida struktury vzdělávacího systému SVDS pro recyklaci a Přehled Profesních kvalifikací (PK) a Jednotek práce(JP) „recyklace“ ( v působnosti SVDS).
Je přidanou hodnotou, že SVDS jako první v ČR má své vlastní vyškolené „zkušební komisaře“, kteří mají „Osvědčení o profesní kvalifikaci“, ke kterým přibydou další s cílem pokrýt zkušebními komisaři SVDS oblasti ČR ve kterých působí firmy našich členů. Jak bylo zdůrazněno, rádi na komerčním základě poskytneme pomoc i nečlenům SVDS.
Po obědě formou rautu pokračovalo jednání pohledem právníka na jednotně odstartované mediální kampaně, které na sebe neupoutaly pozornost obsahem jako spíše tím, jak pod taktovkou některých přání dokáží zdeformovat skutečnost.
Zajímavou a přínosnou byla presentace „Sběrny kovů po novele zákona o odpadech“, která pro svou hloubku pohledu a četnost diskuzí by spíše vyžadovala jednodenní seminář a nikoliv jen cca 1,5 hodiny.
Závěr patřil KS REMA, který ve své presentaci ukázal našim výkupnám možnosti, jak lze dále pokračovat ve výkupu elektrošrotu a být v souladu se zákonem. Personální obsazení zástupců firmy REMA podtrhlo důležitost, kterou firma přikládala svému vystoupení na 11. shromáždění SVDS.
V 17 hodin byla oficiální část shromáždění ukončena nikoliv hromadným odchodem, ale shromáždění dále pokračovalo v neformálních diskusích a skupinkách podle zájmu.
PP prezentace a další informace naleznete v modulu „Programy shromáždění“, odkaz č,9,
11. shromáždění.
Že by televizní inspirace?
25.1.2015
Ministr Brabec chce zřídit ‚malou Kobru'.
"Z nelegálního výkupu druhotných surovin, především kovů, se vyvinul kriminální segment, ve kterém se páchají desítky tisíc trestných činů a přestupků ročně. Škody jsou stovky milionů včetně škody na zdraví nebo na životech."
Pravil pan ministr.
Čtěte zde
Velmi silná slova, sice neoriginální, silně připomínající rétoriku některých představitelů Svazu měst a obcí ČR, nicméně "píárově" dobře volená, neboť u části neinformované veřejnosti nepochybně navodí domnění, že kriminalita v Palermu byla jen pouhým odvarem toho, co se děje v Českých výkupnách. Když takové bludy hlásají někteří poslanci či senátoři, dobře, čert to vem, hledají možné i nemožné, aby se zvděčili voličům, mají to v popisu práce, ale když to hlásá ministr, je to na pováženou. Desítky tisíc (40, 80 nebo snad, nedej Bože, dokonce ještě více?) trestných činů a přestupků ročně, škoda v řádech stovek milionů a škody na zdraví a dokonce na životech. Jsou to nepochybně sdělení úděsná, ale všichni věříme, že než nám je pan ministr na mediálním talíři naservíroval, že si je ověřil např. u svého podřízeného orgánu, kterým je ČIŽP. To ovšem může způsobit problém, protože tento podřízený útvar taková čísla, přesněji bludy, nevykazuje a stejně tak takové "fantas magorie" nevykazují ani další kompetentní orgány a instituce.
Nad těmito znepokojivými informacemi by se měl zamyslet i pan ministr Chovanec, neboť vnitro zřejmě nekoná podle představ žívotního prostředí a tak pan ministr Brabec se chopil iniciativy a odpadovým zákonem bude řešit kriminalitu v České republice. Matně si vzpomínám na dobu před 25 lety, kdy bylo Ministerstvo životního prostředí (MŽP) zřízeno jako ústřední orgán státní správy a orgán vrchního dozoru ve věcech životního prostředí, ale že by jsme mu tehdy dali do kompetence řešit problematiku z oblasti trestní, tak na to si opravdu, ale opravdu nevzpomínám, i když by kolega Vavroušek možná nebyl proti.
Je to stále dokola, hledají se zástupné problémy a pak nejsme schopni a zřejmě ani ochotni si sednout k jednomu stolu. Odpadová politika je složitá navíc uzavřená do protichůdně působících zájmů. Výkup kovů je jen její malou částí, která zajišťuje důležitou surovinu bez které se náš průmysl neobejde. Hledejme řešení, i když je to někdy velmi obtížné, ale vlastní neschopnost schovávat za nepodložená tvrzení a nezabývat se příčinami, to působí směšně a proto nikdy to mít úspěch nebude.
Petr Miller předseda SVDS
Vnitro vydalo stanovisko
23.1.2015
Mohou obce zakázat prodej kovů do sběren?
Před několika minutami jsem zachytil tuto zprávu
čtěte zde
Je zarážející a nesporně velkou otázkou, která by měla být zodpovězena, proč z vydání této zprávy byla v 18.13 odstraněna věta za odstavcem, který končí ....... Porušení vyhlášky bude klasifikováno jako přestupek, "tvrdí mluvčí Orlové Nataša Cibulková.
Tato věta zněla"
Proti takovým výkladům vyhlášek se však ohradilo Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin. Jde o největší spolek v oboru, má téměř 70 členů a jejich společný obrat údajně ročně přesahuje 16 miliard korun.
Komu to tak překáželo, že se tato věta musela tak rychle odstranit? Vydání z 17.15 hod máme k dispozici.
Další z vlaštovek, které potvrzují, že se systematická práce SVDS vyplácí.
Podle vyjádření některých mluvčích se zdá, že materie je nad jejich síly a že zřejmě existuje nějaká překážka, která brání pochopit zcela srozumitelné a zřetelně vyslovené právní důvody, které z vyhlášek, které mluvčí hájí téměř vlastním tělem, dělají pouhá slohová cvičení nekompetentních radních.
SVDS vydalo "Leták"kterým nabádá občany, aby nerespektovali to na co obce právo nemají. Leták je srozumitelný, doprovázený každému pochopitelným výkladem.
Letak naleznete zde. Zároveň jsme instruovali naše výkupny, aby, pokud se případ vyslovené šikany, kterou některé mluvčí presentují, v jejich okolí vyskytne, aby jejich zaměstnanci poskytli občanům podrobný návod jak se mají bránit. Návod je zde
Dnes byl zaznamenám jeden případ odebrání (zabavení) možná osobního majtku občana.
V této věci již zjišťujeme podrobnosti. Viz v "Akualitách" náš článek "Odejmutí věci".
Na serveru českénoviny.cz byla původní zpráva ČTK ještě ve 22.30 hod v nezkrácené verzi.
Čtěte zde
Zdá se, že iniciativa SVDS nezůstává osamocená.
Viz tento odkaz zde
redakce zcel správně dovozuje, že "Soukromé podnikání zákazem či nařízením o provozování regulovat nemůže nikdo. Vyhlášku vlády pak táborská petice změní jen těžko."
Zbývá jen dodat, že mezi nástroje vlády nepatří vydávání vyhlášek.
Podklady pro 11 shromáždění
23.1.2015
Návrh stanov
a další podklady pro 11. shromáždění naleznete v modulu "Programy shromáždění"
pod názvem "Program a podklady pro 11. shromáždění".
Odejmutí věci
23.1.2015
Dnes jsem obdržel důkaz, že stále platí, "Kde je iniciativní ..............." Zbytek si jistě doplní každý sám, podle vlastní zkušenosti
Kolegové z Ostravy přeposlali info ve kterém sdělují, že klientovi, dodavateli jejich partnera, zabavila před bránou sběrny Městská policie v Orlové jeho majetek (hrnec, žaluzie,...).
A přiložili doklad (čtěte zde) coby svědectví o profesonálním zákroku střážníka při ochraně majetku. Doklad sám o sobě o profesionalitě strážníka vypovídá spíše o tom, že onen iniciativní strážník má nemalé problémy s vyplněním vlastního formuláře, ale v této souvislosti, i když zatím nemám další informace na jejichž získání již pracuje náš právník, připomínám, že všchni naši členové byli podrobně instruování jak si v takovém případě počínat a tvrdě a korektně si stát na svém. I když tento první výstřelek je spíše úsměvný, zejména pro řadu právních pochybení a seznam odňatých předmětů, zřejmě se v Orlové-Lutyni rozhodli vyzkoušet "co to udělá". Ale na druhou stranu, představa ověnčeného strážníka hrncem a dalším, evidentně domácím kovovým šrotem, jak spěchá se zalíbit starostovi, také není k zahození. Třeba jako scéna pro další Troškův film.
Nepředbíhejme, vyčkejme na zprávu našeho právníka a pak se rozhodneme jak dál. V tomoto případě je chybou, že se nejedná o našeho člena a že problém má občan. To ovšem neznamená, že mu nenabídneme právní ochranu.
Vkládám první reakci kolegy Minaříka:
Dobrý den pánové,
nebudete mi věřit, ale trochu jsem si myslel, že taková situace - i přes to, jaký se hraje mediální zápas - nenastane. Zejména z důvodu, že se obcím daří vysvětlovat, že jejich postup, resp. výklad a cíle OZV, jsou opravdu - alespoň prozatím - v rozporu se zákonem o odpadech.
S případem se seznámím a vyslovím k němu svůj názor.
Už teď ale mohu říci, že - jak předesílá i pan předseda - potvrzení o odnětí věci je tedy bych řekl poměrně tristní. A že kdyby byl obchodní partner také členem SVDS, mohl být "proškolen", věděl by, že spolu s tím člověkem musí bojovat za takový protokol (potvrzení), kde bude popis odňatých věcí opravdu precizní, bude pořízena fotodokumentace + ocenění materiálu, bude tam podpis strážníka atd. Není tam ani, komu věc byla strážníkem předána, kdy, kde je uskladněna.
Co mi ještě k tomu chybí je nějaký zápis o spáchaném přestupku, nějaké blokové řízení (i když se blok odmítne proplatit) nebo něco. Nebo to bylo tak, že přišel strážník, vyzval k vydání věci, občan řekl nevydám, střážník řekl zabavuji.
AMI
Program 11. shromáždění SVDS
22.1.2015
Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin svolává 11. shromáždění ve čtvrtek dne 29. 1. 2015 do hotelu Čertousy, v Praze 9
Program 11. shromáždění naleznete zde
Viz také odkaz "Pozvánka na 11. shromáždění SVDS".
Víkendové rozjímání
17.1.2015
Aneb, kdy se může zákon o odpadech stát odpadkem
Víkendové rozjímání nad odpadky
Článek Právní řád v odpadu, který naleznete na http://enviweb.info/paragraf/?tema=paragraf , mě inspiroval k zamyšlení, o co opravdu jde v tak zdánlivě marginální komoditě, jako jsou odpady. Nemohu říci, že by to bylo první zamyšlení, protože nejen již 39. novela, ale každá novela tohoto zákona, který, bohužel, nezraje do archivní kvality jako víno, k tomu vybízí. A není to novela zdaleka poslední, neboť na dveře nedočkavě, coby politická objednávka, kromě řady dalších, klepe 40. novela, která už také platit měla, ale protože politická přání zhusta nejsou podložena tím, co lze a co nelze, nastala doba žonglování s paragrafy, jak to zaonačit, aby platila aspoň od dubna tohoto roku.
Proč se tyto komedie odehrávají a jsou vůbec nutné?
Na jedné straně MŽP vytrubuje do světa, že dokonce dva nové odpadové zákony jsou na stole a na straně druhé salámovou metodou „vylepšuje“ stávající zákon, který za necelý rok bude, jak MŽP ubezpečuje, nahrazen zmíněnými novými a moderními zákony. Ti, kteří na tento slavnostní okamžik čekají již několik let si řeknou, „Kdyby pánbůh dal!“, a zasvěcení s otazníkem poznamenají, „V jaké podobě?“. Princip tvorby obou odpadových zákonů, postavený na myšlence účasti významných zástupců odpadových odvětví v Pracovních skupinách (dále jen PS), ustavených rozhodnutím ministra se pomalu vytrácel, až se vytratil zcela. Myslím si, že důvodem byla odborná připravenost členů PS, která se projevila jako spíše nežádoucí, když politicko-komerční zájem shledal, že někteří členové PS skutečné cíle nejen neakceptují, ale významně a hlavně kompetentně je nabourávají.
Na našich stránkách jsme nedávno použili výraz „odpadová legislativní smršť“. Označení nepochybně úsměvné, když si uvědomíme, co „smršť“ vyřešila, ale měl by nás úsměv přejít, pokud si uvědomíme, jak velký vydáme z našich kapes finanční náklad a jak velký časový prostor je nutný k tomu, aby tak zvaná „odpadová smršť“ vznikla. Analyzovat přínosy a náklady návrhů některých politických stran či jejich poslanců a senátorů by bylo nesporně užitečné.
Totalita byla o sešněrování občana do sítě zákazů, příkazů, doporučení a dobře míněných rad, jejichž nerespektování mohlo mít fatální důsledky. Dnes se pyšníme, že máme demokratický stát, ale co se stalo v právní oblasti? Když si odmyslíme blbosti plynoucí z Bruselu, které mnohdy zavádějí něco, nad čím v němém úžasu zůstává rozum stát, a co respektovat zřejmě nikdo nebude, je třeba souhlasit s tím, že nové zákony a úpravy stávajících nejen, že neusnadňují náš život, ale opravdu ho otravují. Zákon o odpadech nevyjímaje, protože jeho překotné a nedomyšlené úpravy nemohou být výsledkem skutečných potřeb, ale více méně důsledkem primitivní politické objednávky. Nakonec, můžeme si za to sami. Za tímto marastem nestojí imaginární postavy, ale konkrétní lidé, které jsme si svobodně zvolili, a kterým jsme na pár let propůjčili důležitou pravomoc, že mohou ovlivňovat náš život. Co jsme si nadrobili, to máme a tak, bohužel, musíme to vydržet do dalšího volebního období. I o tom je demokracie.
Jedinou jistotou v tržní ekonomice je nejistota, ale není důvod tuto pravdu dále „vylepšovat“ nepromyšlenými novelizacemi zákonů a prohlubováním nejistoty, což nemůže skončit jinak než ztrátou důvěry v právo.
Petr Miller
Předseda SVDS
11. shromáždění SVDS
16.1.2015
Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin svolává 11.shromáždění ve čtvrtek dne 29. 1. 2015
Pozvánku naleznete ZDE
Vyjímáme z připravovaného programu:
Změna stanov SVDS
Vyhodnocení akce "Petice" a "Leták"
Zkoušky profesních kvalifikaci v oboru recyklací
Co je třeba ke jmenovaní zástupcem autorizované osoby pro profesní kvalifikace
Elektronovela a její dopady na sběrny
Kam se ubírá odpadová legislativa
Vystoupení g.ř. KS REMA a jak pokračovat ve výkupu elektrošrotu
SVDS nejen protestuje, ale ukazuje i cestu
15.1.2015
Informace Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin k regulaci odkládání (výkupu) kovů prostřednictvím obecně závazných vyhlášek obcí(dále jen „OZV“)a aktuálnímu právnímu rámci této podnikatelské činnosti obecně, včetně bezhotovostních plateb
Žádost Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin, z.s. o uveřejnění odpovědi podle příslušných ustanovení zákona č. 46/2000 Sb., tiskového zákona
Vážení,
Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin, IČ: 22728210, sídlo: č.p. 50, 262 31 Lazsko, korespondenční adresa: Libáňská 2334/2, PSČ: 193 00 Praha 9, spolku zapsaného ve spolkovém rejstříku MS v Praze, oddíl L, vložka 19252 (dále jen „SVDS“) se obrací na všechna regionální i celostátní média v reakci na sdělení (články) a reportáže uveřejněné v období od 1. 1. 2015 týkající se výkupu a zpracování druhotných surovin na území České republiky.
SVDS je početně, obratem a významem, největším spolkem v oblasti výkupu a zpracování druhotných surovin na území České republiky. Základnu tvoří téměř 70 členů, právnických a fyzických podnikajících osob, jejichž společný obrat ročně přesahuje 16 miliard Kč.
A právě z toho důvodu považuje SVDS za potřebné zaujmout stanovisko k řadě zavádějících informací, které se objevily v médiích s počátkem nového roku, a týkajících se zejména buď úplného zákazu výkupu odpadových kovů od fyzických osob, který údajně plyne z některých OZV, namátkově např. v Bohumíně, Karviné, Havířově, Orlové, Chomutově a jinde, nebo povinnosti vykupovat kovy pouze bezhotovostní formou.
Důkazem zjevné zmatečnosti, v jaké se celé odvětví výkupu a zpracování druhotných surovin s počátkem nového roku ocitlo, je pak zejména sdělení (článek) uveřejněný dne 8. 1. 2015 ve 14:07 na zpravodajském serveru ČTK – ceskenoviny.cz pod názvem „Od března se zřejmě kovy nebudou vykupovat „za hotové“[1], který byl převzat bez dalšího (jakékoliv korekce) řadou médií.
I SVDS si uvědomuje, že právní úpravanejen výkupu odpadových kovů, ale obecně systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů[2] jako takových, je značně nepřehledná, nesrozumitelná, výkladově nejasná až problematická, což je způsobeno zejména dá se říci až „legislativní smrští“ na poli odpadové legislativy, která je mnohdy přijímána „překotně“ s cílem řešit mnohdy jen řadu dílčích až marginálních aspektů, a není přijímána systematicky a provázaně na řadu dalších právních předpisů.
Tento stav však NEMŮŽE A NESMÍ být ke škodě významného průmyslového odvětví výkupu a zpracování druhotných surovin, a zejména a hlavně všech občanů České republiky.
SVDStaké považuje za samozřejmé, že natolik závažná skutková sdělení, kterými jistě jsou informace o platnosti / neplatnosti právních předpisů, o zákazech, které mají obsahovat včetně případných sankcí, která jsou zjevně způsobilá výrazným a možná nevratným způsobem poškodit jak všechny subjekty podnikající v odvětví výkupu a zpracování druhotných surovin, tak HLAVNĚ samotné občany, mají být předkládána pouze tehdy, je – li jejich výklad nepochybný a v komplexním pojetí.
SVDS uvádí, že dle jeho názoru:
a) NENÍ PRAVDOU, že by od 1. 1. 2015 jakýkoliv právní předpis (ať již zákon, vyhláška, nařízení, OZV či jiný) nařizoval/přikazoval výkup odpadových kovů (případně jiné druhotné suroviny) bezhotovostní formou, když platí, že je možné provádět výkup druhotných surovin za úplatu tzv. „v hotovosti“.
b) NENÍ PRAVDOU, že by obce prostřednictvím OZV jakýmkoliv způsobem zakazovaly lidem prodávat odpadové kovy (šroty) či jiné druhotné suroviny v tzv. komerčních sběrnách, resp. nařizovaly, že jediným možným místem, kde a jak odpadový kov (šrot) odevzdat, je místo určené a případně přímo provozované obcí.
NADÁLE ZŮSTÁVÁ ZACHOVÁNA MOŽNOST VÝKUPU odpadových kovů (šrotu) či jiných druhotných surovin JAKO LEGÁLNÍ A LEGITIMNÍa stejně tak je legální a legitimní jejich předávání osobě oprávněné ke sběru nebo výkupu za podmínek stanovených zákonem č. 185/2001 Sb., o odpadech, v platném znění, a to jak v případě, že se bude jednat o tříděnou složku komunálního odpadu tak i v případě, že se bude jednat o odpadové kovy nespadající v rámci Katalogu odpadů mezi odpad komunální.
c) NENÍ PRAVDOU, že by bylo možno kohokoliv penalizovat(pokutovat) za to, že doveze a odevzdá odpadový kov (šrot) či jinou druhotnou surovinu v tzv. komerční sběrně, a to ani provozovatele výkupny, tak ani toho, kdo odpadový kov (šrot) do výkupny dovezl.
SVDS tímto žádá uveřejnění odpovědi podle § 10 zákona č. 46/2000 Sb., tiskového zákona, neboť jméno a dobrá pověst jeho členů – právnických osob, byla dotčena NEPRAVDIVÝM skutkovým tvrzením, jak výše uvedeno a jak je uvedeno SVDS na pravou míru.
Žádost o zveřejnění odpovědi není snahou média a samotné autory článků a reportáží jakkoliv dehonestovat nebo zpochybňovat jejich práci.Tím spíše ne při vědomí, o jak složité problematice informují. Je spíše poukázáním na fakt, že je třeba k problematice přistupovat komplexně, erudovaně a dříve, než dojde ke zveřejnění jakýchkoliv informací, zjistit názory a stanoviska z různých zdrojů.
Text odpovědi k uveřejnění podle příslušných ustanovení zákona č. 46/2000 Sb., tiskového zákona:
„Obecně závazné vyhlášky přijaté některými obcemi v roce 2014 – např. v Bohumíně, Karviné, Havířově, Orlové, Chomutově a jinde – nezakazují prodávat odpadové kovy (šrot) či jiné druhotné suroviny v tzv. komerčních sběrnách. Úpravou těchto obecně závazných vyhlášek příslušné obce ve své podstatě jen předešly úpravu zákona o odpadech, který od 1. 1. 2015 ve svém ustanovení § 17 odst. 2, resp. odst. 3 mimo jiné jasně říká, že: „Obec ve své samostatné působnosti stanoví obecně závaznou vyhláškou obce systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadůvznikajících na jejím katastrálním území. Obec je povinna zajistit místa pro odkládání veškerého komunálního odpadu produkovaného fyzickými nepodnikajícími osobami na jejím katastrálním území. Obec je povinna zajistit místa pro oddělené soustřeďování složek komunálního odpadu, minimálně nebezpečných odpadů, papíru, plastů, skla, kovů a biologicky rozložitelných odpadů.Ministerstvo může stanovit vyhláškou podrobnosti rozsahu a způsobu zajištění odděleného soustřeďování složek komunálních odpadů.“ Předmětnou právní úpravu totiž měla Česká republika povinnost přijmout právě nejpozději od 1. 1. 2015 v souladu s předpisy EU. Stav, kdy obec – v souladu se zákonem o odpadech a příslušnými směrnicemi EU – určí místo nebo místa (sběrný dvůr, systém velkoobjemových kontejnerů apod.), kde mohou občané obce odpadový kov (šrot) odevzdat, neznamená, že občané nemohou odpadový kov (šrot) odevzdat jinde a jiným způsob, pokud je takový způsob v souladu se zákonem o odpadech. Z toho důvodu není ani možné kohokoliv penalizovat (pokutovat) za to, že doveze a odevzdá odpadový kov (šrot) či jinou druhotnou surovinu v tzv. komerční sběrně, tedy ani provozovatele výkupny, tak ani toho, kdo odpadový kov (šrot) do výkupny dovezl.“
SVDS nezpochybňovalo a nezpochybňuje problémy, které řada obcí řeší v souvislosti s krádežemi kovů a jiných druhotných surovin. Na druhou stranu odmítá, aby bylo celé jedno průmyslové odvětví s bohatou historií a tradicí, v němž nachází uplatnění tisíce občanů a jehož obrat činí téměř dvě desítky miliard korun ročně, soustavně „atakováno“ a „konfrontováno“ v pravidelných cyklech v zásadě s jedním jediným argumentem, že „v obcích se ztrácejí kanály, poklopy a dopravní značky“, ale už nebyla předkládána žádná relevantní data typu v jaké obci a kolik evidují případů odcizení právě jen tohoto typu obecního majetku, jaká je skutečná hodnota takto odcizeného majetku a nikoliv pouze odhady, jaké už dnes existují možnosti na straně obcí i orgánů veřejné správy takovou činnost postihovat, kolik v které obci bylo investováno do kamerových systémů, které mají právě takovýto druh kriminální činnosti primárně v reálném čase odhalovat a strážníkům obecní policie umožnit efektivně řešit ještě dříve, než vůbec nějaká škoda vznikne apod.
SVDS opakovaně připomíná své „desatero“,[3]jehož prvním bodem je, že: „Nepodporujeme kriminalitu, nevykupujeme materiály pocházející z trestné činnosti.“
SVDS konstatuje, žeod přijetí zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, v platném znění, potažmo Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES ze dne 19. listopadu 2008 o odpadech a o zrušení některých směrnic, se výrazně mění ve společnosti nejen v České republice, ale celosvětově a to zejména díky technickému a technologickému pokroku a růstu ekonomik „třetího světa“ nazírání a vnímání předmětů a látek jako odpadů a to směrem k „surovinovému“ pojetí.
A v souvislosti s tím SVDS nezbývá než JASNĚ DEKLAROVAT, že kov, a to i odpadový, je surovinou, je majetkem a každému občanovi České republiky, který ho vlastní, stejně jako tomu je ve všech zemích Evropy, je a musí být zachována možnost ho zpeněžit za tržní cenu. Jakýkoliv jiný přístup a/nebo snahy nelze vnímat jinak, než jako vyvlastnění. Ano, vyvlastnění v demokratickém právním státě možné je, vždy však pouze jako poslední možnost, na základě zákona a za náhradu. Česká republika je přece demokratickým právním státem.
Má – li dojít k porovnání a „hře“ čísel, a zůstaneme – li, prozatím, pouze u odhadů, lze pravděpodobně předpokládat, že v ročním úhrnu je třeba uvažovat o náhradě u desítek, spíše však stovek tisíc občanů České republiky, v řádech miliard korun. Pravidelně, každý rok.Občanů, kteří se hlásí ke svému majetku, kteří chtějí svobodně rozhodovat o tom, kdy a jak s ním naloží. Ano, možnás ním naloží tak, že ho – dobrovolně a svobodně – odevzdají v systému třídění a sběru komunálního odpadu nebo ho rovnou předají obci. Zdarma. Nebos ním naloží tak, že ho– dobrovolně a svobodně – prodají za tržní cenu, cenu, kterou jejich majetek má a kterou legitimně očekávají. SVDS se ptá: „Je to dobře nebo špatně“?
Občané očekávají primárně možnost svobodné volby a spravedlivého přístupu od těch, které ve svobodných volbách zvolili za své reprezentanty. Nechtějí a také samozřejmě nemají ve svém důsledku nést dopady a důsledky toho, že jistá – sice nikoliv zcela marginální – ale rozhodně ne početná skupina občanů v porovnání s poctivými a zákony dodržujícími občany České republiky, páchá trestnou činnost.Lze to celkem dobře přirovnat např. k tomu, že ačkoliv hodnota na území České republiky odcizených motorových vozidel v kalendářním roce činí cca. 1,2 – 1,5 miliardy korun českých, nikdo nezakazuje obecně motorová vozidla používat, nikdo nestanoví povinnost vlastnit zabezpečené parkovací stání nebo ojetá vozidla předat bezplatně obci, apod. Nebo k případu škod v prostředcích MHD, které čítají minimálně stovky milionů korun českých, jízdy tzv. „na černo“ v to nepočítaje. Ani zde nepřipadá v úvahu např. zvýšení jízdného násobně jen proto, aby poctiví občané „pokryli“ škody vzniklé jednotlivým dopravním podnikům v důsledku toho, že marginální část spoluobčanů jízdné naopak neplatí nebo svévolně poškozuje dopravní prostředky.
A nezůstává jen u toho. Jak již řečeno, výkup a zpracování druhotných surovin, je významným průmyslovým odvětvím s dlouhou tradicí. Za dobu jeho fungování v prostředí a podmínkách tržní ekonomiky tisíce podnikatelů (OSVČ i firem) investovalo řádově desítky miliard korun do rozvoje svého podnikání a vytvořilo desetitisíce pracovních míst. Řada projektů je spolufinancována z fondů EU.
Otázky, které tak OZV částečně otevřely, zjevně nejsou ani zdaleka problémem obecní normotvorby, a nemají být na úrovni OZV vůbec řešeny, protože mají natolik zásadní celospolečenský a vlastně nadnárodní charakter, že jejich řešení je dnes již spíše otázkou předpisů na komunitární úrovni a zákonů na úrovni národních států.
A odpověď na jaké zásadní otázky že musí Evropa a Česká republika nevyjímaje hledat odpovědi?
„Co je a co není odpad? Kdy se předmět nebo látka odpadem stává? Kdy naopak to, co bylo v nějaký okamžik odpadem, odpadem přestává být? Je odpad majetkem? Jakou míru a způsob ochrany vlastnického práva k němu lze zvolit? Jakou míru naprosto svobodného rozhodování občana „co s ním, kam s ním“ je možné v konzumní společnosti ještě akceptovat?“
SVDS je otevřeno ke komunikaci s médii na celostátní i regionální úrovni, připraveno poskytnout odborná stanoviska a vyjádření k problematice výkupu a zpracování druhotných surovin, právě s cílem informovat jak samotná média, tak hlavně občany České republiky o této problematice komplexně, v souvislostech.
Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin
[1]http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/od-brezna-se-zrejme-kovy-nebudou-vykupovat-za-hotove/1166503
[2]Ponechme nyní stranou značně odbornou polemiku, zda je kov, resp. kovový šrot stále ještě vůbec odpadem, kdy se případně stává odpadem komunálním apod.
[3]http://www.svds.cz/cz/uvod/desatero.html
Odpadová legislativa, nebo guláš
14.1.2015
Dokonce z kuchyně ČTK a MF Dnes.
Podle toho, co se čtenáři mohou v poslední době dočítat, spíše bych se přiklonil ke guláši ochuceném ingrediencemi mistry kuchaři nejen z ČTK či MF Dnes. Poněkud postrádám, že příslušná ministerstva okamžítě nereagovala a nevydala prohlášení, které by uvedlo, že podobné nesmysly se nezakládají na pravdě, ale asi nebyl a stále není zájem.
Podle MF Dnes, cituji, „začaly od Nového roku platit vyhlášky, které zakazují lidem prodávat šrot v komerčních sběrnách, například v Bohumíně, Karviné, Havířově, Orlové nebo Rychvaldu v Moravskoslezském kraji. Prodat šrot do sběren mohou pouze firmy, občané jen v městském separačním dvoře“.
Separační nebo sběrný dvůr, vem to čert, ale od kdy ve sběrném dvoře mohou občané zpeněžit svůj majetek? Ne že by to nebyl hlavní utajovaný cíl SMO ČR, ale ještě tak daleko nejsme. Rád bych se také redaktorů MF Dnes zeptal, jak reagovali občané ve vyjmenovaných městech a obcích a vůbec, je opravdu možné, aby tam něco tak pitomého platilo? Proč se redakce MF Dnes neobrátila na SVDS, které by jim ochotně poskytlo validní informaci, aby netápali v bludech. Dokonce by jim poskytlo leták, který nezištně nabízíme ke stažení zde, který občany informuje, aby nepodléhali dezinformacím a klidně dál nosili kovové předměty, jejich osobní vlastnictví, které se rozhodli zpeněžit, dále do výkupen. Rádi ho vykoupíme.
Další z perel, které přinesly „české noviny.cz“ s odvoláním na ČTK, je nepochybně další z řady pozoruhodných výroků starosty Velkého Oseku, Pavla Drahovzala. Cituji výňatek: "Musí rozhodnout, jestli může vyhláška obce zakázat nosit odpad do sběrny, i když na území obce je," řekl dnes ČTK. Loni ministerstvo vydalo stanovisko, že obce nemají podle zákona možnost zamezit obecně závaznou vyhláškou prodeji kovů do sběren a výkupen. Tehdy ještě neměly povinnost nastavit třídění kovů. Nyní ji ale vzhledem k nové legislativě mají, poznamenal Drahovzal“. Ten dobrý člověk má na mysli MV ČR. „No proč ne“! Když má takovou kompetenci……. Na tom výroku je pozoruhodné ještě to, že dokonce i některými senátory byla veřejnost ujišťována, že MV ČR souhlas k realizaci např. „Bohumínské vyhlášky“ dalo a teď, s křížkem po funuse, se dozvídáme, že souhlas nedalo, což jsme samozřejmě věděli. No neberte to, ale co si z toho má, odpadovou quazi politikou a legislativním bludištěm nepolíbený občan vybrat?
Mluvčí Karviné, Šárka Seidlerová, stejně jako mluvčí Chomutova, Šárka Schönová, se také rozpovídala, a také nebyla k udržení. Neopomněla zmínit evergreen odpadové kriminality, poklopy kanálů, a pravila, že „Člověk pobírající dávky v hmotné nouzi si prý za dva měsíce vydělal odvozem kovových předmětů 150.000 korun“.
Když připustíme, že váha víka kanálu je cca 20 kg, pak pokud by to byly pouze kanály, co kanál, to 100,- Kč, při výkupní ceně 1kg/5 Kč, tak by jich musel ukradnout 1 500 kusů. A to by to musel dělat „Zlobinovou“ metodou celé dva měsíce a nedržet nejen svačinu, ale i oběd. Opět „neberte to“, ale má vůbec město tolik kanálů? A to mu procházelo celé dva měsíce? A co na to městská policie? Konala? Před časem jsem četl podobnou perlu, kdy jakýsi písálek tvrdil, že ze zahrady rodinného domku zmizel kolotoč, který vážil dvě tuny a tedy že, jak doveda iniciativně spočítal, nepochybně zloději museli být čtyři, protože ho přehodili přes 1,8 metru vysoký plot. No rád bych ty kulturisty viděl. Na těchto zprávách je podnětné to, že si je musíte přebrat, než je začnete konzumovat. Nakonec i těch 150 000,- Kč za dva měsíce, pokud si odmyslím dávky v nezaměstnanosti, mohlo mít racionální vysvětlení.
No, ale abychom nebyli jen humorně naladěni, požádali jsme naši právní kancelář, aby našim jménem požádala, aby informace, které se nás dotýkají a které nás poškozují, byly uvedeny v souladu s tiskovým zákonem, na pravou míru.
Přece jsme si řekli na začátku roku, že si už nic, co by nás neoprávněně poškozovalo, od nikoho líbit nenecháme!
Přeji všem příjemný večer a správné informace
Petr Miller
Předseda SVDS
Jaké je to na Slovensku?
14.1.2015
Stejné jako u nás!!! Jen zůstává otázka, jestli opisuje Žiga od Brabce nebo je to naopak.....
Spracovatelia a zberovky nesúhlasia s novým zákonom o odpadoch
Združenia, ktoré podľa ich názoru reprezentujú približne 80 % trhu spoločností z oblasti zberu a recyklácie odpadov na Slovensku, nesúhlasia s predkladaným zákonom o odpadoch. Zákon podľa nich nerešpektuje súčasné podnikateľské subjekty pôsobiace v odpadovom hospodárstve, nepodporuje a nerozvíja možnosti zberu, recyklácie a nakladania s odpadmi na tomto území, ale smeruje k útlmu odpadového hospodárstva.
Združenia poukazujú na to, že návrh zákona vytvára silné postavenie organizácií zodpovednosti výrobcu (OZV), pretože neumožňuje zberovým spoločnostiam, recyklátorom a spracovateľom odpadov, vstúpiť na trh nakladania s odpadom bez zmluvného obmedzenia držiteľa odpadu výrobcami, aj prostredníctvom OZV. „Predkladaný návrh zákona o odpadoch je vo svojej podstate privatizáciou existujúceho slovenského odpadového hospodárstva vybranou skupinou OZV, je protiprávny a zrejme protiústavný, diskriminuje súčasné organizácie pôsobiace v odpadovom hospodárstve na Slovensku, legislatívnym zákazom zúčastniť sa v systémoch vybraných výrobcov OZV. Navrhovaný zákon o odpadoch bráni v rovnosti podnikania, transparentnosti a hospodárskej súťaži,“ konštatujú vo svojom vyhlásení.
Zberové spoločnosti a spracovatelia sa obávajú monopolizácie odpadového hospodárstva zahraničnými výrobcami a dovozcami prostredníctvom OZV. Poukazujú tiež na riziká, ktoré má spôsobiť to, že zákon ruší naviazanie druhotných surovín na cenovú indexáciu. Obávajú sa toho, že zákon vytvára komerčné predpoklady fungovania nových systémov pre vybraných výrobcov a dovozcov, ktorí budú môcť bez kontroly predražovať a ovládať finančné toky v oblasti kolektívneho plnenia povinností. „Tieto opatrenia smerujú k monopolizácii trhu s odpadmi na Slovensku,“ uvádza sa v tlačovej správe združenia. Zdôrazňujú tiež skutočnosť, že právo Európskej únie neprikazuje, aby peniaze vyzbierané od občanov pri kúpe nových produktov a tovarov (podľa združení ide o 300-350 mil. eur za rok) boli spravované organizáciami zodpovednosti výrobcov, teda výrobcami a dovozcami.
Vyhlásenie podpísali združenia APOH – Asociácia podnikateľov v odpadovom hospodárstve, RÚReP - Republiková únia recyklačného priemyslu, ZRSM – Združenie na rozvoj recyklácie stavebných materiálov a ANSDS – Asociácia nezávislých spracovateľov druhotných surovín.
Radniční mluvčí, Šárka Schönová, vysvětlovala....
7.1.2015
Nebo šířila poplašné zprávy???
Šíření poplašné zprávy je trestný čin podle § 357 trestního zákoníku, jehož se dopustí pachatel, který úmyslně způsobí „nebezpečí vážného znepokojení alespoň části obyvatelstva nějakého místa tím, že rozšiřuje poplašnou zprávu, která je nepravdivá“. Trest je stanoven do pěti let odnětí svobody. Pokud je čin spáchán v době ohrožení státu nebo válečného stavu, je maximální výše trestu až osm let odnětí svobody. Šíření poplašné zprávy patří mezi verbální trestné činy.
Toliko suchá litera zákona.
Ve válečném stavu asi nejsme, ale písálek soukromého regionálního týdeníku „Nástup“ to zřejmě ve svém článku ze dne 7. ledna vidí jinak a aby nebylo pochyb se vztyčeným perem úderně nadepsal „V boji se šroťáky pomohl městům a obcím stát změnou zákona“, a hned pilně dopsal další perlu, že „Nová vyhláška reguluje výkup kovů“. Od záměru k realizaci je cesta dlouhá a abychom pomohli občanům se zorientovat vydali jsme tento létak, který lze nalézt vyvěšený na všech našich provozovnách.
V Chomutově a přilehlých regionech to čtenáři nemají lehké, Nakonec ono to jinde lepší není, ale přece jen, za takové bezostyšné masírování veřejnosti by se nemusel rdít ani politruk Vyskočil v kasárnách v Terezíně, kam mě na převýchovu umístil bývalý režim na 28 dní. Ale zase na druhou stranu „Neberte to“, víte aspoň něco, o co jsou jinde ochuzeni. A aby čtenáři nekoukali s otevřenou pusou, přispěchala s vysvětlením hlásná trouba radnice, která všemu dala korunu, Tedy pomyslnou.
Hrdě vyslala do světa informaci, že „stát městu pomohl také úpravou zákona, na jehož základě sběrny už nemají vyplácet peníze v hotovosti, ale na účet“. Dal jsem toto sdělení do uvozovek, protože to se nedá jen napsat, to se musí citovat. A pak se rozpovídala a zřejmě nebyla k zastavení. Stát je zvláštní slovo a je na každém, co si pod tímto slovem představuje. Problém je v tom, že stát je pomyslný pojem, vlastně neexistuje a tak by bylo na oné bodré paní či slečně, aby sdělila nevědomým, jaký to zákon ten hodný stát vlastně upravil, aby potěšil měštěníny v Chomutově.
Sice se říká, že nevědomost hříchu nečiní, ale pokud někdo se vyjadřuje veřejně písemně či verbálně, nebo dokonce hlásá co si myslí dočasné obsazení radnice, měl by mít o tom, co říká, aspoň základní povědomost. Z tohoto článku v „Nástupu“ je absence i toho základního zřejmá a je smotáno páté přes deváté. Neodolám, abych necitoval svou moudrou babičku, která říkávala „Hochu z hovna bič neupleteš, a když upleteš, tak s ním nezapráskáš“. Doufám, že jsem se nikoho nedotkl exkrementem.
Z výše citovaného zákona vyplývá, že za šíření poplašné zprávu, která je nepravdivá, si lze vykoledovat odnětí svobody do pěti let. Vzhledem k počtu podpisů pod Peticí (můžete si přečíst zde), které jsem obdržel z Chomutova je zřejmé, že tato informace musela u velké části obyvatelstva Chomutovska, Vejprtska, Jirkovska, Kadaňska a Klášterecka vyvolat vážné znepokojení, ne-li nějakou ještě další újmu či ohrožení. A tak se nabízí, jestli nepodat trestní oznámení.
Petr Miller
Předseda SVDS
.
Několik slov do prvního pracovního dne
4.1.2015
Udělejme vše, aby rok 2015 byl lepší než ten minulý
Vážení kolegové, členové SVDS a sympatizanti,
dnes, 5. 1. 2015, vstupujeme do nového pracovního roku 2015. Většinou takováto oslovení začínají shrnutím toho nejdůležitějšího, co se událo v roce minulém a co nejvíce ovlivnilo v negativním nebo positivním smyslu náš segment podnikání - výkup a zpracování druhotných surovin.
Co se událo, to všichni víme a všichni jsme to intenzivně prožívali. Brutální akce z různých stran, směřující k oslabení čí totální likvidaci našeho podnikání skončily, i když jen zatím, neúspěchem jejich iniciátorů.
Nebudu rozebírat jednotlivé aktivity, „nekompetentní hurá aktivity“, ani podpůrná vyjádření některých státních úředníků, kde by se spíše očekávala vyjádření, získaná nikoliv od různých seskupení nebo článků z medií, jejichž objektivita bývá často zahalená do sítě zejména komerčních zájmů.
Náš spolek, Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin, obdržel za svou činnost vysoké ohodnocení, které se projevilo tím nejpádnějším argumentem a to, že jsme se opět rozrostli a tak upevnili pro rok 2015, již v roce 2014 nezpochybnitelné postavení nejsilnějšího hráče na poli výkupu a zpracování druhotných surovin. Mnozí, kteří dosud stáli stranou, si uvědomili o co se hraje a přidali se. Je potěšující, že se také přidali i ti, kteří sice do SVDS zatím nevstoupili, ale účastní se podpisové akce „Petice“. A tak na adresu SVDS přicházejí podpisové archy z celé republiky a i když některý arch z malé obce má jen dvacet podpisů, je i to významná podpora od nečlenů.
Začal jsem krátkou inventurou roku 2014, který jsme zakončili úspěšným, Jubilejním 10. shromážděním SVDS a přes Petici jsem rázem v roce 2015, tedy už se do minulosti nevracejme.
Rok 2015 bude pro náš segment podnikání významný z řady důvodů.
Můžeme hned začít „Bohumínskou aktivitou“. Zdá se, že v Bohumíně pochopili, že od přání k realizaci je cesta nelehká a dlouhá, zejména když přání není opřené o zákon. SVDS v tomto učinilo maximum včetně na každé naší provozovně vyvěšené informace pro občany, jak „Bohumínskou vyhlášku“ chápat, podpořenou probíhající akcí „Petice“, s jejímž pokračováním počítáme do konce ledna. Akci jsme zahájili 17. 12. 2014, a pokud odečteme sváteční dny a vezmeme v úvahu, že některé výkupny uzavřely provoz od 23. 12. 2014 do 5. 1. 2015, pak do dnešního dne, tedy za cca necelý pracovní týden, jsme shromáždili podpisové archy s 3 442 podpisy a to jen od 10 firem nebo podnikajících fyzických osob, členů SVDS a 6 archů od firem nebo fyzických podnikajících osob mimo SVDS. Dosud tedy odevzdala pouhá desetina právnických osob - členů SVDS, a ani ty samozřejmě akci ještě neuzavřely. Na zbytek, kde jsou naše největší firmy s největším počtem provozoven ještě čekáme. Lze se domnívat, že shromáždíme více než 10 000 podpisů a že takové množství již bude vyjadřovat významný postoj a politické sdělení adresátům „Petice“.
Od 1. Ledna 2015 měla také spatřit světlo světa novelizace vyhlášky 383/2001 Sb., kterou se mění vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů. Jak se můžeme dočíst z předkládací zprávy, cílem novelizace není nic jiného než rozšíření povinnosti provozovatele zařízení ke sběru a výkupu odpadů poskytovat úhradu za vykoupené a odebrané odpady pouze bezhotovostně na všechny kovové odpady uvedené v § 8 odstavci 2 a 5 vyhlášky. Zapamatujme si výraz „rozšíření“, ke kterému se ještě vrátíme.
O osudu předmětného návrhu vyhlášky se od 20. 10. 2014 můžeme dočítat na webu MŽP a vlády pouze strohou informaci, že: „V současné době se vyhláška projednává v pracovních komisích Legislativní rady vlády“. Aby MŽP nějak vyplnilo čas, ustavilo další Pracovní komisi k projednání bezhotovostních plateb, kam jsme nebyli ze zřejmých důvodů přizvání. Líto nám to být nemusí, protože žádná takováto komise, navíc ve složení, které iniciovalo MŽP, nic nemůže změnit na faktu, že jediným řešením je řešení právní o kterém ovšem nemůže rozhodnout MŽP, natož nějaká, „ad hoc“ ustavená pracovní skupina. A tak více než dva měsíce leží návrh v Legislativní radě vlády, což samozřejmě nebrání, aby paralelně kolovaly „zaručené“ informace jaký bude, ne-li, že už je výsledek. Domnívám se, že důvod „zdržení“ je méně prozaický a souvisí s výrazem „rozšíření“ na který jsem výše upozornil. Tento zásadní důvod, kterým je zásadní právní problém sahající do minulosti, jsme podrobně ozřejmili na 10. shromáždění a se kterým se můžete seznámit zde.
V mezirezortním připomínkovém řízení jsou dva zásadní materiály z roku 2014, které na jejich legislativní pouti musíme zvlášť bedlivě sledovat.
Návrh věcného záměru zákona o odpadech, předloženého na základě Plánu legislativních prací vlády na rok 2014 a jaksi navíc Návrh věcného záměru o výrobcích s ukončenou životností. Proč oba návrhy sledovat je zřejmé z neutuchajících aktivit „našich přátel“, upravit konečné znění tak aby co nejvíce splňovalo jejich přání. Oba návrhy mají před sebou ještě dlouhou legislativní pouť a je otázkou, jestli v polovině roku budou v paragrafovaném znění a v závěru roku 2015 odsouhlaseny oběma komorami Parlamentu tak aby platily od 1. 1. 2016.
Zajímavá situace se odehrává kolem „Kolektivních systémů“. Pracovními skupinami projednávaný materiál, předložený MŽP, „Zásady fungování kolektivních systémů“, kde je presentován a na pracovní poradě k uvedeným zásadám potvrzen vedením MŽP záměr, zrušit stávající kolektivní systémy a všechny zájemce o jejich provozování znovu postavit na startovní čáru, jaksi vyšuměl do ztracena. Naopak poslední legislativní kroky ve zpětném odběru odpadních elektrozařízení tomu nenasvědčují.
Nicméně na SVDS, coby širokou základnou bohatou nevěstu, se obrací některé stávající kolektivní systémy s návrhy na možnou spolupráci v zastřešení výkupen druhotných surovin kolektivním systémem pro sběr elektrozařízení. Výbor posoudí dva návrhy a do konce týdne dá doporučení, který KS zvolit.
SVDS se nejen účinně brání, ale také úspěšně řeší to, na co státní správa zapomněla. Ve vzdělávání pro recyklaci stojí před námi náročné úkoly, které řešíme společně se Střední školou služeb a řemesel ve Stochově. V rámci spolupráce s SVDS ověřila v říjnu 2014, Autorizovaná osoba (AOs) „Český faktoring a.s.“, formou zkoušek z teorie i praxe předepsaných Hodnotícím standardem pro uvedenou profesní kvalifikaci (PK) způsobilost prvních 13-ti absolventů ze 6-ti podnikatelských jednotek. Byla tedy zahájena nová etapa rozvoje vzdělávání specialistů pro recyklaci odpadů a druhotných surovin a to převodem projektovaných vzdělávacích bloků do podnikové praxe, která bude v roce 2015 pokračovat přednostně pro naše členské firmy.
Ze sděleného je zřejmé, že nadcházející rok 2015 nebude nudný a je třeba se na to připravit. Je nejen důležité získávat další členy, stejně tak je důležité, aby naše firmy byly firmami, které nezavdávají příčinu k atakům ze strany kontrolních orgánů, obcí a dalších, jimž je naše činnost trnem v patě.
Na našich www stránkách v „Úvodu“ je v levém sloupci odkaz „Desatero“, kterým se zavázali řídit všichni naši členové a které na tomto místě jen zopakuji
1. Nepodporujeme kriminalitu, nevykupujeme materiály pocházející z trestné činnosti
2. Spolupracujeme s Policií ČR a dalšími kontrolními orgány
3. Poskytujeme občanům komplexní servis včetně odvozu materiálů.
4. Vážíme na certifikovaných vahách
5. Provozovna je vybavena kamerovým systémem s datovým záznamem.
6. Vykupujeme v souladu s předpisy v oblasti ekologie.
7. Provozovna má transparentní systém evidence výkupu
8. Pracujeme podle Provozního řádu provozovny schváleného Krajským úřadem.
9. Osvětou snižujeme dopady na životní prostředí
10. Prevencí snižujeme riziko ekologických havárií
V roce 2015 budeme dále bojovat za udržení podnikání v segmentu výkupu a zpracování druhotných surovin všemi dostupnými právními prostředky a od nikoho si nenecháme líbit žádné nepodložené či zevšeobecňující obviňování.
Na straně druhé budeme dodržovat vše co je obsahem našeho „Desatera“.
Přeji všem příjemné vykročení do prvního pracovního dne roku 2015 a společně udělejme maximum pro to, aby byl lepší než ten minulý.
Petr Miller
Předseda SVDS
Závěr roku nevěští klid
29.12.2014
Stále opakovaná otázka. Jakou hru to MŽP opět hraje???
Konec roku 2014 se blíží a akce "Petice" je stále aktuální. Včas oznámíme ukončení. Děkuji za Vaše podpisy a pokud možno, pokračujte dál.
Zejména chci poděkovat nečlenům SVDS, kteří se o akci dozvěděli a neváhali okamžitě SVDS podpořit a zasílají podepsané petiční archy ze všech koutů ČR.
Obdržel jsem info, že MŽP ustavilo pracovní skupinu k novelizaci vyhlášky 383, kam, ze zcela zřejmých důvodů, opomnělo nominovat SVDS. Zamákčněme slzu lítosti a přejděme vekoryse fakt, že SVDS, nesporně největší organizace ČR v segmentu výkupu a zpracování druhotných surovin, nebylo přizváno. Že význam SVDS nebere MŽP na vědomí, je jen jeho mentální problém, ale když si zjistíme, kdo že je MŽP nominován, není třeba o výběru dále diskutovat.
Že si MŽP zadělává na potíže, je zřejmé a tak v klidu vyčkejme a dále realizujme co jsme začali. Naše síla je v tom, že my budeme mít konkrétní podklady, které ti přičinliví leštiči klik ministerských kanceláří mít nebudou. Na základě našeho mandátu si řekneme to co bude potřeba až nastane ten správný čas.
Do pracovní skupiny bylo údajně nominováno SPDS ČR a další, sice silné, ale ne rozhodující firmy v segmentu výkupu druhotných surovin. Údajně se tato pracovní skupina již sešla, a tak vyčkejme, co vymyslela pod taktovkou dirigenta Brabce.
SVDS nebylo ze strany některých spolupracujících organizací na fakt ustavení pracovní skupiny k bezhotovostním platbám upozorněno a to zakládá vážný problém a nastoluje otázku o smyslu další spolupráce s těmito organizacemi.
Mám na mysli SPDS ČR, kde je to neomluvitelné. Chápu, že vedení této významem marginální organizace se snaží udržet její pověst na výsluní, ale i když se jí to nedaří, i tak musí respektovat určitá pravidla.
No nic, berme to jako běžné klopýtnutí v repertoáru divadla, do kterého silně zasahuje politika a které jistě není na poli výkupu a zpracování druhotných surovin, posledním ochotnickým zásahem.
Přeji Vám úspěšné vykročení do roku 2015
Petr Miller
Předseda SVDS
Vánoční rozjímání
23.12.2014
Nejen měštěnínům v Bohumíně
Mnohá města si trpce stěžují, že nedokážou vyjít se svými takzvaně nepřizpůsobivými občany. Ještě nikdy jsem však neslyšel, že by si takzvaně nepřizpůsobiví občané trpce stěžovali, že nedokážou vyjít se svými městy. Způsoby takzvaně nepřizpůsobivých jsou totiž měštěnínům nemálo proti srsti, kdežto způsoby měštěnínů jsou takzvaně nepřizpůsobivým zcela upřímně šumafuk.
A tak si jedni holt stěžují, kdežto druzí důvod ke stížnostem přirozeně neshledávají. A neshledávají ho ne proto, že by byli nepřizpůsobiví, nýbrž právě naopak, že se přizpůsobit hravě dokážou, a to čemukoli, nejlépe pak systému sociálních dávek.
Nazývat je nepřizpůsobivými je tedy naprostá mýlka. Jsou totiž stejně přizpůsobiví jako ti, kdo bystře postřehli, že se dá vesele žít třeba ze státních či evropských dotací, provizí za zprostředkování armádních zakázek nebo z úplatku od stavebních firem.
Nepřizpůsobiví jsou všichni ti ubožáci, co se výzvám doby přizpůsobit nedokázali, a nepřišli tudíž na nic lepšího než se způsobně živit prací. A jelikož schopnost přizpůsobit se je nepochybnou známkou inteligence, je očividné i to, kdo z nás je tu blbec.
Úspěšný den a vysoké IQ vám přeje
váš Ivo Šmoldas.
Projekt "Vzdělávání pro recyklaci"
18.12.2014
Na co státní správa zapomněla, to SVDS úspěšně řeší. Skoro by se chtělo říci "Je to opravdu quazi podnikání, pane premiere"?
Aktuality ze vzdělávání specialistů pro recyklaci
- První zkoušky PK Pracovník pro recyklaci (kód 26-036-H)
V rámci spolupráce s SVDS ověřila v říjnu 2014 Autorizovaná osoba (AOs)“ Český faktoring a.s.“ formou zkoušek z teorie i praxe předepsaných Hodnotícím standardem pro uvedenou profesní kvalifikaci (PK) způsobilost prvních 13-ti absolventů ze 6-ti podnikatelských jednotek.
Byla tedy zahájena nová etapa rozvoje vzdělávání specialistů pro recyklaci odpadů a druhotných surovin- převod projektovaných vzdělávacích bloků do podnikové praxe.
- SVDS ve spolupráci s AOs Český faktoring zahájilo přípravu na další etapy praktického využití disponibilních Profesních kvalifikací pro recyklaci určených přednostně pro své členské podniky.
V 1.pololetí 2015 bude připraveno ověření znalostí a dovedností podle Hodnotících standardů pro PK-Pracovník pro recyklaci (kód 26-036-H),Dělník pro recyklaci (kód 28-047-E), Technik pro recyklaci (kód 28-050-H) . Konkrétní výběr PK bude proveden na základě potřeb členských podniků. Vzhledem k jejich počtu ( v současné době 68) a jejich rozdílným potřebám půjde o dlouhodobější a účelově selektovanou možnost plnění legislativních požadavků na kvalifikační vybavení tzv. oprávněných zařízení.
- V 1.čtvrtletí 2015 bude také realizován za spolupráce Střední školy služeb a řemesel a SVDS v rámci UNIV3 účelový kurz pro PK Pracovník pro recyklaci (26-O36-H) s určením pro středočeský kraj.
- V rámci dalšího rozvoje systematického vzdělávání pro recyklaci předložilo SVDS příslušným orgánům návrhy na zpracování :
- v rámci NSK návrh PK v k.ú.6 – Samostatný technik pro recyklaci (určený pro úroveň vyššího odborného vzdělání (BiC) a vysokoškolského vzdělání v úrovni bakalář (Bc). Jde o pokrytí potřeb především větších recyklačních podniků profesemi se schopností vyhledávání a realizace technických inovací a řízení složitých recyklačních procesů.
- v rámci NSP po konzultaci s několika vysokými školami návrh na Jednotku práce „Inženýr-specialista pro recyklaci“ v k.ú.7 tj. vysokoškolského vzdělání v úrovni magistr (Mg). Tím by měla být završena soustava profesní struktury specialistů s inženýrskou úrovní , schopnou především projektování nových technologických a technických procesů a zařízení pro recyklaci odpadů a druhotných surovin.
Ing Pol.
Informační leták a podpůrná právní argumentace
17.12.2014
SVDS už nebude nečinně přihlížet
Čtěte zde
Podpůrnou právní argumentaci k letáku naleznete v modulu Legislativa pod položkou č. 45 (na konci sloupce)
<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >>